Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding 2024 - Ronde 4 (14:30 - 15:45)
Keuze |
Lesgever |
Sessie 4.1 Een inclusieve mindset op jouw school: hoe ook kansarme leerlingen aan boord houden (herhaling) (VOLZET) |
Marjolein Petit |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs In deze sessie verkennen we het thema kansarmoede vanuit een brede kijk op inclusief onderwijs. Je leert hoe je op school werk kan maken van een inclusieve mindset die uitgaat van de krachten van alle leerlingen. Hierdoor kan vroegtijdig schoolverlaten tegengegaan worden en wordt ingezet op gepaste onderwijsloopbaanbegeleiding om elke leerling het volle potentieel te laten benutten. Leer hoe jij het verschil kan maken voor kansarme jongeren. Marjolein Petit is pedagogisch begeleider CLB en leerlingenbegeleiding voor het Provinciaal Onderwijs Vlaanderen.
|
Sessie 4.2 In de klas omgaan met meningen en emoties bij conflicten in de wereld (herhaling) |
Sabine Anné |
Het conflict tussen Israël en Hamas, de oorlog in Oekraïne, terrorisme in Brussel … De laatste tijd zijn deze onderwerpen niet meer uit het nieuws en onze hoofden weg te denken. Ook jongeren zitten met heel wat vragen, emoties en krijgen te maken met een gevoel van machteloosheid. In deze sessie gaan we hier dieper op in en bieden we jou werkvormen aan om jou te ondersteunen om gevoelens en meningen bespreekbaar te maken in de klas. Sabine Anné werkt voor Djapo, een organisatie die zich al meer dan 50 jaar inzet voor maatschappelijke vernieuwing bij kinderen en jongeren.
|
Sessie 4.3 Als onderwijsprofessional je eigen denken en doen in vraag stellen op vlak van etnische diversiteit (herhaling) |
Marloes Hagenaars |
Maak kennis met ‘RE:Flex’, een gratis tool die ontwikkeld is om onderwijsprofessionals te helpen om nieuwe reflexen en strategieën te hanteren rond etnische diversiteit in hun klas. De zelfsturende leerpaden geven je stap voor stap inzichten mee en dagen uit om zowel op groeps- als individueel niveau kritisch na te denken over je doen en denken in de klas of op school. Voor deze sessie breng je als deelnemer jouw laptop/tablet mee. Marloes Hagenaars (Vrije Universiteit Brussel) ontwikkelde als doctoraatsonderzoeker aan de Universiteit Gent de workshop RE:flex op basis van haar onderzoek over hoe leerkrachten omgaan met etnische diversiteit in de klas.
|
Sessie 4.4 Hoe met kleine ingrepen in de leeromgeving van leerlingen hun welbevinden verhogen (herhaling) |
Marijn Vandevelde |
In deze sessie link je welbevinden van leerlingen aan het ontwerpen van binnen- en buitenruimtes op school. Je doet inspiratie op in het ontwerpen van ruimtes voor feedbackgesprekken, ontmoetingsruimtes binnen gebouwen, ruimtes die tegemoet komen aan de verschillende manieren van leren. Ook kijk je naar mogelijkheden en ideeën in het ontwerpen van groene buitenruimtes en je ziet het belang ervan in om deze doordacht te ontwerpen. Dit alles kan op grote schaal, maar je krijgt zeker en vast ook tips en tricks voor kleinschalige projecten die jij zelf kan uitwerken op school. Marijn Vandevelde is projectmanager bij de Centrale Diensten van het GO!. Ze werkt samen met de dienst infrastructuur die op strategisch en tactisch niveau scholengroepen ondersteunt in de optimalisatie van schooldomeinen, waar ze voornamelijk het pedagogisch luik opneemt bij nieuwbouw, grondige renovatie en bij campusontwikkeling.
|
Sessie 4.5 In gesprek gaan met radicale jongeren (herhaling) |
Karin Heremans |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Extreem rechts, radicaal links, hyper-gelovig. Aan alle kanten van het spectrum worden jongeren weggetrokken van het centraal gedachtengoed, wat resulteert in een polarisatie. Wanneer je het, vaak oorspronkelijk mooie, idealistische karakter van een puber combineert met beïnvloeding vanuit radicale groeperingen, krijg je een gevaarlijke cocktail. Maar hoe reageer je nu wanneer een jongere radicale uitspraken doet en hoe ga je met hem of haar in gesprek? In deze sessie krijg je gesprekstips van een ervaringsexpert. Karin Heremans is directrice van het Koninklijk Atheneum van Antwerpen. Ze leidt de werkgroep Onderwijs van het Radicalisation Awareness Network (RAN) van de EU en is beleidscoördinator preventieradicalisering en polarisering van het GO!
|
Sessie 4.6 Psychosociale problemen gelinkt aan migratie (herhaling) |
Charlotte Royemans |
Bijna elke school heeft wel één of enkele leerlingen met een vluchtelingenachtergrond, maar hoe we deze leerlingen het beste begeleiden, blijft soms een uitdaging. In deze sessie krijg je de basis mee over hoe je migratiegerelateerde van psychosociale problemen kan onderscheiden, hoe je het psychosociaal welzijn van mensen met een vluchtelingenachtergrond zo goed mogelijk kan ondersteunen en hoe je cultuursensitief om kan gaan met trauma, verdriet, depressie, angsten en rouw. Charlotte Royemans is klinisch psycholoog bij Solentra, een organisatie met veel expertise in psychische zorg en hulpverlening aan jonge vluchtelingen en hun gezin.
|
Sessie 4.7 ‘k Blijf staan: educatief bordspel basishoudingen Nieuwe Autoriteit (herhaling) |
Zoë Alaerts Britt Hendrix |
Het bordspel ‘k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van Nieuwe Autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten opzichte van autoriteit, waarbij de focus ligt op wederzijds respect en verbondenheid. Tijdens deze workshop spelen we effectief het spel met als doel de mogelijkheden voor de eigen praktijk te verkennen. Zoë Alaerts en Britt Hendrix ontwikkelden dit inspirerende bordspel in samenwerking met Lionsclub Alken en VZW Mariahuis met oog op de zorg voor een kwetsbare jeugd.
|
Sessie 4.8 Stress de baas: hoe jongeren helpen om stress te reguleren (herhaling) (VOLZET) |
Lisa Verhelst |
Wat doet stress met ons brein? Je kan jongeren al vanaf jonge leeftijd bewust laten worden van hun eigen lichaam, zodat ze stress kunnen reguleren. In een steeds complexere en stressvollere wereld is dat geen overbodige luxe: steeds vaker melden leerlingbegeleiders en (zorg)leraren dat kinderen en jongeren aan faalangst lijden of paniekaanvallen hebben. In deze workshop ontdek je wat stress precies is en wat het doet met ons brein en lichaam, zodat je het jongeren kan uitleggen. Anderzijds oefen je enkele ademhalings- en gesprekstechnieken om jongeren te coachen om hun eigen stress de baas te worden. Lisa Verhelst is procesbegeleider in het onderwijs en andere lerende organisaties bij Dagelijks Leren. Ze gelooft in de kracht van een verbindend schoolklimaat waarin veerkrachtige leerlingen opgeleid worden door veerkrachtige teams. Naast trajecten en workshops biedt ze ook stress- en burn-outcoaching aan.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.