Dag van het ondersteunend personeel - 24/05/2018 - Workshopronde 2 (13:30 - 16:00)

Deze workshopronde bevat verschillende werkwinkels. Gelieve bij inschrijving jouw voorkeurwerkwinkel aan te duiden.

Keuze Lesgever
2.01 Mijn draagkracht optimaliseren, draaglast minimaliseren (VOLZET) Marit Goossens
“Onder de last van één dag is nog nooit iemand bezweken, maar wel, als hij er de moeilijkheden van morgen en overmorgen bijneemt.”
 
Je start elke dag vol moed en enthousiasme. Je hebt vele idealen en verwachtingen tegenover je functie.
Je merkt dat het soms complexer wordt dan je oorspronkelijk gedacht had. Wat doe jij dan?
 
Tijdig stilstaan bij jezelf om na te gaan of het evenwicht tussen draaglast en draagkracht er nog steeds is, kan nooit kwaad.
 
Deze workshop is ervaringsgericht – geen theoretisch kader – pure zelfreflectie zodat je terug de nodige veerkracht kan opbouwen.
 
Lesgever: Marit Goossens, communicatietrainer en personal coach, Gosky bvba.

2.02 Schrijven voor de website van jouw school Mark Van Bogaert

Hoe schrijf je tekst voor de website van je school? Deze workshop reikt je de basisregels aan om online lezersgericht en doelgericht te schrijven.

Je vertrekt vanuit de lezer: Hoe bekijkt die zijn pc-scherm (of zijn tablet of smartphone)? Wat gebeurt er ondertussen in zijn hersenen? Wat is het verschil met tekst op papier? Ook je eigen schermteksten gaan onder het mes om die interactiever, toegankelijker en doeltreffender te maken. Je krijgt persoonlijke tips en adviezen over direct, eenvoudig en persoonlijk formuleren, over remmen en versnellers in je communicatie, over hoe je je schermtekst het best opbouwt.

Voorbereiding:
gelieve één pagina zelfgeschreven webtekst (of verwijzing naar de url) door te mailen naar ann.vanyperzeele@uantwerpen.be
Het heeft alleen maar zin als het om zelf geschreven tekst gaat. De bedoeling is niet dat we meteen iets doen aan de website, maar wel aan de schrijfvaardigheden van de deelnemer zelf.
Je mag persoonlijke feedback van de lesgever verwachten.

Lesgever: Mark Van Bogaert, zelfstandig tekstschrijver en schrijftrainer. Behalve teksten voor (e-)mailings maakt hij magazines en schrijft hij webteksten. Hij publiceerde twee boeken 'Met woorden verleiden' en 'Scanbaar schrijven'. Naast zijn tekstwerk is hij ook voorzitter van een LOP (Lokaal Overlegplatform voor gelijke onderwijskansen) in Lokeren.


2.03 Inschrijvingsrecht in SO Liesbeth Velghe

Het inschrijvingsrecht is een "set regels" waardoor de maatschappij er zich van verzekert dat jongeren op een correcte wijze in scholen ingeschreven worden. Het geeft aan zowel schoolbesturen als leerlingen en ouders meer rechtszekerheid bij het inschrijvingsproces.

Het inschrijvingsrecht legt ook decretale regels vast voor aanmeldingsprocedures: voorwaarden voor het instellen van een aanmeldingsprocedure, ordeningscriteria, het waarborgen en afbakenen van lokale autonomie, goedkeuring van de aanmeldingsprocedure door de Commissie inzake Leerlingenrechten, enz. (…)

In deze workshop overlopen we de regelgeving van inschrijvings- en aanmeldingsprocedures in het secundair onderwijs (cf. omzendbrief SO/2012/01). Verschillende zaken komen aan bod: capaciteit bepalen, vrije plaatsen, voorrangsregels, weigeren van een inschrijving… Ook wordt er dieper ingegaan op inschrijven onder ontbindende voorwaarde voor leerlingen met een verslag. Toelatings- en overgangsvoorwaarden (cf. omzendbrief SO64) komen niet uitdrukkelijk aan bod. Er is voldoende ruimte voor interactie en vragen.

Doelgroep: uitsluitend secretariaatsmedewerkers SO en BuSO


2.04 Omgaan met weerstand (VOLZET) Griet Peeraer
Als secretariaatsmedewerker zit je vaak in een vergeten tussenpositie: tussen directie en leerkrachten. Ook binnen het secretariaat kunnen er spanningen ontstaan tussen collega's. Veranderingen roepen vaak weerstand op: verandering van organisatiestructuur, verandering van functie, verhuis van bureau…
 
Bij verandering hoort weerstand. En weerstand vinden we meestal een vervelend fenomeen. Maar weerstand kan ook heel nuttig zijn om veranderingsprocessen tot een goed einde te brengen.
Tijdens deze workshop leer je op een andere manier naar weerstand kijken en ontdek je wanneer je weerstand best plaats en ruimte kan geven om er optimaal mee om te gaan.
 
Lesgever: Griet Peeraer, gastprofessor aan de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen en deeltijds werkzaam aan de UA - faculteit Ontwerpwetenschappen voor begeleiding onderwijsprojecten, Zelfstandig trainer, consultant en coach.

Terug naar overzicht van workshops