Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2023 - Ronde 3 (13:00 - 14:20)

Keuze Lesgever
Sessie 3.1 Inclusief taalgebruik: genderbewust communiceren op school (herhaling) Claire Van Trimpont

Wie regelmatig met leerlingen in contact komt, herkent waarschijnlijk de huidige ‘woke’-generatie die je wijst op je taalgebruik of ‘foute’ aansprekingen. Hoe ga je daarmee om? Zijn er dan woorden die we niet meer mogen gebruiken? Hoe hou je rekening met al die gevoeligheden? En hoe kan je stevig in je schoenen staan wanneer een leerling je op een stereotype uitspraak wijst? Na een algemene inleiding over inclusief communiceren, gaan we aan de hand van voorbeelden dieper in op genderneutraal taalgebruik, correcte woorden en stereotypering.

Claire Van Trimpont werkte 14 jaar lang als communicatiespecialist in de social profit sector. Na aanvullende studies uit de master Gender en Diversiteit, combineert ze die ervaring en kennis als coach in inclusieve communicatie. Ze geeft zowel vormingen, lezingen als coachingstrajecten rond diversiteit en inclusie.


Sessie 3.2 Wij-zij op het web: online polarisatie bij jongeren Janine Meijer

Online polarisatie bij jongeren neemt toe. Meningen staan lijnrecht tegenover elkaar en radicale groeperingen vinden via het internet een steeds grotere doelgroep voor hun ideeën. Dit wij-zij gegeven vindt ook zijn weg naar de speelplaats en de klasvloer, wat tot ernstige conflicten kan leiden. In deze sessie krijg je inzicht in hoe het online gegeven polarisatie bij jongeren in de hand kan werken, hoe je dit kan signaleren en hoe je hier met jouw leerlingen over in gesprek kan gaan.

Janine Meijer is zelfstandig journaliste. Ze schrijft voor verschillende (online) media waaronder Apache en De Standaard. Daarnaast werkt Janine als stafmedewerker diversiteit en inclusie bij de Karel de Grote Hogeschool in Antwerpen. Voor StampMedia gaat ze op pad om workshops te geven rond identiteit en polarisatie en fake news.


Sessie 3.3 Pedagogische mismatch en de straatcultuur (herhaling) Youcef Naimi

Verschillende tegenculturen dagen onze dominante cultuur uit. Voornamelijk jongeren worden aangetrokken tot deze ideeën, met de nodige maatschappelijke gevolgen. In deze sessie komen de verschillen tussen thuis-, straat- en schoolcultuur naar boven. Het doel van deze sessie is om jongeren beter te begrijpen en om inzicht te krijgen in hoe je als onderwijsprofessional met jongeren in interactie kan gaan.

Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven.


Sessie 3.4 Bendevorming op de speelplaats en aan de schoolpoort (VOLZET) Stijn Jacobs

Het groepsfenomeen ‘drillrap’ duikt recent in verschillende Vlaamse steden op. Jongeren roepen op sociale media op tot overvallen en fysiek geweld. Dit beangstigend verschijnsel vindt ook zijn weg naar de Vlaamse scholen in de vorm van conflicten die zich doorzetten tot op de speelplaatsen en aan de schoolpoorten. Kwetsbare jongeren zijn extra gevoelig voor inlijving door dergelijke bendes en worden pionnen in het spel van online en offline misdrijven. Deze sessie geeft je inzicht in de problematiek en biedt handvaten voor hoe je als school in kan gaan tegen dit fenomeen. Samenwerking met ouders, cultuursensitief handelen, herstelgericht werken en het kennen van de sociale kaart zijn enkele wapens in jouw arsenaal tegen het geweld.

Stijn Jacobs is reeds negen jaar aan de slag met een harde kern jongeren uit Antwerpen. Hij trainde en versterkte laatstejaarsstudenten lerarenopleiding, JAC-medewerkers, consulenten van de jeugdrechtbank, jeugdadvocaten, leerlingenbegeleiders, leerlingen en meer.


Sessie 3.5 Romantiek op het spectrum: hoe verliefde jongeren met ASS begeleiden (herhaling) Delphine Callewaert

De liefde is ingewikkeld, of je nu ASS hebt of niet. Toch maakt autisme het soms extra moeilijk voor jongeren om met hun gevoelens om te gaan. Tijdens deze workshop verduidelijken we waarom en geven we concrete tools om jongeren met ASS te begeleiden in het daten. Er wordt een programma voorgesteld bestaande uit verschillende sessies die telkens focussen op een ander aspect van het daten.

Delphine Callewaert is klinisch orthopedagoge en integratief psychotherapeut. Ze is onder andere gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met ASS in haar therapiepraktijk en heeft een ruime ervaring in het opleiden of coachen van professionelen. Dit zowel in het binnenland als buitenland.


Sessie 3.6 Door de pijn heen: automutilatie bij jongeren (herhaling) (VOLZET) Bram Van Rensbergen

Jongeren die met sterke gevoelens kampen, grijpen soms naar zelfverwonding om toch een beetje controle te krijgen over hun leven en om hun emoties even te overstemmen. Dit destructieve gedrag leidt echter tot een vicieuze cirkel van spijt en stress en verhoogt de kans op depressies. In deze sessie krijg je inzicht in wat automutilatie is, waarom jongeren aan zelfverwonding doen, hoe je dit gedrag kan signaleren en wat je kan doen om deze jongeren beter te begeleiden.

Bram Van Rensbergen is een ervaren psychotherapeut gespecialiseerd in automutilatie en werkzaam bij groepspraktijk Orka.


Sessie 3.7 Slachtoffers van racisme begeleiden op school Fien Wilms

In deze workshop trachten we ons in te leven in hoe het voelt om slachtoffer te worden van stereotypen, vooroordelen, discriminatie en racisme. We kaderen mogelijke reacties op racisme en psycho-emotionele gevolgen van racisme. Van daaruit ontdekken we samen wat we kunnen doen om slachtoffers beter te ondersteunen en weerbaar te maken.

Fien Wilms werkt voor School zonder Racisme vzw: een partner voor scholen die de uitdaging aangaan om burgerschapseducatie te integreren in de schoolcultuur en werk willen maken van een schoolklimaat dat diversiteit erkent en omarmt.


Sessie 3.8 Kansarmoede: van probleemgerichte naar positieve kijk (herhaling) Daniƫl Trimbos

Kansarmoede blijft een probleem op secundaire scholen. Toch is een enge negatieve bril op kansarme leerlingen niet de oplossing voor de problematiek. Deze vorming geeft je handvaten om, samen met de ouders, een positief verhaal te schrijven met de leerlingen op jouw school. Je leert hoe je kansarme leerlingen een rijke schoolcarrière kan bieden.

Daniël Trimbos is opgeleid ervaringsdeskundige in armoede en sociale uitsluiting. Hij put vanuit zijn eigen ervaringen, roots en netwerk om kansarmoede mee te helpen bestrijden. Hij is co-auteur van het boek ‘Een eerlijke kans’.


Terug naar overzicht van workshops