Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding 2025 - Ronde 2 (10:45 - 12:00)
Keuze |
Lesgever |
SESSIE 2a - Trans@School: trans en non-binaire leerlingen begeleiden |
Els Verbeelen |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Trans en non-binaire jongeren staan voor heel wat uitdagingen in het secundair onderwijs. Als school hebben we heel wat vragen over hoe we hen het beste ondersteunen. Hoe ga je als school om met transgender, non-binaire, genderfluïde … leerlingen? Welke naam gebruik je? Welk toilet? Welke kleedkamer? Goede afspraken zorgen voor een leefbaar schoolklimaat voor iedereen. We verdiepen ons in deze sessie in de wereld van trans en non-binaire jongeren, waarbij we algemene tips en 'richtlijnen' delen voor een inclusief schoolklimaat. Ons doel is een veilige en ondersteunende omgeving creëren voor alle leerlingen, ongeacht hun genderidentiteit. Els Verbeelen is sinds 3 jaar onderwijstrainer bij çavaria: de LGBTI+ belangenverdediger van Vlaanderen. Daar begeleidt ze scholen om te werken aan een genderbewust en veilig schoolklimaat.
|
SESSIE 2b - In gesprek met de anderstalige ouder |
Sabine Van Steenbergen |
Als leerlingenbegeleider of leerkracht is het niet altijd eenvoudig om in gesprek te gaan met ouders die de Nederlandse taal niet (goed) machtig zijn. Toch is het essentieel om ook deze ouders te betrekken in je begeleiding en hun belangrijke input mee te kunnen nemen. In deze sessie krijg je handvaten aangereikt om communicatie met oog op goede samenwerking toch mogelijk te maken. Sabine Van Steenbergen is coördinator en leerlingenbegeleider van de OKAN-campus Sint-Lucas in Antwerpen. Sabine werkt sinds 2000 in OKAN.
|
SESSIE 2c - Socio-emotioneel leren als sleutel tot een beter klasmanagement |
An Leroy |
Deze sessie heeft een kleine inhoudelijke overlap met de sessie ‘Inzetten op klasmanagement via cultureel responsief lesgeven en samenwerken met ouders’. Kies dus best voor een andere sessie in de eerste ronde, wil je elke minuut geboeid blijven. Als leerlingen hun emoties en die van anderen herkennen, deze emoties ook beter kunnen reguleren en er met de leerkracht in gesprek over kunnen gaan, draagt dit bij aan een positiever klasklimaat. In deze sessie wordt socio-emotioneel leren eerst geplaatst in een breder theoretisch kader van klasmanagement. Daarna krijg je good-practices aangereikt, zodat je de transfer naar je eigen school kan maken en inzichten kan delen met je collega’s. An Leroy is lector pedagogiek en didactiek aan de educatieve bachelor secundair onderwijs aan de Karel De Grote Hogeschool. Daarnaast werkt ze ook nog als zorgleerkracht in het tweede leerjaar.
|
SESSIE 2d - Samen sterker: bruggen bouwen tussen politie, jongeren en onderwijs |
Joseph El-Bacha |
Deze sessie heeft een kleine inhoudelijke overlap met de sessie ‘Complottheorieën in de klas: herkennen, begrijpen en aanpakken’. Kies dus best voor een andere sessie in de eerste ronde, wil je elke minuut geboeid blijven.
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Hoe kan samenwerken met de politie verbinding en wederzijds begrip versterken? Tijdens deze sessie ontdek je hoe je als begeleider of leerkracht een brug slaat tussen leerlingen, leerkrachten en politie. Je krijgt praktische tools en inzichten om samenwerking te stimuleren en een veilige leeromgeving te creëren waarin jongeren zich gehoord en ondersteund voelen. Joseph El Bacha is criminoloog met brede ervaring als politieagent en jeugdwerker en is als docent gespecialiseerd in polarisatie, communicatie en diversiteit. Als trainer en expert ondersteunt hij professionals bij het aanpakken van grootstedelijke uitdagingen en het opbouwen van duurzame verbindingen.
|
SESSIE 2e - Leerlingen met schoolangst sterker maken |
Ann Geentjens |
Heel wat leerlingen ervaren stress op school. Flexibele trajecten voor leerlingen die met schoolangst worstelen, zitten in de lift. In deze sessie gaan we eerst in op wat schoolangst juist is. Vervolgens staan we stil bij hoe jij als onderwijsprofessional leerlingen met schoolangst kan signaleren en hoe jij hen binnen de verhoogde zorg kan stimuleren om vanuit hun kracht de nodige stappen te zetten. Zo kan volledige schooluitval tijdig worden voorkomen. Ann Geentjens is klinisch psychologe en educatief medewerker bij CNO. Ze is een voormalig leerlingenbegeleider en leerkracht psychologie en gesprekstechnieken.
|
SESSIE 2f - Relationele en seksuele vorming en anderstalige nieuwkomers |
Katelijn Gijsel |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs In deze sessie leer je hoe je als begeleider aan de slag kan met relationele en seksuele vorming in een OKAN-klas of in een klas met veel ex-OKAN-leerlingen. Hiervoor verken je welke basisprincipes belangrijk zijn en ga je in op de begeleidershouding en het creëren van een veilige setting. Je krijgt tips om gevoelige onderwerpen te bespreken of om te gaan met stevige uitspraken. Ten slotte verwerf je inzicht op de nodige leerdoelen voor OKAN wat betreft relaties en seksualiteit en maak je uitvoerig kennis met het lespakket ‘Tussen de Lakens OKAN’ van Sensoa, alsook met andere materialen. Katelijn Gijsel is sinds begin 2018 materiaalontwikkelaar bij Sensoa, het Vlaams expertisecentrum voor seksuele gezondheid. Vanuit die rol ontwikkelde zij onder meer het lespakket ‘Tussen de lakens OKAN’, dit in samenwerking met tal van OKAN-leerkrachten en -experts.
|
SESSIE 2g - Leerlingen met chronische of psychische pijn op school begeleiden |
Milena Peeters |
We staan er niet altijd bij stil hoeveel leerlingen met chronische of psychische pijn op onze schoolbanken zitten. Deze sessie opent je ogen voor wat pijn écht betekent, hoe deze wordt ervaren en hoe je signalen kunt herkennen. We vertrekken vanuit de theorie en koppelen deze aan authentieke verhalen en jouw eigen praktijk. Je verkent creatieve tools die niet alleen helpen bij het begeleiden van leerlingen met pijn, maar die ook preventief ingezet kunnen worden om de impact van pijn te verminderen. Laat je inspireren en ontdek hoe je met meer begrip, empathie en een proactieve aanpak een veilige en ondersteunende leeromgeving creëert. Milena Peeters, die zelf het syndroom van Ehlers-Danlos heeft en dagelijks leeft met chronische pijn, brengt een uniek perspectief. Gebaseerd op haar scriptie en persoonlijke ervaringen, deelt zij hoe chronische en psychische pijn het leven van jongeren beïnvloedt en hoe onderwijsprofessionals zowel curatief als preventief een verschil kunnen maken.
|
SESSIE 2h - De leerlingenbegeleider als coach: leerkrachten mee op de kar (deel 2) - (te volgen met sessie 1h) (VOLZET) |
Nele De Ranter |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Leerlingen begeleiden doe je niet alleen, maar samen met het hele leerkrachtenteam. In de praktijk is het niet altijd eenvoudig de neuzen in dezelfde richting te krijgen en collega’s mee te krijgen in een verhaal. Leerkrachten die de nodige input leveren, met jou meedenken, maar ook voorgestelde handvaten in de klas uitproberen, zijn echter essentieel om begeleidingstrajecten kans op slagen te geven. In deze dubbele sessie krijg je eerst een aantal kaders mee die je kunnen helpen in jouw rol als coach. Daarna ga je in intervisie met gelijkgestemden uit andere scholen om samen de transfer te maken naar de eigen schoolpraktijk. Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze werkte onder meer als daderhulpverlener en als slachtoffer-daderbemiddelaar in opdracht van de Antwerpse jeugdrechtbank. Als docente in het hoger onderwijs lag haar focus op herstelgericht werken op school. Sinds 2019 werkt ze op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken waar ze een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.
|
SESSIE 2i - Van klaslokaal tot cyberspace: klaschats en exposegroepen blootgelegd |
Hanne Vermeire |
Doelgroep: enkel secundair onderwijs Pestgedrag op sociale media: van suïcidale gedachten tot zelfbeschadiging, de gevolgen reiken verder dan het scherm. Het fenomeen van klaschats en exposegroepen is hierbij relatief nieuw, maar stevig in opmars. In deze sessie krijg je zicht op wat online leeft bij je leerlingen vanuit het prijswinnend onderzoek dat de lesgeefster verrichtte en ga je vervolgens dieper in op wat je als school preventief en reactief kunt doen om je leerlingen te ondersteunen. Hanne Vermeire (Universiteit Gent) is de winnaar van de Klasseprijs 2024.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.