14de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 4 (14:30 - 15:45)
Keuze |
Lesgever |
4.01 Noodplanning in het internaat (herhaling 3.01) |
Clint Galicia |
In deze sessie trachten wij op maat van de internaten een noodplanning op te maken en toe te lichten. Heb je nog speciale vragen, breng ze mee naar de sessie en we zullen zeker trachten ze samen op te lossen. Doelgroep Preventieadviseurs en opvoeders in de internaten
|
4.03 Wat leren we uit de corona-pandemie en willen we behouden? (herhaling 2.03) |
Krista Dekoning Jeroen Aussems |
Er zijn zaken die we uit corona leren en ook graag willen blijven integreren in de toekomst. Voor- en nadelen van onze aanpassingen tijdens de pandemie. Samen brainstormen, tot een besluit komen en dit resultaat voorleggen aan de beleidsmakers! Doelgroep Directeurs, adjunct-directeurs, technisch adviseurs, technisch adviseur coördinators, leden van het CPBW en preventieadviseurs
|
4.04 COS-brochure en risicoanalyse - deel 2 |
Marc Verhaeghe Chris Chantrain |
Deze sessie is het vervolg van 3.04.
|
4.05 Terug naar school na langdurige afwezigheid - reïntegratiebeleid (herhaling 2.05) |
Frank Adriaensen |
Een interactieve sessie waarin ervaringen en theorie elkaar afwisselen. We focussen op ‘welzijn op de werkvloer’ met tips voor de verschillenden actoren (directie, personeel, preventieadviseur, vertrouwenspersoon, collega's ...) Het reïntegratietraject en -beleid krijgt hierin een plaats. Doelgroep Preventieadviseurs, technisch adviseurs, technisch adviseur coördinators, directeurs, schoolbesturen, leden van het CPBW en vertrouwenspersonen
|
4.06 Ontspanningsoefeningen: breng jezelf tot rust (herhaling 3.06) |
Linda Strybos |
Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels. Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan, brengt lichaam en geest uit balans en leidt tot allerlei klachten en ziekten. Heel vaak is men zich niet meer bewust van het hoge stressniveau in het lichaam en negeert men dan ook stressgerelateerde signalen. De gevolgen hiervan kennen we allemaal. Toch hoeft het niet zo ver te komen en kan je zelf tijdig en preventief ingrijpen. Tijdens deze sessie leer je hoe je door eenvoudige ontspanningstechnieken het verstoorde evenwicht tussen het natuurlijk stress- en ontspanningsmechanisme van het lichaam (opnieuw) kan herstellen. Je wordt je ook bewust van de opgestapelde spanningen in je lichaam en leert hoe je deze kan loslaten. De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt voor iedereen. We beginnen met spierontspanningsoefeningen, focussen ons daarna op bewust ademen om vervolgens via een begeleide visualisatieoefening tot diepe ontspanning en innerlijke stilte te komen. Een weldaad voor je lichaam en geest. Doelgroep Preventieadviseurs
|
4.07 Wat is er anders in het nieuwe AREI? (herhaling 2.07) |
Bert Segers |
Het AREI heeft enkele wijzigingen ondergaan. Het is ook een hele boterham om de regelgeving door te nemen. In deze sessie wordt toegelicht wat de preventieadviseur zeker moet weten en opvolgen over deze aanpassingen in de wetgeving. Doelgroep Preventieadviseurs, technisch adviseurs, technisch adviseur coördinators, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW
|
4.08 Hoe een risicoanalyse opstellen en er mee omgaan - deel 2 |
Dany Vanharen |
Deze sessie is het vervolg van sessie 3.08.
|
4.09 Help! Ik word preventieadviseur, hoe begin ik er aan? (herhaling 3.09) |
Paul Van Assche |
Een preventieadviseur heeft een breed werkveld voor zich liggen. Je kunt het zo gek niet bedenken in onze scholen of het heeft wel ergens een raakvlak met preventie. Zeker als beginnend preventieadviseur is het vaak zoeken naar een goeie aanpak. Welke prioriteiten leg ik? Hoe krijg ik vertrouwen als adviseur? Hoe vertaal ik de vele wetgevingen? Samen gaan we op zoek naar het goede evenwicht en trachten we jullie met goede raad bij te staan. Doelgroep Preventieadviseurs, technisch adviseurs, technisch adviseur coördinators, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW
|
4.10 Supervisie van de preventieadviseur |
Jurgen Reynders Sylvian Claeskens |
Tijdens de supervisie voor de preventieadviseur kan elke deelnemers met zijn verzuchtingen en problemen vanop de werkvloer terecht bij een team van ervaringsdeskundigen preventie in onderwijs. Zij zullen trachten om eventueel een oplossing aan te bieden of om het probleem eens vanuit een andere invalshoek te bekijken. Een frisse blik op een probleem kan al heel verhelderend werken. Het zal een praatbarak zijn met een positieve sfeer, een hulp voor de preventieadviseurs in onderwijs. Doelgroep Directeurs en preventieadviseurs
|
4.11 Stemergonomie: jouw stem, onze zorg! - deel 2 |
Aagje Dom |
Deze sessie is het vervolg van sessie 3.11.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.