Dag van het Ondersteunend Personeel - Sessies ronde 3 (14:15 - 15:30)
| Keuze |
Lesgever |
| SESSIE 3a - Omgaan met agressie incidenten aan het onthaal (deel 2) |
Stijn Jacobs |
Zie Ronde 2 - Sessie 2a.
|
| SESSIE 3b - Hartcoherentie reduceert je stress en verhoogt je veerkracht! |
Hilde Van de Vliet |
Ontdek de kracht van hartcoherentie! In deze inspirerende infosessie leer je hoe eenvoudige ademhalingstechnieken stress verminderen, veerkracht versterken en welzijn bevorderen. Een moment van rust, herstel en verbinding – voor jezelf én je werk. Laat je hart spreken en ervaar het verschil. Adem jezelf naar balans! Hilde Van de Vliet is algemeen directeur en afgevaardigd bestuurder van de scholengroep KOGEKA (Katholiek Onderwijs Geel – Kasterlee). Daarnaast volgde ze een opleiding tot hartcoherentie-coach met de bedoeling stressreductieprogramma’s aan te bieden, zowel individueel als aan groepen.
|
| SESSIE 3c - Re-integratie na langdurige ziekte - praktijkuitwisseling (VOLZET) |
|
De wetgeving rond re-integratie na langdurige ziekte is één ding maar hoe het er in de praktijk aan toegaat, een ander. Welke vragen en moeilijkheden komen naar boven bij het administratief verwerken en opvolgen van dit traject? In deze sessie staat uitwisseling en leren van elkaar centraal. Je bent op de hoogte van de wetgeving en zoekt in overleg met collega’s antwoorden op je vragen, verduidelijkingen bij complexe gevallen of ontdekt de juiste hulpbronnen. Leden werkgroep Ondersteunend Personeel van CNO
|
| SESSIE 3d - Jongeren op school krijgen en houden |
Nele De Ranter |
Als secretariaatsmedewerker die mee instaat voor het opvolgen van aanwezigheden en telaatkomers, stel ook jij vast dat meer en meer schoolbanken vandaag leeg blijven. Leerlingen komen te laat, zijn heel onregelmatig aanwezig of komen zelfs helemaal niet meer opdagen. Enkel sanctionerend optreden op te laat komen of afwezigheden vraagt veel energie en brengt doorgaans weinig verbetering. De maatschappelijke context waarin veel van deze “afwezige jongeren” opgroeien, maakt regelmatig school lopen immers niet altijd even evident. De impact die scholen hierop kunnen hebben, blijkt minimaal en dit zorgt dan weer voor heel wat frustraties. Herkenbaar toch? Tijdens deze sessie bekijk je samen welke acties scholen wél nog kunnen ondernemen. Je onderzoekt welke mogelijkheden er wél nog zijn om in verbinding te komen met deze jongeren en zo te werken aan hun motivatie voor school. Hoewel dit een werk van lange adem lijkt, wil deze sessie vooral inspirerend werken en uitdagen om kritisch te kijken naar de manier van omgaan met deze dagelijkse realiteit. Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze werkte onder meer als daderhulpverlener en als slachtoffer-daderbemiddelaar. Als docente in het hoger onderwijs lag haar focus op herstelgericht en motivatiebevorderend werken (op school). Sinds 2019 werkt ze op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken waar ze een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.