17de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 2 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
SESSIE 2.01: Hoe verloopt een inspectie van TWW in de scholen? (herhaling sessie 1.01) (VOLZET) Marleen Adriaensen

Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) of de arbeidsinspectie genoemd, kan ook uw school komen inspecteren. Zij zijn de bevoegde dienst om te controleren of een bedrijf een welzijnsbeleid heeft uitgestippeld volgens de wet Welzijn en haar uitvoeringsbesluiten de Codex.

We laten hier de arbeidsinspectie aan het woord, dus ook het moment om jouw vragen aan hen te stellen.


SESSIE 2.02: Nieuwe wetgeving i.v.m. medicatie op school en de bekwame helper (VOLZET) Joris Follon

De nieuwe wetgeving met betrekking tot bekwame helpers en Activiteiten van het Dagelijks Leven (ADL) is vastgelegd in het KB van 29 februari 2024. Enkele leden van Welzijn-op-School hebben deze nieuwe wetgeving bestudeerd en hun bestaande procedures op school geactualiseerd. Voor de vernieuwde procedure waren nieuwe of aangepaste documenten noodzakelijk. In deze sessie wordt alles grondig uitgelegd door één van de bezielers van de vernieuwde aanpak.


SESSIE 2.03: Werken met derden: van procedure tot vergunning (herhaling sessie 1.03) Koen Herregods

Zoals de titel het zegt, wordt een procedure toegelicht zodat je volgens de codex kan werken als derden op jouw school arbeid uitvoeren. De procedure verduidelijkt dat een werkvergunning verlenen op bepaalde momenten door de preventieadviseur vorm moet krijgen. Alle documenten nodig om veilig te werken met derden worden hier toegelicht en ter beschikking gesteld vanuit leden van Welzijn-op-School.


SESSIE 2.04: Groen gevaar op het speelterrein (herhaling sessie 1.04) (VOLZET) Patrick De Cock

Scholen vormen een veilige omgeving. Het gebruikte materiaal zoals balpennen, potloden, stiften, lijmen, verf ... is strikt gereglementeerd en veilig. Op de speelplaats gaat ook veel aandacht naar de veiligheid van de speeltuigen en naar groen.

Een groene schoolomgeving is mooi en rustgevend, zorgt voor een streepje natuur in de verharde omgeving. En dat is goed, maar je let toch maar beter op wat je aanplant. Nogal wat planten zijn giftig en die hou je best ver weg van spelende kinderen. Zij gaan nu eenmaal graag op verkenning en steken al eens een bloemetje, besje of blaadje in de mond. Daarnaast durven er ook al eens niet steeds onschuldige paddenstoelen opduiken. En wat met de kamerplanten en bloemen in de klas?

Als Antigifcentrum willen we vergiftigingen voorkomen, dus vinden we het belangrijk scholen op te roepen hun schoolomgeving veilig te vergroenen. Welke planten hou je beter weg van de speelplaats en uit de klaslokalen en waarom? Daar zullen we het met jullie over hebben.  


SESSIE 2.05: Microbiologie in secundaire scholen: risico's en bijhorende wetgeving (herhaling sessie 1.05) Pascale Van Rooij
Elisabeth Heylen

Tijdens deze sessie zullen we je kort het wettelijke kader rond bioveiligheid in Vlaanderen schetsen en aanhalen wat de implicaties zijn voor het uitvoeren van experimenten microbiologie in secundaire scholen. Als preventieadviseur ben je vertrouwd met het opstellen van risico-analyses; samen met jou bekijken we wat de extra aandachtspunten zijn voor het opstellen van een risico-analyse bij labo-experimenten waarbij micro-organismen betrokken zijn. Op het einde van de sessie reiken we je een template aan waar je verder mee aan de slag kan om wetenschapsleerkrachten te ondersteunen door eventuele risico’s in kaart te brengen en mogelijke maatregelen om die risico’s te beperken.   

Doelgroep:

De beoogde deelnemers voor deze sessie zijn preventieadviseurs en wetenschapsleerkrachten in Secundaire scholen met een sterke wetenschapsrichting met labo’s. 


SESSIE 2.06: Compartiment of gecompartimenteerd, hetzelfde of toch niet? (VOLZET) Krista Dekoning

In KB basisnormen brandveiligheid gecombineerd met NBN S21-204 i.v.m. brandveiligheid schoolgebouwen wordt er gegoocheld met allerlei termen. Om een goede risicoanalyse te maken, is het belangrijk eerst de termen goed te begrijpen en ze dan op plan correct toe te passen.
Krista, specialist brandveiligheid, maakt u wegwijs in deze termen en geeft ook praktische tips om het plan van de architect te kunnen ontcijferen in preventietaal.


SESSIE 2.07: Van SDS naar WIK (VOLZET) Frank Pelgroms

Wanneer je als school producten aankoopt die gevaarlijk zijn of waarin gevaarlijke stoffen vervat zijn, dan is de leverancier verplicht om hier een SDS of ook wel veiligheidsinformatieblad genoemd, mee te leveren. Hoe maak je nu van een SDS een werkbare werkplekinstructie geschikt voor zowel leerlingen in het labo als bijvoorbeeld onderhoudspersoneel? Wij geven u een praktische handleiding en tips en tricks.


SESSIE 2.08: Risicoanalyse opstellen voor een technische werkplaats Filip Kinoo

Het is aangeraden ook sessie 1.08 te volgen of te kennen!

Door na te denken over mogelijke risico’s en de juiste maatregelen voor de school te bepalen, kan je ongevallen vermijden in een technische werkplaats. We geven je info en praktische tips om deze risicoanalyse efficiënt op te stellen.


SESSIE 2.09: Workshop EHBO (herhaling sessie 1.09) (VOLZET) Yannick Hens

De ideale koffer EHBO leren aanpassen aan de nood van de kinderen en de risico’s die ze op school hebben

EHBO koffers worden vaak gewoon gekocht via een website. Maar is deze koffer in orde? Deze koffer is heel vaak niet aangepast aan de noden van de omgeving. Tijdens deze workshop krijg je tips en tricks waar je moet op letten om een EHBO koffer / kast zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de omgeving. 


SESSIE 2.10: Nieuwe wetgeving ergonomie Yves De Groeve

Een nieuw KB over ergonomie op het werk en de preventie van musculoskeletale aandoeningen is verschenen op 15 mei 2024. Deze regelgeving trad in werking op 25 mei 2024 en vormt een onderdeel van de codex over het welzijn op het werk.

Voordien was de preventie van musculoskeletale aandoeningen op het werk slechts zeer gedeeltelijk geregeld in de codex. Het grote aantal werknemers dat (langdurig) afwezig is van het werk als gevolg van musculoskeletale aandoeningen maakt echter duidelijk dat er dringend meer moet worden ingezet op de preventie van musculoskeletale aandoeningen en het verbeteren van de ergonomie op het werk in het algemeen. Deze brede aanpak wordt al meteen zichtbaar in de nieuwe titel van boek VIII van de codex, die voortaan 'Ergonomie op het werk en preventie van musculoskeletale aandoeningen' zal heten.

Een ergonoom van de federale overheid zal u haarfijn uitleggen welke impact deze nieuwe wetgeving heeft op de werkvloer.


SESSIE 2.11: Belangrijke wijzigingen in het AREI 2020 met de nadruk op veiligheids- en kritische installatie Dany Vanharen

In het AREI 2020 zijn verschillende wijzigingen bij de wettelijke controle van de elektrische installatie doorgevoerd. In deze sessie worden de belangrijkste wijzigingen opgesomd en toegelicht en wordt er in het bijzonder dieper ingegaan op een mogelijke oplijsting en risicoanalyse van een veiligheids- en kritisch deel van een elektrische installatie. Een voorbeelddocument van dergelijke oplijsting/risicoanalyse wordt na de sessie ter beschikking gesteld van de deelnemer.


SESSIE 2.12 te volgen met 1.12: Rondgang in een basisschool: praktijk - deel 2 (VOLZET) Alex Berghmans
Filip Gevaerts

Duid ook SESSIE 1.12 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, opslagplaatsen … Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken.


Terug naar overzicht van workshops