15de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 3 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
SESSIE 3.01: Het ABC van risicovol spelen (herhaling sessie 2.01) Helena Sienaert

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speelterreinen, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

Als je kinderen ziet spelen, houd je soms je hart vast. Wat zij allemaal niet dúrven!? Spannend voor hen, maar ook voor jou... Want hoe kan je kinderen tegelijk beschermen én uitdagingen laten aangaan? Het voelt als een constante spreidstand. Wil jij het liefst alle risico’s vermijden?

Tijd voor nuance, want de juiste risico’s zorgen net voor groei.

Wat is risicovol spelen (niet)? Waarom is het belangrijk? En vooral: hoe pak je dat aan? Na deze interactieve lezing ben je helemaal mee met het ABC van risky play!


SESSIE 3.02 te volgen met 4.02: COS-brochure en de RA experimenten - DEEL 1 Marc Verhaeghe
Chris Chantrain

Duid ook SESSIE 4.02 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, technisch adviseurs en leerkrachten wetenschappen.

Situering en programma

De COS brochure is ontwikkeld voor het beheren, stockeren en hanteren gevaarlijke producten in labo chemie. De website www.gevaarlijkestoffen.be en de COS-brochure zijn dan ook vaste waarden en begrippen op de scholen waar op verschillende plaatsen gevaarlijke producten worden bewaard en gebruikt. Onlangs is de brochure volledig vernieuwd en is er een tool bijgekomen: de risicoanalyse voor proeven met deze gevaarlijke producten. Wat moet je weten als preventieadviseur? En wie kan allemaal de risicoanalyse maken?


SESSIE 3.03: Een natuurlijke speelplaats Ben Walschaerts

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, bouwadviseurs, ontwerpers van speeltuinen, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

In deze sessie krijg je duidelijkheid over het verband tussen de normen en de risico’s op natuurlijke speeltoestellen en -terreinen. De lesgever spreekt uit eigen ervaringen en vanuit zijn visie op het geheel.


SESSIE 3.04: Samenwerken aan preventie Jeroen Aussems
Krista Dekoning

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, technisch adviseurs en leden van het CPBW

Situering en programma

Aan de hand van een werkvorm samen aan de slag gaan op school om preventie op een hoger niveau te tillen. Met deze werkvorm maak je kans om preventie en welzijn meer bespreekbaar te maken op school. Zo krijg je een grote draagvlak en betere betrokkenheid van iedereen op de werkvloer.


SESSIE 3.05 te volgen met 4.05: Crisiscommunicatie-oefening - DEEL 1 Luc Claessens
Chris Chantrain

Duid ook SESSIE 4.05 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

In deze sessie kan je in een veilige gecontroleerde omgeving oefenen wat je allemaal kan doen en tegenkomen in een crisissituatie op school. De nadruk ligt echt op oefenen!

Hoe, wat, waar, wanneer en door wie communiceren/ uitvoeren met een aanschouwelijke methode om de toestand/fase van de noodsituatie te kunnen volgen. Hierbij wordt de noodzaak en functie van de verschillende leden van de interne crisis-cel meer dan eens onderstreept.


SESSIE 3.06: Herkennen van een veilige stageplaats voor onze leerlingen

Gegeven door Arbeidsinspecteur van TWW regio Antwerpen

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, stagebegeleiders, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

Onze scholen zoeken stageplaatsen voor hun stagiairs bij grote en kleine bedrijven tot zelfstandigen.

Hoe kan de school zorgen dat het steeds een veilige stageplaats is? Waar moet de school opletten?

Kan de school eisen dat bv. een zelfstandige aansluit bij een externe dienst voordat een stagiair daar kan beginnen.

Een arbeidsinspecteur van Toezicht Welzijn op het Werk komt dit onderwerp toelichten.


SESSIE 3.07: Delen van praktijkervaring met de inspectie BVH Jurgen Reynders
Sylvian Claeskens
Kristel Vanorbeek

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

Hoe kan je uw voorbereiden op de schoolinspectie voor BVH. Wat houden de processen in, welke documenten horen waar?

SESSIE 3.7: de volgende processen komen aan bod:

- PROCES 5: Valgevaar en toegankelijkheid

- PROCES 2: Elektriciteit


SESSIE 3.08: Ontspanningsoefeningen: breng jezelf tot rust (VOLZET) Linda Strybos

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs.

Situering en programma

Stress is een natuurlijk beschermingsmechanisme van het lichaam tegen externe prikkels.

Af en toe een stressgevoel ervaren kan op zich dus geen kwaad, maar chronische stress tast op termijn het afweersysteem aan, brengt lichaam en geest uit balans en leidt tot allerlei klachten en ziekten. Heel vaak is men zich niet meer bewust van het hoge stressniveau in het lichaam en negeert men dan ook stress gerelateerde signalen. De gevolgen hiervan kennen we allemaal. Toch hoeft het niet zo ver te komen en kan je zelf tijdig en preventief ingrijpen.

In de workshop leer je hoe je door eenvoudige ontspanningstechnieken het verstoorde evenwicht tussen het natuurlijk stress- en ontspanningsmechanisme van het lichaam (opnieuw) kan herstellen. Je wordt je ook bewust van de opgestapelde spanningen in je lichaam en leert hoe je deze kan loslaten.

De oefeningen zijn laagdrempelig, gemakkelijk uit te voeren en geschikt voor iedereen.

We beginnen met spierontspanningsoefeningen, focussen ons daarna op bewust ademen om vervolgens via een begeleide visualisatieoefening tot diepe ontspanning en innerlijke stilte te komen. Een weldaad voor je lichaam en geest.


SESSIE 3.10: Medische handelingen en medicatie op school (herhaling sessie 1.10) Bert Janssens

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, leerkrachten, en eerste hulpverleners op school

Situering en programma

Wat kan, wat moet, waar ligt de grens en wat zegt nu de wet?
Toch staan we dikwijls voor een uitdaging en willen we echt de leerling helpen met zijn/haar gezondheid.
Hoe kan een school zich in regel stellen i.v.m. medische handelingen zoals toedienen van en epi-pen of het geven een noodzakelijk pilletje.
De lesgever werkt in het buitengewoon onderwijs en hebben alles uitgespit tot in de kleinste details. Ze stellen ook hun documenten ter beschikking. Alles is ook toepasbaar in het gewoon onderwijs.


SESSIE 3.11 te volgen met 4.11: Hoe een risicoanalyse opstellen en er mee omgaan? Theorie - DEEL 1 (VOLZET) Dany Vanharen

Duid ook SESSIE 4.11 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

Doelgroep

Deze workshop is bedoeld voor preventieadviseurs, TA, TAC, directeurs, schoolbesturen en leden van het CPBW

Situering en programma

Risicoanalyse(RA) is een begrip dat sinds de wet welzijn nagenoeg in elke nieuwe wetgeving voorkomt. Als preventieadviseur kan je er dan ook niet omheen om deze noodzakelijke analyse (mee) te kunnen opstellen en/of er op de gepaste manier mee om te gaan. In deze sessie wordt de basis en opbouw van risicoanalyse toegelicht en enkele risicoanalysemethodes besproken. In het aansluitende praktische gedeelte wordt ingezoomd naar de werk/onderwijsvloer met de uitwerking van enkele pasklare bruikbare/vlot aanpasbare RA-tools.


Terug naar overzicht van workshops