Dag van het Ondersteunend Personeel - Sessies ronde 1 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 1a - Omgaan met moeilijk gedrag vanuit nieuwe autoriteit Inge Verbist

Als secretariaatsmedewerker kom je vaak in de eerste lijn in contact met uitdagend gedrag van leerlingen.  Hoe ga je daarmee om in een samenleving waar de autoriteit van volwassenen geen vanzelfsprekendheid meer is?  Wat is dan precies die ‘nieuwe’ autoriteit? Op welke manier maak je contact met leerlingen die overspoeld worden door emotie en vooral, hoe breng je hen zover om hun gedrag bij te sturen? Samen zoeken we antwoorden op deze vragen vanuit enkele inzichten maar met voldoende aandacht voor de praktijk.

Inge Verbist werkt sinds een aantal jaren als leerlingenbegeleider op een secundaire school en is daar verantwoordelijk voor het beleid rond leren in de 1ste graad. Samen met een collega werkte ze een beleid uit op gebied van leren en gedrag. Zo kwam ‘Het Leeratelier’ tot stand dat een houvast biedt voor leerlingen, leerkrachten en secretariaatsmedewerkers.


SESSIE 1b - Re-integratie na langdurige ziekte Annelies Nelissen

Mensen die langdurig ziek zijn beter begeleiden en hen weer aan de slag krijgen in functies aangepast aan hun mogelijkheden, is de doelstelling van een re-integratietraject. De rol van het schoolbestuur voor het opstarten hiervan is veranderd. Vanaf 1 januari neemt het schoolbestuur immers verplicht het initiatief voor deze opstart. Wat leert de wetgeving ons over de doelgroep die hiervoor in aanmerking komt en de mogelijkheden? In deze sessie krijg je de basis mee rond deze (complexe en) specifieke wetgeving. Waar mogelijk wordt dit geïllustreerd met voorbeelden.

Annelies Nelissen is uitermate geboeid door de personeelswetgeving en verzorgt al vele jaren de personeelsadministratie bij BuSO-KIDS Hasselt en heeft mee de opstart begeleid van het SLC.


SESSIE 1c - Communicatie met anderstalige leerlingen en ouders versterken door gebruik van klare taal en digitale tools Quinten Noppen

Elke school in Vlaanderen wordt geconfronteerd met minder taalvaardige en anderstalige leerlingen en hun ouders. Als secretariaatsmedewerker wil je jezelf versterken in de schriftelijke en mondelinge communicatie met deze doelgroep. Hoe kan je documenten opstellen in klare taal? Welke digitale tools kan je inzetten om de communicatie met deze doelgroep te verbeteren? In deze praktijkgerichte sessie krijg je praktische tips en direct inzetbare tools aangereikt.

Quinten Noppen is taalcoördinator en ondersteuner ex-OKAN op het IMS in Antwerpen. Hij begeleidt scholen, directies en leerkrachten die ex-OKAN-leerlingen of minder taalvaardige leerlingen hebben. Naast het CNO geeft hij ook voor KONSEP nascholingen over deze thema’s.


SESSIE 1d - Pensioen in onderwijs: Welke impact heeft de aangekondigde pensioenhervorming? Hocine Trari
Lars Van Santvoort

De zoektocht van de Arizonaregering naar belangrijke besparingen in de sociale zekerheid om de begroting in evenwicht te krijgen, vertaalt zich in een hervorming van de ambtenarenpensieoen. Deze hervorming zorgt voor heel wat ongerustheid én onduidelijkheid, niet in het minst bij personeelsleden van het onderwijs. In deze sessie krijg je duiding bij de aangekondigde algemene principes die impact hebben op het bepalen van de pensioendatum en het pensioenbedrag. De verschillende kenmerken(refertewedde, aanneembare periodes, tantièmes) komen hierbij aan bod. Waar mogelijk wordt dit geïllustreerd met concrete voorbeelden. Zo vergroot je inzicht in hoe het ambtenarenpensioen verandert in functie van deze 3 kenmerken. 

BELANGRIJK: deze sessie behandelt die aspecten van de pensioenhervorming zoals omschreven door de Arizona regering; deze aspecten zijn nog niet in een nieuw regelgevend kader gegoten en dus nog niet van kracht.

Hocine Trari startte als leerkracht wiskunde en NCZ in het Stedelijk secundair Onderwijs van de stad Antwerpen en groeide daarna door naar de functie van directeur in een Stedelijke basisschool, eveneens in Antwerpen. Sinds januari 2014 is ze werkzaam als adjunct-provinciaal secretaris voor ACOD Onderwijs provincie Antwerpen waarin zij zich vooral heeft gespecialiseerd in het thema pensioenen.
Lars Van Santvoort startte als leerkracht lager onderwijs en niet-confessionele zedenleer in het GO! van 1997 tot 2008. In 2009 werd hij directeur van een basisschool van het GO!  in Antwerpen.  Vanaf mei 2018 is hij provinciaal secretaris voor ACOD Onderwijs provincie Antwerpen. 


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.