Dag van de diversiteit in het BaO - Veel verschillen, één geheel - Ronde 2 (13:00 - 14:15)
Keuze |
Lesgever |
2.01 De wereld in mijn klas: hoe geef je goed onderwijs aan anderstalige(n) nieuwkomers? |
Ayse Cetin |
Inhoud Tijdens deze sessie verruim je je blik door mee te kijken door de bril van een allochtone leerkracht, verwerf je inzicht in migratie en krijg je methodieken aangereikt om de onderwijskansen van anderstalige nieuwkomers te verhogen. Zo zie je in dat een specifieke aanpak vanaf de aanvang van de schoolloopbaan noodzakelijk is. Taalverwerving is daarbij ontzettend belangrijk. Goed onderwijs geven aan deze leerlingen houdt in dat jouw didactiek en methodiek op hen afgestemd zijn. Hierbij is het belangrijk om te vertrekken vanuit een juiste niveaubepaling, de doelen voor ogen te houden en de nodige zorg te bieden om een goede doorstroming kleuter-lager-secundair te verzekeren. Spreker Ayse Cetin is leerkracht anderstalige nieuwkomers in de eerste lagere school in Vlaanderen die van start ging met een onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers. Verder is ze buddy bij het begeleiden van gezinnen (ouderbetrokkenheid), geeft ze demolessen en rondleidingen over onthaalonderwijs voor leerkrachten, CLB-medewerkers en pedagogische begeleidingsdiensten. Ze vertegenwoordigt etnisch culturele minderheden in het LOP, is taalcoach in de stad Sint-Niklaas voor taalkampen en actief in de werkgroep ‘Kleuterparticipatie/kansen voor kinderen’. Doelgroep (Zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs
|
2.02 Een effectieve leesstart voorbereiden voor risicolezers |
Astrid Geudens |
Inhoud Goed kunnen lezen is een onmisbare vaardigheid. Voor kinderen die leren lezen gaat er een wereld aan kennis, ervaringen en emoties open. Net daarom is het belangrijk om te achterhalen hoe we kinderen kunnen ondersteunen die risico lopen op latere leesmoeilijkheden. Al van in de kleuterklas inzetten op beginnende geletterdheid blijkt een eerste werkzame stap om gelijke kansen te geven. Maar hoe pak je dat aan op een manier die past bij kleuters? Wat met leerlingen die een andere thuistaal spreken en het Nederlands nog leren? En hoe maak je de brug naar leesdidactiek in het eerste leerjaar? In deze sessie vertalen we recente inzichten vanuit wetenschappelijk onderzoek en bekijken samen hoe we ze kunnen toepassen in de klaspraktijk. Spreker Dr. Astrid Geudens is verbonden aan de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen-Antwerpen en is werkzaam in de onderzoeksgroep taal- en leesdidactiek. Vanuit haar onderzoekswerk naar fonologische vaardigheden bij jonge kinderen en aanvankelijk lezen aan de Universiteit Antwerpen maakte ze de brug naar praktijkgericht onderzoek. Ze werkt o.m. aan projecten op het vlak van taal- en leesdidactiek, taaltrajecten en meertaligheid en is actief als adviseur voor methodes voor kleuteronderwijs en aanvankelijk lezen. Doelgroep (Zorg)leerkrachten kleuteronderwijs en eerste leerjaar, directies en beleidsondersteuners, pedagogisch begeleiders
|
2.03 Actief burgerschap: bindmiddel voor je school, springplank voor je leerlingen (sessie geschrapt) |
Maxime Balliu |
Inhoud Hoe creëer je een krachtige verbindende schoolcultuur? Hoe zorg je ervoor dat je leerlingen zich ontwikkelen tot kritische en constructieve deelnemers aan de samenleving? Waarop moet je dan focussen? Hoe pak je dat aan om een zo groot mogelijk leereffect te bereiken. In deze sessie maak je kennis met de aanpak rond actief burgerschap van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen. Sinds 2015 hanteert het Stedelijk Onderwijs een duidelijk kader met vijf pijlers, een competentiemodel op leerlingenniveau en een brede aanpak die alle aspecten van de schoolwerking behelst. Op het einde van de sessie krijg je zo een helder vertrekpunt om je schoolontwikkeling vanuit actief burgerschap aan te pakken. Spreker Maxime Balliu werkt sinds 2015 bij het Stedelijk Onderwijs Antwerpen als trajectcoördinator Actief Burgerschap. In die hoedanigheid tekende hij samen met zijn team de huidige werking van het speerpunt actief burgerschap uit op scholen uit alle onderwijsniveaus, van kleuteronderwijs tot volwassenenonderwijs. Doelgroep De sessie staat open voor onderwijsprofessionals uit het (buitengewoon) lager onderwijs. Omdat het over diverse aspecten van de schoolwerking gaat, richt de sessie zich breed tot leerkrachten, directies, coördinatoren en beleidsondersteuners.
|
2.04 Van kleurenblind naar intercultureel. Oog hebben voor diversiteit heeft een positieve weerslag op leerprestaties en schools welbevinden |
Katrien Beyl |
Inhoud Diversiteit is een onmiskenbare realiteit geworden. In deze sessie bieden we de leerkracht en het schoolteam de tools aan om diversiteit op school en in de klas te kaderen, beter te begrijpen en aan te wenden als positieve kracht. We belichten aanvullend een Vlaams onderzoek uit 2017 dat aantoont dat scholen die oog hebben voor diversiteit, er beter in slagen om de prestatiekloof tussen leerlingen met en zonder migratieachtergrond te verkleinen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat àlle leerlingen hun potentieel optimaal kunnen benutten? Dat iedereen zich gewaardeerd en thuis voelt op school? Dat iedereen de kans krijgt om goed te presteren? En dat leerkrachten en directie ademruimte behouden in het managen van deze uitdagingen? Door antwoorden te zoeken op deze vragen, verkrijgen we interessante gegevens om de ontwikkelingskansen van jongeren met een migratieachtergrond te versterken en zien we ook welke weerslag dit kan hebben op hun schools welbevinden. Spreker Katrien Beyl studeerde Toerisme- en Recreatiemanagement en volgde daarna een lerarenopleiding en een postgraduaat leerkracht Nederlands voor anderstaligen. Als pedagogisch ondersteuner is haar belangrijkste taak het ontwikkelen, begeleiden en opvolgen van workshops, uitstappen en vormingen. Daarnaast zet ze zich in voor tijdelijke projecten en begeleidt ze scholen in trajectmatig werken. Werken met jongeren fascineert haar omdat ze haar blijven verrassen met hun uitspraken en argumenten. Doelgroep (Zorg)leerkrachten, directies en beleidsondersteuners uit het lager onderwijs.
|
2.05 Vanuit een persoonlijke ervaring de cirkel van kansarmoede (trachten) om (te) buigen (een praktijkverhaal) |
Ann D'Haese Sarah Bâton |
Inhoud Tijdens deze sessie luisteren jullie naar een persoonlijke getuigenis over opgroeien in armoede, hoe dit als kind ervaren wordt en hoe de school dit soms op een verkeerde manier aanpakt. Daardoor heeft Sarah ‘speciale antennetjes’ ontwikkeld: in elke klas zitten kinderen die het thuis moeilijk hebben. Je krijgt allerlei tips en voorbeelden over de manier waarop je hier in de klas/op school kan mee omgaan. Sprekers Sarah Bâton is een alleenstaande mama van een dochtertje van 5 jaar. Ze is zelf opgegroeid in armoede. Op dit moment is ze kleuterleerkracht in het wijkschooltje T’overimpe, 2de en 3de kleuterklas (Hoofdschool: Vrije kleuterschool Morgenster te Lede). Ann D’Haese werkt halftijds als directeur in kleuterschool Morgenster in Lede. Daarvoor was ze zorgcoördinator in dezelfde school en stond ze 25 jaar voor de klas (oudste kleutergroep). Zowel in het verleden als nu wordt ze heel vaak geconfronteerd met kleuters die opgroeien in kansarmoede en beseft ze wat hiervan de gevolgen kunnen zijn voor hun ontwikkeling. Verder is ze bezieler van ‘Caravan d’Expérience’, een ontmoetings- en samenspeelplek voor gezinnen uit verschillende sociale milieus en buurtorganisaties. Doelgroep Directies, zorgcoördinatoren, zorgleerkrachten, leerkrachten in de kleuter- en de lagere school
|
2.06 Samen met ouders werken aan schoolsucces |
Caroline Van den Bossche |
Inhoud In deze sessie bekijken we hoe je samen met ouders kan werken aan de schoolloopbaan van hun kind, van jouw leerling. Welke vorm van ouderbetrokkenheid heeft effect op schoolsucces? Het is namelijk bewezen dat de betrokkenheid van ouders thuis een veel grotere impact heeft op de leerkansen van kinderen dan eerder gedacht. We baseren ons op wetenschappelijk onderzoek van Mariëtte Lusse en Annette Diender. Daaruit is o.a. gebleken dat ouderbetrokkenheid te weinig wederkerigheid inhoudt: het gaat voornamelijk over hoe ouders betrokken zijn bij de school, maar nog te weinig over hoe de school betrokken kan zijn bij de ouders. Hoe kan je streven naar een partnerschap met ouders waar sprake is van gelijkwaardigheid, wederzijds vertrouwen en een ‘samen werken’ aan de schoolloopbaan van het kind? Welke rol geef je de leerling in deze samenwerking? Wij bekijken in welke mate de initiatieven die je als school onderneemt om de ouders te betrekken, bijdragen aan het versterken van de onderwijsondersteunende rol die zij thuis kunnen opnemen. Spreker Caroline Van den Bossche is onderwijsopbouwwerker bij de Schoolbrug vzw. De Schoolbrug is reeds 18 jaar actief in Antwerpen en dit op alle onderwijsniveaus. Haar kernopdracht is het professionaliseren van leerkrachten in het samenwerken met ouders in functie van een succesvolle leerloopbaan van hun kind. Doelgroep Directies, beleidsondersteuners, (zorg)leerkrachten uit het basisonderwijs
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.