Dag van het Ondersteunend Personeel - Workshops ronde 2 (12:45 - 14:00)

Keuze Lesgever
Sessie 2.a - Ontspanningstechnieken ontdekken. Breng jezelf tot rust Linda Strybos

Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels.
Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan en kan tot allerlei klachten en ziekten leiden.
In deze DOE-workshop leer je eenvoudige tools om diep contact te maken met het lichaam en opnieuw een gevoel van basisrust te ervaren.
De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt om thuis zelf toe te passen.
Komen o.a. aan bod: spierontspanningsoefeningen, bewust ademen, mindfulness en qi gong.  Een weldaad voor je lichaam en geest!

Linda Strybos heeft ruime ervaring in de onderwijswereld als lesgever, ondersteunend personeel en stafmedewerker scholengemeenschap / schoolbestuur.
Zij is ook persoonlijkheidscoach in de complementaire psychosociale zorg en energetisch therapeut bij Esselle Coaching.

Deze sessie wordt herhaald in Ronde 3 (sessie 3.e)

 


Sessie 2.b - Omgaan met een overlijden met ernstige impact op je school (deel 1 van 2) Luc Claessens

Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook sessie 3.b aan bij inschrijving!

Een ongeluk op weg van, naar of op school, op schoolreis, agressie met dodelijke afloop, zelfdoding op school of daarbuiten, (plots) overlijden om medische redenen, … het zijn slechts enkele voorbeelden van impactvolle overlijdens waarmee je op school geconfronteerd kan worden. Dit op een ‘goede’ manier aanpakken is geen evidentie. Als secretariaatsmedewerker ben je in dergelijke situaties vaak een sterk betrokken persoon.
Hoewel de generieke aanpak in principe niet zo sterk verschilt van de aanpak van andere crisissituaties, zijn er toch een aantal specifieke vragen die je dan zal moeten beantwoorden.
Hoe geef je best taal aan de betrokkenheid en het verdriet dat je deelt met de (direct) betrokkenen?  Hoe kom je tot een aanpak op maat die rekening houdt met een aantal specifieke noden en verwachtingen van jezelf, je collega’s, leerlingen, ouders, anderen? Hoe baken je die verschillende doelgroepen en hun specifieke noden precies af? Wat doen anderen en wat kan/moet je als school zelf oppakken?
Om deze en andere vragen te beantwoorden deel en verken je een aantal pistes a.d.h.v. goede praktijkvoorbeelden rond afscheid nemen en rouwen, de (na)zorg voor de directe en de bredere omgeving, aanleggen van herdenkingsplekken en/of -momenten, … en zoom je vooral in op de mogelijke rol die secretariaatsmedewerkers hierin opnemen.

Luc Claessens was coördinator veilige scholen bij Stad Antwerpen. Hij traint schoolteams in het omgaan met crisissituaties in samenwerking met de dienst noodplanning, de rampencoördinator en de dienst communicatie van de Antwerpse politie.

 


Sessie 2.c - Vrijwilligerswerk: actueel overzicht van wet- en regelgeving Maxime Wauters

In onderwijs zijn heel wat vrijwilligers werkzaam. Maar wanneer spreek je nu precies over vrijwilligerswerk?
Tijdens deze sessie bespreek je het actuele overzicht van de wet- en regelgeving omtrent vrijwilligerswerk. Je krijgt antwoorden op vragen als: voor wie deze regels gelden, hoe de regels toegepast worden en welke modeldocumenten voorhanden zijn. Daarnaast ga je in op de toepasselijke verzekeringen en aansprakelijkheidsstelsels. Dit alles wordt geïllustreerd met verschillende voorbeelden.  

Maxime Wauters beschikt over een Master in de Rechten en meer dan 10 jaar ervaring als jurist. Thans is hij werkzaam bij de financiële en administratieve dienst van het Centrum Nascholing Onderwijs (UAntwerpen).

Deze sessie kan je ook volgen in Ronde 3 (sessie 3.f)


Sessie 2.d - Omgaan met agressie aan het onthaal (deel 2 van 2) Stijn Jacobs

Deze workshop bestaat uit twee delen; duid ook sessie 1.d aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie Ronde 1 - sessie 1.d.


Sessie 2.e - Bewaren van documenten m.b.t. leerlingen en personeel Jan Du Chau

In deze sessie overloop je wat er precies verwacht wordt van de overheid rond het bewaren van documenten m.b.t. leerlingen en personeel. Je plaatst dit in functie van het bestuursdecreet.
Daarnaast bekijk je welke documenten je doorstuurt naar Agodi en welke niet.

Voor wie? Secretariaatsmedewerkers uit basisonderwijs en secundair onderwijs die betrokken zijn bij personeelsadministratie en leerlingenadministratie

Jan Du Chau werkt voor het Agentschap voor Onderwijsdiensten (AGODI), is coördinator van het archief van het onderwijspersoneel, en werkt binnen de afdeling klantenzorg aan de website onderwijs, online en live events, en het interne documentatiesysteem weetulex.


Sessie 2.f - Jobcrafting: efficiƫnter en met meer plezier werken als individu en als team Fabio Severini

In deze interactieve sessie ga je aan de slag met tools en technieken om de dagelijkse taken van administratief personeel efficiënter, maar vooral ook motiverender te maken. Je maakt kennis met het concept van jobcrafting, waarbij deelnemers actief hun eigen taken kunnen herontwerpen om beter aan te sluiten bij hun talenten, voorkeuren en energiebronnen. De aanpak leidt niet alleen tot een efficiëntere taakverdeling, maar verhoogt ook het werkplezier en de betrokkenheid van elk teamlid. Maak kennis met diverse werkvormen om samen met jouw collega’s na te denken over welke taken er zijn binnen het team en hoe jullie in dialoog kunnen gaan over de meest optimale verdeling en invulling. Zo kan er een gezond evenwicht gerealiseerd worden, zodat alle teamleden zo veel mogelijk doen wat ze goed, maar ook graag doen.

Fabio Severini is onderwijsadviseur bij het Provinciaal Onderwijs en ondersteunt daarnaast ook bedrijven in het optimaliseren van hun communicatie en efficiëntie. Zijn expertise ligt in het aanpassen en verbeteren van persoonlijke en teamtrajecten. Samen met de teamleden ontwikkelt hij methodes en werkvormen die bijdragen aan een vlottere samenwerking en betere prestaties binnen de organisatie.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.