(i)STEM, what else? iSTEM-methodologie en uitgewerkte projecten - Ronde 4 (15:30 - 16:45)
Keuze |
Lesgever |
4.01 - Weg van 't school |
Tim Louagie |
Een boeiend STEM-project voor leerkrachten 1ste graad SO. Samen met je leerlingen werk je rond fietsveiligheid en STEM in de schoolomgeving. Dit is een project in samenwerking met Go With The Velo & Cera. https://www.brightlab.be/project/weg-van-t-school Tim Louagie is educatief wetenschappelijk medewerker bij Brightlab, het STEM-onderwijslabo van RVO-Society. Brightlab stoomt jongeren klaar voor de uitdagingen van de 21ste eeuw met stimulerend, krachtig en innoverend STEM-onderwijs. Doelgroep: Leerkrachten 1ste graad secundair onderwijs STEM, techniek, wiskunde en aardrijkskunde, zowel A- als B-stroom
|
4.02 STEM&M’s (SCOOP) - GEANNULEERD (VOLZET) |
|
|
4.03 - Ontwerp en bouw een luidspreker (VOLZET) |
Katrien Vyvey Renaat Frans |
Deze STEM-module richt zich tot de leerlingen van de 1ste graad STEM-wetenschappen en STEM-technieken en vertrekt vanuit de uitdaging: ‘Ontwerp en bouw een luidspreker’. De luidspreker kan zowel een mechanische klankkast als een elektronische luidspreker zijn. Leerlingen onderzoeken eerst een aantal eigenschappen van geluid en passen deze kennis toe in het uiteindelijke ontwerp en de uiteindelijke bouw van de luidspreker. In deze workshop maak je kennis met een aantal basisexperimenten rond geluid en klank en met een aantal mogelijkheden om tot het ontwerp en de bouw van een luidspreker te komen. Frans Renaat is vakdidacticus fysica en lerarenopleider aan hogeschool UCLL te Diepenbeek. Hij is mede-oprichter van de onderzoeksgroep Art of Teaching. Katrien Vyvey behaalde een doctoraat in de fysica aan de KU Leuven. Ze was 10 jaar docent aan de lerarenopleiding van Thomas More. Ze werkt nu als vakdidactisch onderzoeker fysica en STEM aan de UCLL hogeschool campus Diepenbeek. Jeroen Op den Kelder is medewerker van de vakdidactische onderzoeksgroep Art of Teaching van de Lerarenopleiding van hogeschool UCLL te Diepenbeek. Doelgroep: Leerkrachten STEM-wetenschappen en STEM-technieken van de 1ste graad
|
4.04 - Chocoladeprinter (VOLZET) |
Stijn Ceuppens Toon Vanbergen Ruben Foulon |
In dit STEM-project voor de 2de graad dubbele finaliteit, richting Elektromechanische Technieken, worden de leerlingen uitgedaagd om een loopband met daaraan gekoppeld een 2D/3D-chocoladeprinter te realiseren. Dit systeem moet borden transporteren naar de printer die er dan 2D- of 3D-vormen op print. Bij dit ontwerp en realisatie komen verschillende inhouden en vaardigheden aan bod uit verschillende STEM-disciplines om o.a. de chocolade correct te tempereren, om de loopband veilig en precies aan te sturen, om de printerkooi te realiseren, de printerkop aan te sturen ... Het geheel moet een mechanisch, elektrisch en hygiënisch veilige opstelling worden die consistent chocoladevormen kan printen. We doorlopen ons project, hoe dit aan bod komt in de verschillende vakken, bespreken de projectaanpak rond STEM, illustreren dit met voorbeelden en geven indien mogelijk een live demo of voorzien filmmateriaal om de opstelling te tonen. Stijn Ceuppens behaalde zijn bachelor en master fysica aan de Universiteit Antwerpen, alsook zijn diploma specifieke lerarenopleiding. Nadien legde hij zijn doctoraat over geïntegreerd STEM-onderwijs af aan de KU Leuven binnen het STEM@school-project. Hij is nu vanuit de KU Leuven actief als medewerker in de cel iSTEM Inkleuren. Ruben Foulon is leerkracht Mechanica op het VTI Leuven. Toon Vanbergen is technisch adviseur domein STEM op het VTI Leuven. Doelgroep: Leerkrachten, TA en TAC secundair onderwijs, 2de graad, domein STEM, richting Elektromechanische Technieken en mogelijk ook Technologische Wetenschappen
|
4.05 - Creatief met noten - een stemmig project rond muziek voor de basisoptie STEM-wetenschappen |
Zino Boisdenghien Iris Minten |
In deze workshop rond het project STEM-mige muziek doorlopen we het project a.d.h.v. de projectfiche, gevolgd door een getuigenis van een leerkracht die het traject mee heeft ontwikkeld. Daarna is er tijd voor een vragenronde en een voorbeeld van een activiteit uit het traject. Als medewerker van het STEM-steunpunt Brussel was Zino Boisdenghien als coach betrokken in het ontwikkelen van dit STEM-traject. Doelgroep: STEM-leerkrachten 1ste graad
|
4.06 - KIKS - AI op School |
Natacha Gesquière |
Het project ‘KIKS' is een STEM-project voor de 3de graad binnen een context van biologie en klimaatverandering. Je onderzoekt hoe planten zich via hun huidmondjes aanpassen aan de klimaatverandering. Om de huidmondjes te tellen, gebruik je een neuraal netwerk voor beeldherkenning, geprogrammeerd in Python. Natacha Gesquière is licentiaat wiskunde. Ze stond vele jaren in het onderwijs als leerkracht wiskunde, maar is nu STEM-coach aan de Universiteit Gent en bij Dwengo vzw. Ze ontwikkelt didactisch materiaal voor Dwengo vzw rond STEM, computationeel denken, artificiële intelligentie en programmeren. Doelgroep: Leerkrachten wetenschappen, wiskunde, informatica van de derde graad van het secundair onderwijs van richtingen met een sterke basis wiskunde en wetenschappen, directieteams en pedagogisch begeleiders
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.