Focus op OKAN 2025: Iedereen alle (O)KANsen! - Ronde 3 - keuzesessies (13:00 - 14:15)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 3.A - AI en spreekvaardigheid voor de taalzwakke leerling |
Fabio Severini |
AI heeft als een donderslag bij heldere hemel ons onderwijslandschap in rep en roer gebracht. We zien vaak vooral de valkuilen en vinden het moeilijk om een overzicht te bewaren van de impact op onze leerlingen en de lespraktijk. Toch schept AI ook heel wat mogelijkheden om leerlingen met bijvoorbeeld een taalachterstand beter te ondersteunen. Zo zijn er op vlak van spreekvaardigheid diverse toepassingen om leerlingen te trainen en te versterken, elks op hun eigen niveau en tempo. In deze sessie ontdek jij hoe je binnen OKAN, maar ook wanneer je een ex-OKAN-leerling in je klas hebt zitten, deze nieuwe technologieën eenvoudig kan inzetten als echte co-teacher! Deze sessie richt zich tot leerkrachten (ex-)OKAN en vervolgschoolcoaches. Fabio Severini is pedagogisch adviseur voor het Provinciaal Onderwijs Antwerpen. Zijn expertise ligt voornamelijk binnen het STEM-domein, waarbij hij scholen ondersteunt om de uitdagingen en mogelijkheden van XR en Artificiële Intelligentie (AI) effectief aan te pakken.
|
SESSIE 3.B - Experimenteren met taal: creatief schrijven met (ex-)OKAN-leerlingen (VOLZET) |
Janique Vanderstocken |
In deze sessie leer je hoe je creatief schrijven kan inzetten om anderstalige leerlingen in de OKAN-klas spelenderwijs met taal te laten experimenteren. We verkennen verschillende laagdrempelige schrijfactiviteiten die de taalvaardigheid en verbeeldingskracht stimuleren, ongeacht het taalniveau van je leerlingen. Je krijgt praktische tips en concrete voorbeelden om je leerlingen met plezier aan het schrijven te krijgen en zo hun taalvaardigheid te versterken. Deze workshop is bedoeld voor leerkrachten die werken met anderstalige jongeren in de OKAN-klas die al een basiskennis van het Nederlands hebben. Het is niet gericht op leerlingen die nog analfabeet zijn, maar op jongeren die al een paar stappen hebben gezet in hun taalontwikkeling. Janique Vanderstocken heeft bijna 40 jaar ervaring in het lesgeven aan anderstalige volwassenen en werkt momenteel bij Ligo Gent, waar ze zich inzet voor de ontwikkeling van taalvaardigheid en geletterdheid. Met haar expertise in het begeleiden van anderstaligen weet ze creatieve en speelse werkvormen te integreren in de klaspraktijk, waardoor leerlingen hun taalvaardigheden op een ontspannen manier kunnen versterken.
|
SESSIE 3.C - Leersteun zonder diagnose? Ga aan de slag met neurodivers gedrag aan de hand van de BEN-methode (te volgen met sessie 4.C) (VOLZET) |
Ann Ceurvels |
Deze sessie bestaat uit twee delen; duid ook sessie 4.C aan bij inschrijving! Binnen OKAN zien we het wel vaker: leerlingen die duidelijk specifieke noden hebben, maar die geen diagnose hebben. Tot een diagnose komen is vaak niet mogelijk door de taalachterstand en daarnaast wil je, gezien de beperkte tijd die je hebt in je OKAN-jaar, al meteen gericht kunnen inspelen op noden. Om zonder aanknopingspunten vanuit een diagnose deze leerlingen toch optimaal te kunnen begeleiden, is een andere kijk op neurodivers gedrag nodig. Hiervoor ontdekken we de BENbox. Leer hoe (moeilijk) gedrag ontstaat en hoe je er zonder diagnostiek naar kan kijken. Verdiep je in de theatermethodiek van personageopbouw om dit inzicht te gebruiken om het personage van jouw leerlingen te ontleden. Dit met als doel over diagnoses heen te kunnen communiceren en doelgericht te kunnen ondersteunen. Deze sessie richt zich tot leerkrachten en leerlingenbegeleiders OKAN en ex-OKAN. Ann Ceurvels startte haar praktijk Coacs om gezinnen, kinderen en jongeren te begeleiden in de zoektocht bij ontwikkelingsproblematieken. Ze is gecertificeerd inschaler van SEO-R2, ontwikkelingsbegeleider, Master in de Dramatische Kunsten en vooral ervaringsdeskundige ASS/ADHD. Ann ontwikkelde de BENBox vanuit de synergie tussen al deze disciplines.
|
SESSIE 3.D - Verhaal uit de praktijk: ‘Prachtig Veerkrachtig’: een traumasensitieve en veerkrachtversterkende werking (herhaling van sessie 2.D) |
Joris Verlinden Ruth Ramaekers |
In deze sessie lichten we onze werking ‘Prachtig Veerkrachtig’, een gefaseerd begeleidingsmodel voor kwetsbare OKAN-jongeren, toe. Hoe zorg je voor een verbindend en veilig schoolklimaat? Hoe versterk je de veerkracht van je leerlingen zodat ze aangeboden leerkansen ook echt kunnen benutten? Wat doe je wanneer al jouw goede bedoelingen en inspanningen niet toereikend blijken? We nemen je mee in ons verhaal en hopen jou te inspireren om op zoek te gaan naar groeikansen op jouw school. Deze sessie richt zich tot leerlingenbegeleiders, (zorg)coördinatoren, directies, leerkrachten van OKAN-scholen of scholen met een kwetsbaar publiek. Joris Verlinden is directeur van Marco Polo, een grote OKAN-school in 2060 Antwerpen. Hij heeft didactisch en pedagogisch veel ervaring met dit kwetsbare publiek. Ruth Ramaekers werkt aan het zorgbeleid op Marco Polo en is actief betrokken bij het uitwerken en uitdragen van Prachtig Veerkrachtig. Deze sessie is een herhaling van ronde 2 - SESSIE 2.D. Let op dat je deze niet opnieuw selecteert.
|
SESSIE 3.E - Verhaal uit de praktijk: Op tweedaagse met je OKAN-leerlingen: samen op weg! |
Catherine Soenens |
Je wil een haalbare, zinvolle én betaalbare tweedaagse organiseren voor je OKAN-leerlingen. Maar hoe pak je dit het beste aan met je team? Hoe beperk je de kosten zonder in te boeten op kwaliteit? En wat is een realistisch budget? Hoe zorg je ervoor dat elke leerling kan en ook wil deelnemen? Catherine Soenens deelt met plezier haar draaiboek en geeft tal van praktische tips over mogelijke bestemmingen, organisatie van de overnachting en maaltijden, het tijdschema en fijne activiteiten. Na deze sessie kan je geïnspireerd én geïnformeerd aan de slag! Deze sessie richt zich tot OKAN-coördinatoren, OKAN-leerlingenbegeleiders en OKAN-leerkrachten. Catherine Soenens is de directeur OKAN van KSD (Katholieke Scholen Diest).
|
SESSIE 3.F - Feedback en motivatie? Geen verhaal apart! (VOLZET) |
Jan Strybol |
Samen gaan we op zoek naar motiverende feedback en naar antwoorden op vragen als: hoe zorg je ervoor dat je feedback (ook de correctieve feedback) goed wordt opgenomen door de leerlingen? Hoe vermijd je demotiverende feedback of feedback die niet binnenkomt? Zowel het wat als het hoe spelen daarbij een rol. Welke feedback moet je geven op een gegeven moment van het leerproces? Maar ook: hoe kan correctieve feedback het best worden ‘verpakt’ zodat de leerling de feedback aanvaardt en verwelkomt? Deze sessie is een combinatie van presentatie en praktische toepassing. Na een bespreking van de relatie tussen motivatie en feedback zet je de verworven inzichten in de praktijk om. Je bekijkt hoe je jouw feedback kan ‘tunen’ volgens de principes van de intrinsieke motivatie zodat de feedback meer kans heeft om de leerling te motiveren. Deze sessie richt zich tot alle lesgevers OKAN. Er is geen voorkennis vereist. Enige ervaring in het OKAN- of talenonderwijs is wel een pluspunt. Jan Strybol is lerarenopleider aan de Eduma UGent waar hij instaat voor de vakdidactiek en stagebegeleiding van Nederlands niet-thuistaal. Vorige ervaringen houden onder meer in: vakdidactiek Vreemde Talen, lesgever Engels, Nederlands en NT2. Via Dictaal, het didactisch centrum voor taalonderwijs, geeft hij opleidingen over taaldidactiek en de organisatie van tweede en vreemde talenonderwijs.
|
SESSIE 3.G - Spraakmakers: Exploratieve Gesprekken voor de ontwikkeling van taal en kritische denkvaardigheid in de OKAN-klas |
Joos Vollebregt |
Het project SPRAAKMAKERS onderzoekt hoe groepswerk aan de hand van de 'exploratory talk’-methodiek (Mercer, Wegeriff, T’Sas o.a.) kan bijdragen aan de talige, probleemoplossende en metacognitieve ontwikkeling van leerlingen met een OKAN-profiel. We werken nauw samen met het werkveld en ervaringsdeskundigen om de huidige situatie in kaart te brengen en om aangepaste materialen en vorming te ontwikkelen. In deze sessie krijg je een inleiding op deze methodiek: je werpt een blik op de academische achtergrond, de onderwijscontext en de werking. Vervolgens onderzoek je waarom deze methodiek zo relevant is voor de OKAN-klas. Deze sessie richt zich tot iedereen die werkzaam is in OKAN-onderwijs. Joos Vollebregt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool. Hij studeerde Taal- en Letterkunde en Wijsbegeerte en richt zijn praktijkonderzoek op het ontwikkelen van kritisch denken, taalvaardigheid, zelfregulerend leren en wereldburgerschap. Als zelfstandige richt hij sessies in die de dialoog-, lees- en -schrijfvaardigheid van de deelnemers uitbouwen en inzetten voor een helderder zelfbewustzijn en verhoogde autonomie.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.