Je bent hier:
Van start met OKAN in het secundair onderwijs: regelgeving en praktijk
Van start met OKAN in het secundair onderwijs: regelgeving en praktijk
Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers 'boomt' in het secundair onderwijs. Wie OKAN organiseert in het voltijds gewoon secundair onderwijs, biedt enerzijds een onthaaljaar voor anderstalige nieuwkomers aan maar heeft anderzijds de opdracht om de gewezen anderstalige nieuwkomers te ondersteunen, te begeleiden en op te volgen in het vervolgonderwijs. In deze nascholing is er aandacht voor regelgeving maar komen ook heel wat praktische zaken aan bod bij de opstart van OKAN-onderwijs.
Op welke omkadering en ondersteuning kan je rekenen? Hoe moet je dit administratief regelen en toepassen? Welke profiel zoek je van personeel? Wat zijn de logistieke noden? Welk prijskaartje hangt hieraan vast? Hoe ga je de klassen indelen en welke leermiddelen wil je voorzien? Op deze en andere vragen krijg je op basis van regelgeving en praktijkervaring een antwoord.
Programma
In deze nascholing duik je in de wereld van OKAN. Het onderwijs aan anderstalige nieuwkomers in het secundair onderwijs vraagt een aantal specifieke praktische handelingen alvorens je aan de slag kan. Je krijgt een duidelijk zicht op wat je net moet doen, kennen en kunnen, waar je de verschillende dingen moet melden en waar je terecht kan voor ondersteuning.
Doelstellingen
- Je weet hoe je OKAN kan programmeren in het secundair onderwijs en kan dit op een correcte manier zelf uitvoeren.
- Je weet hoe de omkadering van OKAN berekend wordt.
- Je kent de kanalen waar je terecht kan voor extra ondersteuning.
- Je hebt zicht op de praktische aandachtspunten om met OKAN van start te gaan.
- Je wisselt inzichten en ervaringen uit met andere cursisten rond OKAN.
Doelgroep
Directeurs en middenkader uit het secundair onderwijs die eventueel een OKAN-werking willen opstarten.
Voor wie al een OKAN-werking heeft in de school of scholengemeenschap, is de inhoud als opfrissingscursus zeker ook relevant.
Begeleiding
Dirk Lenaerts is coördinerend directeur van scholengemeenschap Oscar Romero waar OKAN wordt aangeboden. Hij heeft recent zelf een OKAN-school opgericht.
Praktisch
Cursuscode:
24/DR/285ACursusmateriaal inbegrepen
Jouw bijdrage: 66 EUR.
Inlichtingen bij: Reinhilde Mampuys, 03 265 46 82, reinhilde.mampuys@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Opgeladen laptop
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
woensdag 5 februari 2025 |
09:30u |
12:30u |
Universiteit Antwerpen, Campus Drie Eiken, Universiteitsplein 1, 2610 Wilrijk, Gebouw D (parking P2), lokaal D.021 (gelijkvloers) |
Schrijf in voor deze cursus
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.