Focus op OKAN 2025: Iedereen alle (O)KANsen! - Ronde 4 - keuzesessies (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
SESSIE 4.A - AI en spreekvaardigheid voor de taalzwakke leerling (herhaling van sessie 3.A) Fabio Severini

AI heeft als een donderslag bij heldere hemel ons onderwijslandschap in rep en roer gebracht. We zien vaak vooral de valkuilen en vinden het moeilijk om een overzicht te bewaren van de impact op onze leerlingen en de lespraktijk. Toch schept AI ook heel wat mogelijkheden om leerlingen met bijvoorbeeld een taalachterstand beter te ondersteunen. Zo zijn er op vlak van spreekvaardigheid diverse toepassingen om leerlingen te trainen en te versterken, elks op hun eigen niveau en tempo. In deze sessie ontdek jij hoe je binnen OKAN, maar ook wanneer je een ex-OKAN-leerling in je klas hebt zitten, deze nieuwe technologieën eenvoudig kan inzetten als echte co-teacher!

Deze sessie richt zich tot leerkrachten (ex-)OKAN en vervolgschoolcoaches.

Fabio Severini is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Zijn expertise ligt voornamelijk binnen het STEM-domein, waarbij hij scholen ondersteunt om de uitdagingen en mogelijkheden van XR en Artificiële Intelligentie (AI) effectief aan te pakken.

Deze sessie is een herhaling van ronde 3 - SESSIE 3.A. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.


SESSIE 4.B - Op stap met traject Opstap: studieloopbaanbegeleiding van meerderjarigen met een diplomaperspectief en inspiratie voor taaloefenkansen buiten de schoolmuren Annemie Baeyens
Sarah Zinnid

Anderstalige nieuwkomers die een diploma secundair onderwijs willen behalen, worden vaak geconfronteerd met diverse uitdagingen. Verschillen in leeftijd met klasgenoten, het taalniveau, het combineren van hun studie met het dagelijkse leven … In het Opstaptraject geven we niet alleen modules Nederlands, maar zetten we ook volop in op taaloefenkansen buiten de schoolmuren. Door samen te werken met diverse organisaties, creëren we verbindingen die niet alleen de leefwereld van onze cursisten verbreden, maar hen ook voorbereiden op het reguliere aanbod binnen het CVO. In deze sessie krijg je een kijk op alle facetten van dit traject, zodat je als vervolgschoolcoach weet welke leerlingen gebaat zouden kunnen zijn bij deze keuze. Daarnaast laten we je kennismaken met enkele van onze methodes die ook binnen OKAN-onderwijs bruikbaar zijn.

Deze sessie richt zich tot doorverwijzers van +18 anderstalige cursisten met een diplomaperspectief, vervolgschoolcoaches, leerkrachten secundair onderwijs met anderstalige cursisten in de klas, leerlingenbegeleiders, (zorg)coördinatoren, zorgleerkrachten.

Annemie Baeyens is opleidingscoördinator van het Opstaptraject en heeft 34 jaar ervaring in het vreemde talenonderwijs binnen het volwassenenonderwijs.

Sarah Zinnid heeft 15 jaar ervaring in het NT2-onderwijs. Ze is taalondersteuner en leerkracht Opstap bij CVO Vitant. Daarnaast is ze ook expert taaloefenkansen NT2 bij het Red Star Line Museum.


SESSIE 4.C - Leersteun zonder diagnose? Ga aan de slag met neurodivers gedrag aan de hand van de BEN-methode (te volgen met sessie 3.C) (VOLZET) Ann Ceurvels

Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 3.C aan bij inschrijving!

Voor de inhoud van deze sessie: zie ronde 3 - keuzesessies - SESSIE 3.C


SESSIE 4.D - Verhaal uit de praktijk: De OKAN-schakelklas: organisatie en didactiek (VOLZET) Eva Jaspaert
Margot Van Meel

OKAN SJIB (Sint-Jozefsinstituut Betekom) startte in september 2020 met een schakelklas, waarin OKAN-leerlingen schakelen met enkele vakken in een reguliere klas. Heeft jouw school hier nog weinig ervaring mee, en ben je op zoek naar praktische tips hoe je zo’n klas structureel-organisatorisch en didactisch zou kunnen uitwerken? In deze sessie krijg je meer informatie over de manier waarop het schakelen in deze school er aan toe gaat, verrijkt met praktijkverhalen uit andere scholen met ervaring.

Deze sessie richt zich tot leerkrachten en directies die werkzaam zijn in een OKAN-school met weinig ervaring m.b.t. het uitwerken van een schakeltraject (OKAN- én reguliere vakken) voor een OKAN-leerling.

Eva Jaspaert is OKAN-coördinator Sint-Jozefsinstituut Betekom (SJIB).

Margot Van Meel is OKAN-coördinator en OKAN-leerkracht in Sint-Jozefsinstituut Betekom (SJIB).


SESSIE 4.E - Groep INTRO: begeleiding ex-OKAN bij werkplekleren en oriëntering naar inclusieve werkomgevingen Katinka Zegers

Werkplekleren is voor ex-OKAN-leerlingen niet altijd even eenvoudig. Groep Intro deelt in deze sessie haar expertise over het begeleiden van taalzwakke leerlingen op de werkvloer. Hoe kan je inclusieve stageplaatsen vinden? Welke ondersteuning is er mogelijk bij duaal leren? Hoe voorzie je taalcoaching op de werkplek? Hoe kan je als vervolgschoolcoach goed oriënteren naar inclusieve werkplekken? Tijdens deze sessie kom je het allemaal te weten!

Deze sessie richt zich tot vervolgschoolcoaches OKAN en leerlingenbegeleiders ex-OKAN-leerlingen.

Katinka Zegers heeft een verleden als leerkracht OKAN en werkt sinds dit schooljaar bij Groep INTRO, waar ze Nederlands geeft aan anderstalige nieuwkomers en hen begeleidt op de werkplek.


SESSIE 4.F - Spreekdurf vergroten via spreekstrategieën (VOLZET) Lieve Vanachter

Hoe ga je om met struikelblokken in een taal die je nog niet zo goed beheerst? Met de juiste mindset (‘Het is oké dat dit gebeurt.’) en met trucjes om de communicatie gaande te houden. Je leert in deze praktische sessie concrete spreekstrategieën die je je leerlingen op jouw beurt kan aanleren. Hun spreekdurf, spreekplezier en zelfvertrouwen krijgen door deze eenvoudige tools een enorme boost, zowel in de klas als daarbuiten. 

Deze sessie richt zich tot lesgevers OKAN.

Lieve Vanachter is een ervaren NT2-docent met een jarenlange voorliefde voor spreekdurf als basiscompetentie vanuit 3 grote passies: empowerment van mensen, muzische werkvormen en NT2. 


SESSIE 4.G - Spraakmakers: Exploratieve Gesprekken voor de ontwikkeling van taal en kritische denkvaardigheid in de OKAN-klas (herhaling van sessie 3.G) Joos Vollebregt

Het project SPRAAKMAKERS onderzoekt hoe groepswerk aan de hand van de 'exploratory talk’-methodiek (Mercer, Wegeriff, T’Sas o.a.) kan bijdragen aan de talige, probleemoplossende en metacognitieve ontwikkeling van leerlingen met een OKAN-profiel. We werken nauw samen met het werkveld en ervaringsdeskundigen om de huidige situatie in kaart te brengen en om aangepaste materialen en vorming te ontwikkelen. In deze sessie krijg je een inleiding op deze methodiek: je werpt een blik op de academische achtergrond, de onderwijscontext en de werking. Vervolgens onderzoek je waarom deze methodiek zo relevant is voor de OKAN-klas.

Deze sessie richt zich tot iedereen die werkzaam is in OKAN-onderwijs.

Joos Vollebregt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool. Hij studeerde Taal- en Letterkunde en Wijsbegeerte en richt zijn praktijkonderzoek op het ontwikkelen van kritisch denken, taalvaardigheid, zelfregulerend leren en wereldburgerschap. Als zelfstandige richt hij sessies in die de dialoog-, lees- en -schrijfvaardigheid van de deelnemers uitbouwen en inzetten voor een helderder zelfbewustzijn en verhoogde autonomie.

Deze sessie is een herhaling van ronde 3 - SESSIE 3.G. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.

 


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.