Dag van de diversiteit in het BaO - Veel verschillen, één geheel - Ronde 3 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
3.01 De troeven van meertaligheid voor krachtig onderwijs Anouk Vanherf

Inhoud

Meertaligheid en culturele diversiteit zijn een realiteit in ons onderwijs. Over het integreren van thuistalen in de klas en het belang van meertalige pedagogieën bestaat een grote wetenschappelijke consensus. In de praktijk vinden scholen het echter niet altijd evident om een uitdagende meertalige context om te buigen naar een meerwaarde en een troef. De concrete handvatten om met thuistalen aan de slag te gaan, ontbreken vaak.

In deze sessie maken we de transfer van wetenschappelijke inzichten over het omgaan met thuistalen van meertalige kinderen naar vernieuwende praktijken en concrete voorbeelden. We gaan ook in op mogelijke uitdagingen van een meertalenbeleid. In deze workshop willen wij je inspiratie bieden om zelf met de thuistalen van je leerlingen aan de slag te gaan.

Spreker

Anouk Vanherf is lerarenopleider Nederlands en onderzoeker in de educatieve bachelor lager onderwijs aan de Erasmushogeschool Brussel. Haar onderzoek maakt de transfer van wetenschappelijke inzichten over het inzetten van thuistalen van meertalige kinderen naar de concrete klaspraktijk.

Doelgroep

Directies en (zorg)leerkrachten uit het lager onderwijs

 

3.02 Superdiverse school: omgaan met leerlingen en ouders met migratieachtergrond Ilhame Amiri

Inhoud

Je leert wat superdiversiteit is en welke invloed dit heeft op het onderwijs. Denk maar aan leerlingen met een andere thuistaal, leerlingen die een studietoelage krijgen of leerlingen die een laagopgeleide moeder hebben. Hoe ga je in gesprek met leerlingen en ouders die een ander referentiekader hebben dan jezelf en hoe leg je bepaalde grenzen vast. Je krijgt concrete tips mee om beter om te gaan met leerlingen en ouders met een migratieachtergrond. Je oefent aan de hand van casussen uit het onderwijsveld en wisselt uit met andere leerkrachten.

Spreker

Ilhame Amiri werkt als procesbegeleider in team diversiteit bij Atlas integratie & inburgering Antwerpen. Het team ondersteunt Antwerpse organisaties in het omgaan met etnisch-culturele diversiteit. Samen met deze organisaties doet het team aan visieontwikkeling en training van personeel. Ze werken drempels weg in het aanbod om zo aansluiting te vinden bij een divers publiek.

Doelgroep

Je komt rechtstreeks in contact met leerlingen en/of ouders met migratieachtergrond en leert graag meer over hoe je met die diversiteit kunt omgaan. Dit kan zijn als directie, als (zorg)leerkracht, leerlingenbegeleider,… in het basisonderwijs.

 

3.03 Een verhaal als kapstok om in je klas met diversiteit om te gaan Brigitte Puissant

Inhoud

Je verkent ‘Dit ben ik in Brussel’, een lessenpakket met vijf verhalen van kinderen met migratieroots uit verschillende wijken in de grootstad. Je luistert naar het muzisch verhaal ‘Baloena’, over een vluchtelingengezin uit Gent. Hoewel ze zich afspelen in de grootstad, zijn de thema’s universeel. Deze materialen zijn dus overal bruikbaar, in elke school of wijk.
De auteur, Brigitte Puissant, leefde mee met de gezinnen en coördineerde beide projecten. Ze is een enthousiast verteller en zal je wegwijs maken in creatieve mogelijkheden om met deze verhalen als kapstok, aan de slag te gaan met de diversiteit van je eigen klas of groep.

Spreker

Brigitte Puissant is docente Bachelor Kleuteronderwijs Odisee Campus Brussel met rustpensioen. Ze coördineert ‘Dit ben ik in Brussel’ en ‘Brukids’ (website). Ze is co-auteur van het boek ‘Baloena’ en auteur van de handleiding bij het boek. Ze werkte mee aan de taalmethode WAJO (Averbode) voor het thema diversiteit. Als vrijwilliger is ze buddy van de kinderen van het Afghaanse gezin uit ‘Baloena’ en ondersteunt ze het dynamoproject ‘Een eigen verhaal schrijven’ bij Okan-leerlingen in 1B.

Doelgroep

Leerkrachten die werken met de leeftijdsgroep van kinderen tussen 4 en 10 jaar. Ook leerkrachten uit het buitengewoon onderwijs met kinderen van deze mentale leeftijd. Zorgcoördinatoren, leerkrachten met GOK- of SES-uren, directies, schoolondersteuners, CLB medewerkers. Eventueel ook OKAN-leerkrachten (1B).

 

3.04 Troeven van een warm onthaal bij kwetsbare kinderen (een praktijkverhaal) Ayse Cetin

Inhoud

Tijdens deze sessie vertelt Ayse Cetin vanuit eigen ervaring hoe ze inzet op een goed onthaal om het schooltraject van een leerling te versterken. De deuren van haar klas staan letterlijk open zodat ouders elkaar kunnen ontmoeten en de leerkracht ouders info kan geven i.v.m. schoolstructuur, verwachtingen (bv. aanwezigheid bij oudercontacten), huiswerkbegeleiding, … Op die manier wordt de term ‘ouderparticipatie’ volop in praktijk gebracht. Door dagelijks in contact te komen met anderstaligen, besef je hoe belangrijk taalontwikkeling is. Vandaar dat er al vanaf de kleuterschool trajecten ingericht worden om de taalachterstand weg te werken en kwetsbare ouders mee te nemen in het schoolverhaal.

Spreker

Ayse Cetin is leerkracht anderstalige nieuwkomers in de eerste lagere school in Vlaanderen die van start ging met een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. Verder is ze buddy bij het begeleiden van gezinnen (ouderbetrokkenheid), geeft ze demolessen en rondleidingen over onthaalonderwijs voor leerkrachten, CLB-medewerkers en pedagogische begeleidingsdiensten. Ze vertegenwoordigt etnisch-culturele minderheden in het LOP, is taalcoach in de stad Sint-Niklaas voor taalkampen en actief in de werkgroep ‘Kleuterparticipatie/kansen voor kinderen’.

Doelgroep

Directies, beleidsondersteuners, CLB-medewerkers, (zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs

 

3.05 DigiTAAL in communicatie met ouders Omar Al Jattari

Inhoud

In maart 2020 werden we verrast door Covid-19. Van de een op de andere dag schakelden honderden scholen over op afstandsonderwijs en digitaal communiceren met ouders. Welke moeilijkheden bracht dit met zich mee? Hoe hebben scholen en ouders dit ervaren? Hoe kan je beter samenwerken met ouders d.m.v. digitale communicatie? Hoe kan je ouders motiveren en versterken in de digitale vaardigheden die ze nodig hebben om hun kind te ondersteunen in de schoolloopbaan?

Spreker

Omar Al Jattari is onderwijsopbouwwerker bij de Schoolbrug vzw. De Schoolbrug vzw bevordert de samenwerking tussen school en ouders in functie van het schoolsucces van kinderen. De kernopdracht is het professionaliseren van leerkrachten in het samenwerken met ouders en het versterken van ouders in hun onderwijsondersteunende rol.

Doelgroep

Directies, beleidsondersteuners, (zorg)leerkrachten, ICT- en secretariaatsmedewerkers van het basisonderwijs

 

Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.