Studiedag STEM@school goes live - Seminarieronde 3 (14:40 - 16:00)

Keuze Lesgever
3.01 STEM in scholengemeenschap KOGEKA, van hype tot beleid (VOLZET) Danny Van der Veken
Kim Van Den Ouweland

In de scholengemeenschap KOGEKA is het STEM-verhaal met alle scholen samen geschreven, en met hulp van buitenaf. Dat ging niet zonder slag of stoot. Het was veel zoeken naar antwoorden op pertinente vragen. Waarom zouden we ermee beginnen? Hoe begin je eraan? Wat verstaan we onder een kwaliteitsvol STEM-project? Bieden we een STEM-richting aan (van 1 tot 6)? Hoe organiseren we dat? Wie gaat dat allemaal doen? Zijn we wel goed bezig?

Uiteindelijk is het een coherent en enthousiasmerend verhaal geworden (dat nog lang niet af is), dat misschien inspiratie kan leveren voor andere scholen(gemeenschappen). In deze sessie zullen we eerst de beleidsmatige aspecten behandelen, om daarna dieper in te gaan op het wel en wee van de klaspraktijk (the proof of the pudding is in the eating).


3.02 Een revalidatiemodel voor Mathijs (een module voor 1ste leerjaar van de 2de graad) (VOLZET) Lieve Thibaut

In deze module maken we kennis met Mathijs, een jongen die door een auto-ongeluk gedeeltelijk verlamd geraakt is. De centrale uitdaging van de module bestaat erin om een revalidatietoestel te ontwerpen zodat Mathijs zijn armspieren kan versterken. Om de leerlingen hierbij te helpen, zijn er verschillende submodules uitgewerkt, o.a. ‘Zwaartekracht’, ‘Veerkracht’ en ‘Samenstellen van krachten’. Verder wordt er ook veel aandacht besteed aan het opstellen van mathematische modellen.

In de sessie zal vertrokken worden vanuit de overkoepelende uitdaging. Er wordt dieper ingegaan op hoe deze challenge aangepakt kan worden met de leerlingen. Hierbij ligt de focus op het opstellen van de verschillende modellen. Verder worden ook de verschillende submodules overlopen. Daarbij wordt telkens ingegaan op de leeractiviteiten en leerplandoelstellingen die aan bod komen.


3.03 1ste tot 3de graad STEM: een blik voor en achter de schermen Jan Thielemans

Opstart STEM volgens ontwerp/onderzoeks-fases:

  • Orientatie: visie
  • Voorbereiding: projectkeuze/infrastructuur/team
  • Uitvoering: praktijkvoorbeelden
  • Reflectie: feedback van de leerlingen

3.04 Coming soon - STEM@school in de 3de graad (VOLZET) Mieke Decock

Terwijl het vernieuwende STEM-leermateriaal ook qua implementatie vorm krijgt en de eerste bevindingen hoopgevend zijn, wordt volop gewerkt aan het leermateriaal voor de derde graad.

Modules rond drie verschillende thema’s zijn in volle ontwikkeling: drones, algen en sterrenkunde. Met deze nieuwe modules trekken we de visie die ontwikkeld werd verder door, maar verkennen we ook nieuwe horizonten. In de verschillende projecten ligt de klemtoon immers anders. In de eerste module speelt Engineering een belangrijke rol en worden de drones in een tweede fase ingezet in een geografische context.  Ook in de tweede module verruimen we de ‘Science’ component door ook biologische en chemische aspecten aan bod te laten komen. In de module rond Dubbelsterren krijgen de ‘S’ en de ‘M’ een prominente rol en worden leerlingen ook uitgedaagd om hun programmeervaardigheden verder te ontwikkelen.

In de presentatie zullen de verschillende projecten worden voorgesteld. Op de sterrenkunde-module zal meer in detail worden ingegaan.


3.05 Optica in een geïntegreerd STEM-curriculum: Museumbeveiliging (herhaling) (VOLZET) Stijn Ceuppens

Voorstelling van het ontwikkelde leermateriaal waarbij de leerstof optica geïntegreerd wordt aangebracht voor leerlingen in het 3e jaar secundair onderwijs. In deze leermodule worden de leerlingen uitgedaagd om een museum te beveiligen met behulp van optische technieken zoals laserstralen en camera’s. Om deze technieken te begrijpen en te kunnen toepassen wordt via een Lightbox – dit is een mini-laboratorium dat de leerlingen zelf ontwerpen, maken en optimaliseren – de optica onderzocht. Bijna het volledige leerplan optica komt hier dan ook op een natuurlijke manier aan bod. Om de museumbeveiliging wiskundig te kunnen oplossen maken de leerlingen gebruik van de nieuwe leerstof wiskunde, zoals de meetkundige beschrijving van de rechte, het oplossen van stelsels, goniometrie en gelijkvormige driehoeken. De volledige uitwerking van het lasersysteem wordt dan in de praktijk getest in een maquette die ook gebruikt kan worden als ontwerpopdracht op zich.

In dit leermateriaal wordt ook extra aandacht besteedt aan het vermijden, opsporen en aanpakken van hardnekkige misconcepties in optica.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.