An Leroy is docent en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. Vanuit haar expertise in communicatie, coaching en supervisie met studenten, is ze betrokken bij het actieonderzoek Leerkracht+. Debbie De Neve is docent en onderzoeker aan de Karel de Grote Hogeschool. Ze is betrokken bij Leerkracht+ vanuit haar ervaring met praktijkonderzoek. Daarnaast geeft ze les over hoe jongeren met nood aan verhoogde zorg te ondersteunen in de klas en op school. Aandacht hebben voor het psychosociaal functioneren van leerlingen wordt steeds belangrijker op school. De vernieuwde eindtermen maar ook het decreet leerlingenbegeleiding vragen dat leerkrachten hier een rol in opnemen. Hoe je hier als team rond kan werken, ontdek je in deze sessie. Je krijgt concrete tips hoe je in je eigen klassen aan het psychosociaal functioneren van individuele leerlingen kan werken en hoe je de onderlinge verbinding tussen leerlingen in de klasgroep kan stimuleren. Waar mogelijk maken we tijd voor uitwisseling van goede praktijkvoorbeelden. We geven ook een stand van zaken over het lopende actieonderzoek ‘Leerkracht+’. De onderzoekers van de Karel de Grote hogeschool werken samen met zes scholen in het Antwerpse aan het psychosociaal functioneren van leerlingen van de tweede graad. Je krijgt inzicht in de twee pijlers van het onderzoek: veerkrachtig omgaan met stress én groepsdynamische processen die kunnen spelen in de klas. We bieden een aantal werkvormen aan die hierop inspelen. Doelgroep: jouw functie kan leraar, zorgcoördinator, leerlingenbegeleider of directie zijn. Je hebt interesse in het welzijn van de leerlingen op school en bent zowel geïnteresseerd in de individuele aanpak van stress van leerlingen als in de groepsdynamiek van klassen. Het onderzoek focust op de tweede graad, maar leerkrachten uit 1ste of 3de graad zijn ook zeker welkom!
|