Dag van de leerzorg in het s.o. - Ronde 3 (14:45 - 16:00)

Keuze Lesgever
1. Onderpresteren.... De leerling als zondebok? (herhaling ronde 2) (VOLZET) Inge Van Bogaert

Inge Van Bogaert is jongerencoach (hoogbegaafdheid), getraind in Visible Learning en leerkracht cultuur- en gedragswetenschappen. Zij heeft ruime ervaring met socio-emotionele begeleiding van adolescenten, met leerzorg (leerstrategieën), met co-teaching en met klas- en vakoverstijgend seminariewerk.

Waarom onderpresteren jongeren? Is de les saai? Misschien zijn ze (school)moe? Of zijn er belangrijkere dingen dan ‘school’? Of geraken ze maar niet in gang? Misschien is hun bureau een puinhoop? Of hoort het gewoon allemaal bij pubergedrag?

Ligt onderpresteren wel altijd aan de jongere…? Tieners zijn best tot knappe prestaties in staat, ook wie sukkelt met leerstofverwerking kan verrassend gemotiveerd geraken. De leerkracht heeft daarbij een grote verantwoordelijkheid. Analyseer je impact. Verhoog je motiverende invloed. Voor jou de uitdaging om jongeren – ook voor ‘saaie leerstof’- beter bij de les te houden.

Deze workshop vertrekt vanuit de A-B-C-theorie van Deci & Ryan. Er worden voorbeelden aangereikt die tonen hoe jongeren actiever bij de les worden betrokken. Door op een gestructureerde manier hun eigenaarschap aan te spreken, wordt hun autonomie gestimuleerd en verhoogt hun gevoel van competentie. Deze inzichten zijn ook praktisch bruikbaar voor huiswerk- en studiebegeleiders en voor onderwijsondersteuners.


2. Prikkelverwerking bij jongeren tijdens de les (herhaling ronde 2) (VOLZET) Karen Van Dyck

Karen Van Dyck, erkend auti- en gedragscoach, ondersteuner bij ondersteuningsnetwerk VOKAN, kiné en psychomotorische therapeut van basisopleiding (en 15 jaar gon-coördinator geweest type 3 en 9)

In deze workshop bekijk je de prikkelverwerking van jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en (bewegings-)gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten o.a. de 4 kwadranten (Winnie Dunn), het model ‘Werken met aandacht’ (André Rietman) enz. Een breinvriendelijk leren zorgt voor prikkelende leermomenten die alle leerlingen uitdagen tot ontdekken, uitproberen en beleven met elkaar. Strategieën en interventies komen a.d.h.v. casusvoorbeelden aan bod.


3. Motivatie-identiteiten als missing link in onderwijs (herhaling ronde 2) Geert Verreth

Gunter Marissen, Geert Verreth en Hans Abbeloos richtten samen het bedrijf Y-dentity op. Vanuit good practice in het onderwijs hebben zij een nieuwe aanpak ontworpen om kinderen duurzaam te motiveren.

Y-dentity ontgint de meest duurzame energiebron van jongeren: intrinsieke motivatie. De schoolgaande jeugd lijkt elk jaar minder vatbaar voor het klassieke onderwijs. Scholen zoeken oplossingen in differentiatie (progressie en regressie in het leerstofaanbod) maar dat is zelden voldoende. Moeten we meegaan met de ‘pretpedagogie’ of moeten we teruggrijpen naar hard werken en weerbaarheid?

Y-dentity toont hoe je als school/leerkracht op een praktische manier de intrinsieke motivatie van je leerlingen kan capteren en versterken. Drop-out, bore-out en burn-out blijven ver weg. Als school/leerkracht leer je je leerlingen om zich consequent en duurzaam te gedragen binnen hun eigen leerproces.

  • Wat is intrinsieke motivatie?
  • Wat is een growth-mindset?
  • Wat zijn motivatie-identiteiten?
  • Hoe wordt intrinsieke motivatie tastbaar en werkbaar?
  • Hoe kan Y-dentity in een school de leerlingen, de leerkrachten én de ouders ondersteunen met motivatietips en concrete oefeningen?

4. Ex-OKAN-leerlingen krachtdadig ondersteunen op school en in de klas (herhaling ronde 2) Lieve Lenaerts

Lieve Lenaerts, coördinator expertisecentrum Door ELkaar van de HIVSET Campus

Ex-OKAN’ers op school, in de klas… hoe gaan we hier een succes van maken? Wat zijn de krachtlijnen van een stevig, fundamenteel beleid? Waar zetten we op in, op school, in de klas? Hoe maken we van drempels hefbomen om de slaagkansen van deze leerlingen te vergroten?

Een korte, krachtige workshop met oefeningen, inzichten, vele tips en tools. We zetten een TO-Taalplaatje neer van deze leerlingen, vormen een Totaalvisie en geven inzichten mee om op school ook echt en met daadkracht aan de slag te gaan.


5. Leerkansen bij de onderwijsvernieuwing: de aanpak van het Sint-Norbertusinstituut (SNOR) Filip Van den Wyngaert

Filip Van den Wyngaert, directeur onderwijs van het Sint-Norbertusinstituut Duffel met als belangrijkste verantwoordelijkheden professionalisering, curriculum en onderwijsvernieuwing, didactische processen

Op het Sint-Norbertusinstituut in Duffel werd een leertraject gestart om de A-stroom te hervormen. We passen de lessentabellen en -roosters aan om onze leerlingen beter te leren kennen, aan hun zelfstandigheid te werken, differentiatie structureel in te bouwen en om hen maximale kansen te geven om hun talenten te zoeken en versterken. Het is een verhaal van vallen en opstaan.


6. Coaching? Ja, natuurlijk! (herhaling ronde 1) Jan Gilté

Jan Gilté
- gewezen leraar, leerlingenbegeleider en pedagogisch coördinator
- coach en bemiddelaar

Leerzorg en coaching, het lijkt een voor de hand liggende match. In de praktijk blijkt het droomkoppel toch wat weerspannig.

Kennismaking met het wezen van coaching is de kern van deze sessie.

We gaan in op de volgende vragen:

  • Waarom coaching?
  • Wat is coaching?
  • Wie gaat coachen?
  • Wat doet de coach?

7. Onderwijs aan zieke leerlingen Ruth Carbonez

Ruth Carbonez, logopediste, onderwijscoördinator op de dienst kinder- en jeugdpsychiatrie in het AZ Nikolaas

Een jongere valt uit door ziekte… Wat nu?
Welke mogelijkheden zijn er om toch de band met de klas, de leerstof te behouden?
Welke soorten onderwijs aan zieke kinderen bestaan er?
Wie zijn de partners?
Hoe verloopt zo’n traject?
Wie neemt wat op in dat traject?


Terug naar overzicht van workshops