Dag van het Ondersteunend Personeel - Sessies ronde 2 (12:45 - 14:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2a - Omgaan met agressie incidenten aan het onthaal (deel 1) Stijn Jacobs

Je herkent het ongetwijfeld: een ontevreden ouder, collega, externe neemt telefonisch of fysiek contact met je op. Die persoon begint plotseling te schreeuwen omdat hij of zij zich niet geholpen voelt. De spanning in de ruimte stijgt en jij weet niet precies hoe je moet reageren. Dit soort situaties kunnen ontzettend ongemakkelijk en stressvol zijn, en helaas komen ze vaker voor dan je wilt.
Bijna 20% van de personeelsleden ervaart regelmatig ongewenst en agressief gedrag op het werk. Gelukkig kun je leren hoe je met deze situaties omgaat. Tijdens deze sessie krijg je praktische tips en technieken aangereikt om rustig en effectief te blijven, zelfs in de meest uitdagende omstandigheden. Een agressie training helpt je om met vertrouwen en kalmte op te treden, waardoor de werkomgeving niet alleen voor jou, maar ook voor iedereen waar je mee in contact komt, veilig en respectvol blijft.
Ook vorig jaar verzorgde Stijn deze sessie op de themadag. We hernemen dit graag omwille van de zeer lovende feedback.

Als vormingswerker bij de Antwerpse Dienst Alternatieve Maatregelen werkte Stijn Jacobs met jongeren die een misdrijf pleegden. Ook in zijn functie als casusregisseur  bij Kompas+ kwam hij in contact met jongeren die zware delicten pleegden. Momenteel is hij aan de slag als team coördinator bij Kwadraat waar hij de leiding over verschillende teams opneemt. In al deze functies kwam hij in aanraking met verschillende vormen van verbaal en fysiek geweld van het brede publiek. Op een adequate manier verschillende vormen van agressie herkennen en gepast reageren staan dan ook centraal in zijn dagdagelijkse werking.


SESSIE 2b - Inschrijven in het secundair, niet zomaar wat papierwerk Wendy Meysmans

Tijdens het inschrijvingsproces van leerlingen in het secundair onderwijs nemen secretariaatsmedewerkers meestal een administratieve rol op zich. Toch biedt het gesprek dat je voert met de ouders en/of de leerling tijdens dit proces, kansen om bijkomende informatie te krijgen.
In deze sessie krijg je eerst een antwoord op volgende vragen: wat doe je op welk moment in het schooljaar? Wat is het verschil bij het inschrijven van leerlingen voor het eerste jaar en leerlingen voor de hogere jaren?
Daarna leg je de focus op het gesprek zelf en komen volgende vragen aan bod: welke vragen stel je om bijkomende, nuttige informatie te verkrijgen? Wanneer moeten er alarmbelletjes afgaan? Welke inschrijving geef je beter door aan de zorg of aan de directeur?
Opgelet: deze sessie gaat over de praktische kant van inschrijvingen en dus niet over de regelgeving van wie waar mag inschrijven.

Wendy Meysmans is directeur 1ste graad van het Sint-Agnesinstituut te Hoboken en is daar o.a. verantwoordelijk voor de inschrijvingen.


SESSIE 2c - Van vergadering tot verslag - Efficiƫnt notuleren met ondersteuning van AI (VOLZET) Lut De Jaegher

Ontdek hoe AI, en in het bijzonder ChatGPT, je kan ondersteunen bij het notuleren en het efficiënter verwerken van vergaderingen. Tijdens deze praktijkgerichte sessie leer je stap voor stap hoe je AI-tools kunt inzetten om tijd te besparen, doelgericht te werken en je dagelijkse taken als secretariaatsmedewerker te vereenvoudigen. Aan het einde van de sessie ga je naar huis met concrete voorbeelden, inspirerende toepassingen en nieuwe vaardigheden om AI direct in jouw werk toe te passen.

Lut De Jaegher begon haar loopbaan bij Hewlett Packard en werd later docent en onderzoeker aan de Arteveldehogeschool. Naast lesgeven, is ze voor het Exptertisenetwerk Onderwijs betrokken bij internationale projecten als senior onderzoeker en projectmanager, met een focus op blended learning, digitale geletterdheid, artificiële intelligentie, en sociaal ondernemerschap.
Lut is gespecialiseerd in het geven van praktische en doelgerichte trainingen over het gebruik van AI in diverse professionele contexten in binnen en buitenland, waarbij ze deelnemers inspireert en concrete tools aanreikt om AI efficiënt in te zetten in hun dagelijkse werk.


SESSIE 2d - Digitale misleiding: deepfakes, fake news en polarisering Joseph El Bacha

Digitale media beïnvloeden hoe jongeren én volwassenen informatie zien, delen en geloven. In deze sessie ontdek je hoe deepfakes, fake news en sociale-mediamechanismen ons denken en handelen beïnvloeden. Je leert hoe je digitale misleiding kan herkennen, welke impact dit heeft op jongeren, en hoe je hier als ondersteunend personeelslid alert en weerbaar mee kan omgaan, zowel in je werkcontext als privé.
De sessie combineert korte theoretische inzichten met concrete voorbeelden en interactieve opdrachten. We analyseren hoe misleidende beelden en berichten zich verspreiden, hoe algoritmes onze blik vernauwen, en hoe dit spanningen of misverstanden kan versterken in de schoolcontext. Samen verkennen we herkenningspunten en eenvoudige strategieën om bewuster om te gaan met digitale informatie.

Joseph El Bacha is criminoloog met brede ervaring als politieagent en als expert binnen het Federaal Parket. Hij is als docent gespecialiseerd in polarisatie, communicatie en diversiteit. Als trainer en expert ondersteunt hij professionals bij het aanpakken van grootstedelijke uitdagingen en het opbouwen van duurzame verbindingen.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.