Je bent hier:
AI in de dubbele finaliteit: sorteer vuilnis dankzij beeldherkenning
AI in de dubbele finaliteit: sorteer vuilnis dankzij beeldherkenning
Artificiële intelligentie is al enkele jaren aan een opmars bezig. Slimme algoritmes beïnvloeden steeds meer aspecten van ons leven. Het is dus geen ver-van-ons-bed-show meer, maar komt nu zelfs het klaslokaal binnen. In deze nascholing krijg je een inleiding in de technologie en hoe je deze, via een uitgewerkt en modulair lesproject, kan inzetten in de klas. We focussen op beeldherkenning, afbeeldingsclassificatie en AI-gestuurde detectie. Ideaal om theorie aan praktijk te koppelen!
Programma
Je leert een AI-model bouwen dat toelaat om via machine learning materialen te herkennen, detecteren en vervolgens reageert. Er zijn tal van concrete toepassingen mogelijk:
- aansturen van motoren bij detectie van bepaald afval (de slimme vuilnisbak);
- land- en tuinbouw: detectie van gewas of onkruid;
- tellen van fietsen;
- ingrediënten herkennen en daarna automatisch boodschappenlijstje en recept genereren;
- …
Doelstellingen
Na deze workshop kan je:
- een voorbeeld geven van AI in jouw dagelijks leven (en dat van de leerlingen);
- een voorbeeld geven van machinaal leren;
- de machine learning-techniek ‘supervised learning’ uitleggen in eigen woorden;
- een eigen AI-model trainen aan de hand van supervised learning (= toepassen);
- afbeeldingsclassificatie onderscheiden van afbeeldingsdetectie;
- een detectiemodel trainen aan de hand van supervised learning;
- deze ML-techniek toepassen in de eigen lespraktijk of vakdomein.
Doelgroep
Deze nascholing richt zich specifiek op leerkrachten technische en praktijkvakken uit de tweede en derde graad van de dubbele finaliteit.
Er is geen vakspecifieke voorkennis vereist, maar basiskennis over programmeren en de Arduino kunnen je een meerwaarde opleveren.
Vaardigheden in het werken met een computer, browser, mappen binnen de verkenner… zijn wel zeker aangewezen.
Begeleiding
Robbe Wulgaert is leraar programmeren, artificiële intelligentie en Design Thinking in Gent. Je vindt hem doorgaans voor de klas als leerkracht op het Sint-Lievenscollege, als externe vakbegeleider binnen de Educatieve Master Klassieke Talen aan de UGent of als lesgever bij het Centrum Nascholing Onderwijs van de Universiteit Antwerpen.
Ben je als leerling gefascineerd door programmeren of als leerkracht op zoek naar digitaal lesmateriaal rond artificiële intelligentie, computationeel denken of virtual reality? Dan ben je bij hem aan het juiste adres!
Praktisch
Cursuscode:
24/STM/090ASyllabus inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Miet Oost, 03 265 29 79, miet.oost@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Laptop met browser
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Deelnemers krijgen een week op voorhand meer informatie over te installeren software, zoals bv. Python of toegang tot online Notebooks.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 23 oktober 2024 |
13:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
Inschrijven voor deze nascholing is niet meer mogelijk. Klik hier voor het huidige nascholingsaanbod.
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.