Wat is er aan de hand met begrijpend lezen? Het jongste PIRLS-onderzoek legde onverwacht slechte resultaten bloot van onze leerlingen. In tien jaar tijd tuimelden de Vlaamse tienjarigen van de 8ste naar de 32ste plaats op 50 landen. De Nederlandse leerlingen gingen er niet op achteruit. Daar is twaalf jaar geleden de methode Nieuwsbegrip gelanceerd: begrijpend lezen met actuele teksten: verschillende leesniveaus om te differentiëren, gerichte training van leesstrategieën. Het resultaat: 6500 scholen werken er intussen mee. Wat heeft die methode dat onze schoolboeken missen? En kun je deze aanpak ook voor andere tekstsoorten inzetten? Deze sessie zoomt concreet in op de volgende nieuwe eindtermen: 10.2. De leerlingen bepalen het onderwerp en de globale inhoud van geschreven [en gesproken] teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie. 10.3. De leerlingen bepalen wat de hoofdgedachte en de hoofdpunten zijn in geschreven [en gesproken] teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie 10.4 De leerlingen selecteren relevante informatie in geschreven [en gesproken] teksten in functie van doelgerichte informatieverwerking en communicatie. Jan T’Sas, praktijkassistent Nederlands in de lerarenopleiding en docent Taal en Leren aan de Universiteit Antwerpen, auteur van de website Neejandertaal.be. Sinds 2018 doctor in de Onderwijswetenschappen op basis van praktijkonderzoek over sprekend leren.
|