Je bent hier:
Leersteun zonder diagnose? Ga om met neurodivers gedrag aan de hand van de BEN-methode
Leersteun zonder diagnose? Ga om met neurodivers gedrag aan de hand van de BEN-methode
Je herkent het vast wel: leerlingen die duidelijk specifieke noden hebben, maar die geen diagnose hebben. Dit omdat diagnose niet mogelijk is omwille van het niet open staan voor het proces of omdat ze het proces niet kunnen doorlopen door bijvoorbeeld een taalachterstand. Om zonder aanknopingspunten vanuit een diagnose deze leerlingen toch optimaal te kunnen begeleiden, is een andere kijk op neurodivers gedrag nodig. Hiervoor ontdekken we de BENbox. Leer hoe (moeilijk) gedrag ontstaat en hoe je er zonder diagnostiek naar kan kijken. Verdiep je in de theatermethodiek van personageopbouw om dit inzicht te gebruiken om het personage van jouw leerlingen te ontleden, met als doel over diagnoses heen te kunnen communiceren en doelgericht te kunnen ondersteunen.
Programma
Lesdag 1
- Theoretische onderbouw gedrag/neurodiversiteit en theatermethodieken
- De BENBox (betalende tool) als praktische tool en communicatiemiddel inzetten bij neurodiversiteit - moeilijk gedrag
- Ervaren en doen door praktijk/speloefeningen
Lesdag 2
- Evaluatie en intervisie gebruik BENBox binnen eigen context
- Interactie en weerstand bij BENBox gebruik en begeleiding
- BENBox inzetten bij communicatie rond (neuro)diversiteit - communicatievaardigheden
- Ervaren en doen door praktijk/speloefeningen
Lesdag 3 - evaluatie en intervisie (2 uur online)
- Feedback bij gebruik BEN-methode
- Intervisie rond lopende casussen bij leerlingen, ouders en team
Doelstellingen
Na het volgen van de nascholing:
- kijk je anders en breder naar (moeilijk) gedrag;
- zet je actief de BENBox in als communicatie- en remedietool bij lastige situaties;
- communiceer je gerichter naar ouders, leerlingen en collega’s;
- ben je geoefend in het evalueren van moeilijke situaties en het remediëren naar nieuwe afspraken toe.
Doelgroep
Leerkrachten, leerlingenbegeleiders, zorgcoördinatoren, directieleden secundair onderwijs die regelmatig in gesprek gaan met leerlingen
Begeleiding
Ann Ceurvels startte haar praktijk Coacs om gezinnen, kinderen en jongeren te begeleiden in de zoektocht bij ontwikkelingsproblematieken. Ze is gecertificeerd inschaler van SEO-R2, ontwikkelingsbegeleider, Master in de Dramatische Kunsten en vooral ervaringsdeskundige ASS/ADHD. Ann ontwikkelde de BENBox vanuit de synergie tussen al deze disciplines.
Praktisch
Deze cursus loopt over 3 dagen.
Cursuscode:
24/LZG/067ACursusmateriaal en lunch (lesdag 1 en 2) inbegrepen. Lesdag 3 vindt plaats via live online afstandsonderwijs.
De BENBox is niet mee inbegrepen in de deelnameprijs. Het is immers niet noodzakelijk om in het bezit te zijn van deze tool om te kunnen deelnemen aan deze nascholing. Indien gewenst is het wel mogelijk om tijdens de nascholing een toolbox te bestellen bij de lesgever.
Jouw bijdrage: 275 EUR.
Inlichtingen bij: Carolyn Smout, 03 265 29 73, carolyn.smout@uantwerpen.be
Mee te brengen door cursist
Lesdag 1: pen en papier.
Lesdag 2: feedback casussen om te bespreken.
Verwachte voorbereiding door deelnemer
Lesdag 2: ervaringen met de BENBox + casussen om te bespreken.
Datum |
Beginuur |
Einduur |
Locatie |
dinsdag 14 januari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 212 (tweede verdieping) |
dinsdag 25 februari 2025 |
09:30u |
16:30u |
Universiteit Antwerpen, Boogkeers 5 (aan het Mechelseplein), 2000 Antwerpen, lokaal 201 (tweede verdieping) |
vrijdag 25 april 2025 |
09:30u |
11:30u |
via afstandsonderwijs (Zoom) |
Schrijf in voor deze cursus