17de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.01: Nieuwe wetgeving ergonomie (VOLZET) Yves De Groeve

Een nieuw KB over ergonomie op het werk en de preventie van musculoskeletale aandoeningen is verschenen op 15 mei 2024. Deze regelgeving trad in werking op 25 mei 2024 en vormt een onderdeel van de codex over het welzijn op het werk.

Voordien was de preventie van musculoskeletale aandoeningen op het werk slechts zeer gedeeltelijk geregeld in de codex. Het grote aantal werknemers dat (langdurig) afwezig is van het werk als gevolg van musculoskeletale aandoeningen maakt echter duidelijk dat er dringend meer moet worden ingezet op de preventie van musculoskeletale aandoeningen en het verbeteren van de ergonomie op het werk in het algemeen. Deze brede aanpak wordt al meteen zichtbaar in de nieuwe titel van boek VIII van de codex, die voortaan 'Ergonomie op het werk en preventie van musculoskeletale aandoeningen' zal heten.

Een ergonoom van de federale overheid zal u haarfijn uitleggen welke impact deze nieuwe wetgeving heeft op de werkvloer.


SESSIE 3.02: Risicoanalyse op het niveau van de organisatie (herhaling sessie 1.02) (VOLZET) Jurgen Reynders

Al enkelen onder ons kregen de arbeidsinspectie (TWW) over de vloer. Eén van de eerste vragen die de arbeidsinspectie stelt: “toon je risicoanalyse van uw organisatie”.
Een werkgroep binnen Welzijn-op-School heeft zich hier over gebogen en we kunnen fier zijn met het resultaat. Het ontwikkelde document wordt voorgesteld door één van de bezielers en haarfijn toegelicht.


SESSIE 3.03: Voorbereid zijn voor een grote bijeenkomst: crowdmanagement (VOLZET) Anton Dierickx

Doel van crowdmanagement is om op voorhand eens na te denken over de eventuele risico's en de nodige beheersmaatregelen preventief te voorzien wanneer veel volk aanwezig is op een bepaalde plaats.

Er zijn verschillende momenten dat de school grote evenementen organiseert waar ook veel “derden” zoals ouders aanwezig zijn die de terreinen en gebouwen van de school niet echt goed kennen. We denken aan schoolfeesten, deliberaties, grootouderfeesten maar evengoed een groot feest voor alle leerlingen en leerkrachten samen … enz.

De lesgever reikt je een 'kapstok' aan om structureel over de verschillende risico's na te denken, maar ook beter te begrijpen hoe en waarom mensen op een bepaalde mensen reageren en wat hier allemaal impact op heeft.


SESSIE 3.04 te volgen met 4.04: Leer je teamgenoten kennen zodat jouw communicatie niet verloren gaat - deel 1 Katrijn Rosseels

Duid ook SESSIE 4.04 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

In deze sessie leer je hoe je je teamgenoten of vergaderpartners beter kunt leren kennen en inschatten. Hoe kan jij best jouw communicatie opzetten zodat jouw boodschap/advies wel degelijk gehoord wordt? Hoe kan je als preventieadviseur met deze kennis jouw impact vergroten?
Katrijn neemt je mee in deze geheimen en laat je dit ook goed oefenen zodat je op de werkvloer direct aan de slag kan gaan.


SESSIE 3.05: Biologische spiltraining: iets valt en spettert in het rond. Hoe reinig je correct de omgeving Evi Pockelé
Liesbet De Graef

Tijdens een microbiologisch experiment laat plots iemand een staal op de grond vallen. Het kan iedere leerling/leerkracht overkomen. Om blootstelling te voorkomen is een snelle en correcte handeling op dat moment echter cruciaal.

Tijdens deze sessie denken we samen na over potentiële risico’s en lichten we toe welke stappen doorlopen moeten worden om op een correcte en veilige wijze een biologisch morsincident op te kuisen. Vervolgens zal aan de hand van een groepsopdracht de theorie getoetst worden aan de praktijk.

Doelgroep:

De beoogde deelnemers voor deze sessie zijn preventieadviseurs en wetenschapsleerkrachten in secundaire scholen met een sterke wetenschapsrichting met labo’s met biologische agentia. 


SESSIE 3.06: Kies het juiste arbeidsmiddel voor werken op hoogte Alex Berghmans

Met de werkgroep 'werken op hoogte' van Welzijn-op-School werd een interessante tool uitgewerkt om te zien welk arbeidsmiddel je nodig hebt om veilig werken op hoogte te laten uitvoeren. Er wordt even verwezen naar de wetgeving zodat de werking van de tool kan toegelicht worden en daarna worden praktische oefeningen gegeven.


SESSIE 3.07: Maak je eigen instructievideo's (praktijk) (VOLZET) Wim Dekoning

Hoe maak je eenvoudig een krachtige instructievideo met je smartphone? Waar moet je op letten? Hoe zorg je voor een goed opgebouwd verhaal? Wat zijn de snelle en eenvoudige manieren om te monteren? 

Ontdek wat je kunt bereiken door te variëren in camerahoeken en leer handige tips en tricks om je video’s beter te maken. We gaan echt aan de slag en proberen onmiddellijk alle tips uit.


SESSIE 3.08: Hoe stel je een arbeidsmiddel in dienst? (herhaling sessie 1.08) (VOLZET) Filip Kinoo

Arbeidsmiddelen zijn een bron van ongevallen in vele scholen. Om deze ongevallen te vermijden is er de verplichting dat de preventieadviseur een indienststellingsverslag opmaakt. We geven je info over het opstellen van een indienststellingsverslag met een aantal praktische tips en hulpmiddelen om deze verslagen efficiënt op te stellen. Er zal ook dieper ingegaan worden op welke arbeidsmiddelen we in dienst gaan stellen.


SESSIE 3.09: Kleine blusmiddelen Yannick Hens

Vaak oefenen we op wat we hopelijk nooit tegenkomen; een frituurketel of een gasfles die in brand staat... Deze zaken komen we 99,99% van de tijd echter niet tegen in een schoolomgeving.

Met een digitaal systeem kunnen we personen laten oefenen in hun werkelijke werkomgeving. Zo kunnen we de noodprocedures nog meer toepassen mocht ooit het noodlot toeslaan. 


SESSIE 3.10: Introductie cursus EHBA (VOLZET) Lien Simoens

EHBA: Eerste Hulp Bij Agressie

We krijgen op scholen meer en meer te maken met agressie en niet enkel van leerlingen, maar ook van ouders.

Hoe kan je je voorbereiden en klaar zijn om te kunnen omgaan met agressie? De lesgever zal deze cursus wettelijk kaderen en jullie al enkele tips en triks geven om al te leren omgaan met verbale agressie, je bewust te worden van de sfeer en omgeving en klaar te staan om "klappen" op te vangen.


SESSIE 3.11: Hoe verloopt een inspectie van TWW in de scholen? (herhaling sessie 1.01) Marleen Adriaensen

Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) of de arbeidsinspectie genoemd, kan ook uw school komen inspecteren. Zij zijn de bevoegde dienst om te controleren of een bedrijf een welzijnsbeleid heeft uitgestippeld volgens de wet Welzijn en haar uitvoeringsbesluiten de Codex.

We laten hier de arbeidsinspectie aan het woord, dus ook het moment om jouw vragen aan hen te stellen.


SESSIE 3.12: Maak je speelterrein veilig (VOLZET) Kristof Vandenplas

Speelterreinen zijn dé plek waar kinderen kunnen spelen, leren en groeien. Maar hoe zorgen we ervoor dat deze omgevingen veilig zijn en voldoen aan alle wettelijke vereisten? Met de opleiding 'Veiligheid van Speelterreinen' leer je alles over het KB van 28 maart 2001 en hoe je speelplaatsen concreet veilig kunt maken.

Wat behandelen we in deze opleiding?

  • Inzicht in de wetgeving (KB 8 maart 2001) en normering rondom speeltoestellen en speelterreinen
  • Praktische richtlijnen voor inspectie, onderhoud en beheer van speelplaatsen
  • Herkennen en voorkomen van potentiële gevaren en risico’s (risicoanalyse) op speelterreinen
  • Zorg voor veilige speelomgevingen die voldoen aan de wettelijke normen
  • Bescherm kinderen tegen mogelijke gevaren
  • Verhoog je kennis en vaardigheden met betrekking tot het veilig beheren van speelterreinen

Terug naar overzicht van workshops