Het verzamelen en verwerken van gegevens op een schoolsecretariaat kan een hele tijdrovende klus zijn. Slim gebruik van Google Formulieren vereenvoudigt dit voor jou op een efficiënte manier.Ontdek tijdens de sessie extra functionaliteiten binnen Google Formulieren door het gebruik van enkele slimme add-ons (uitbreidingen). Hoe organiseer je een inschrijving van een workshop, sportdag of oudercontact? Hoe kun je het formulier afsluiten na een bepaald tijdstip? Hoe kun je automatisch bedankmails versturen? Hoe kun je de antwoorden op je formulier in een Google Document gieten met behulp van een sjabloon? Dit en nog veel meer ontdek je tijdens deze sessie! Na afloop vertrek je met een handig lijstje van onmisbare add-ons die jouw helpende hand zijn bij je vele administratieve taken.Deelnemers brengen een eigen laptop mee.
Mario Kicken is een enthousiaste leerkracht informatica, gedreven ICT-coördinator en freelance ICT-consultant.
Onterecht harde woorden, een scheldpartij, komen stevig binnen en doen wat met jou als mens. Hoe kom je zelf eerst tot rust en op welke manier ga je nu best het gesprek aan om dit niet (verder) te laten escaleren? Je maakt kennis met de vier bouwstenen van verbindend communiceren. Je gaat dieper in op ‘verbindend spreken’, ‘verbindend luisteren’ en ‘problemen oplossen’. Daarna ga je aan de slag met zowel fictieve voorbeelden als eigen praktijkvoorbeelden om de theorie toe te passen.
Marthe Van de Putte is pedagoge van opleiding en maakte de switch naar onderwijs. Binnen HIVSET geeft ze Nederlands in de tweede graad en OKAN en staat mee in voor de leerlingenbegeleiding. Daarnaast geeft ze vormingen over communicatie en diversiteit.
Je kent het wel, het gesprek dat je liever niet wil voeren. Een gesprek over niet nagekomen afspraken, over niet gerespecteerde grenzen of over duidelijk tegenovergestelde meningen. Ontdek hoe je het essentiële gesprek met vertrouwen en kracht kunt voeren. In deze workshop leer je de kunst van het creëren van een veilige en ondersteunende omgeving voor deze cruciale dialogen. We bieden je praktische technieken en waardevolle tools om deze gesprekken soepel te leiden, ongeacht de uitdagingen die je tegenkomt.
Stefaan Vanparys is een ervaren trainer die graag verbindende communicatie combineert met simpele, praktische overtuigende gesprekstechnieken. Hij weet als coach hoe het is om tijdens een gesprek een betonnen muur te ervaren. Vandaar dat hij via wisselende werkvormen met jou zoekt naar de manier om die ene losse steen in de muur te vinden en nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Deze sessie wordt herhaald in ronde 2 - sessie 2.5.
Op een school gebeurt zoveel meer dan lesgeven en volgen alleen. Een school is een mini-maatschappij waar tieners ook leren samenleven. Zoals in elke samenleving zijn er ook op school zorgen en conflicten. Secretariaatsmedewerkers spelen vaak een cruciale rol in de eerste opvang van leerlingen die om één of andere reden overstuur zijn. In deze workshop geven we je hierrond graag wat achtergrondinformatie en handvatten mee.
Inge Verbist werkt sinds een aantal jaren als leerlingenbegeleider op een secundaire school en is daar verantwoordelijk voor het beleid rond leren in de 1ste graad. Samen met een collega werkte ze een beleid uit op gebied van leren en gedrag. Zo kwam ‘Het Leeratelier’ tot stand dat een houvast biedt voor leerlingen, leerkrachten en secretariaatsmedewerkers.
Deze sessie wordt herhaald in ronde 2 - sessie 2.3.
Ook als je niet zelf voor de klas staat, krijg je te maken met de rijke diversiteit van mensen die een school kenmerkt. Leerlingen met ASS (autisme) reageren soms anders dan je zou verwachten. Tijdens deze workshop ontdek je hoe zij de wereld ervaren. Die andere manier van in de wereld staan, ligt mee aan de oorzaak van heel wat misverstanden en communicatieproblemen. Je krijgt tips die je zullen helpen op een autismevriendelijke manier te handelen.
Els Smekens is leraar, haalde een BanaBa – diploma buitengewoon onderwijs en een master special education needs autisme. Ze heeft ervaring binnen het gewoon en het buitengewoon onderwijs. Sinds een paar jaar werkt ze als leerondersteuner voor het Leersteuncentrum Oost – Brabant, in de derde graad van een secundaire school.