Dag van de leerzorg in het s.o. - Ronde 2 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
1. Onderpresteren... De leerling als zondebok? Inge Van Bogaert

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3

Inge Van Bogaert is jongerencoach (hoogbegaafdheid), getraind in Visible Learning en leerkracht cultuur- en gedragswetenschappen. Zij heeft ruime ervaring met socio-emotionele begeleiding van adolescenten, met leerzorg (leerstrategieën), met co-teaching en met klas- en vakoverstijgend seminariewerk.

Waarom onderpresteren jongeren? Is de les saai? Misschien zijn ze (school)moe? Of zijn er belangrijkere dingen dan ‘school’? Of geraken ze maar niet in gang? Misschien is hun bureau een puinhoop? Of hoort het gewoon allemaal bij pubergedrag?

Ligt onderpresteren wel altijd aan de jongere…? Tieners zijn best tot knappe prestaties in staat, ook wie sukkelt met leerstofverwerking kan verrassend gemotiveerd geraken. De leerkracht heeft daarbij een grote verantwoordelijkheid. Analyseer je impact. Verhoog je motiverende invloed. Voor jou de uitdaging om jongeren – ook voor ‘saaie leerstof’- beter bij de les te houden.

Deze workshop vertrekt vanuit de A-B-C-theorie van Deci & Ryan. Er worden voorbeelden aangereikt die tonen hoe jongeren actiever bij de les worden betrokken. Door op een gestructureerde manier hun eigenaarschap aan te spreken, wordt hun autonomie gestimuleerd en verhoogt hun gevoel van competentie. Deze inzichten zijn ook praktisch bruikbaar voor huiswerk- en studiebegeleiders en voor onderwijsondersteuners.


2. Prikkelverwerking bij jongeren tijdens de les (VOLZET) Karen Van Dyck

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3

Karen Van Dyck, erkend auti- en gedragscoach, ondersteuner bij ondersteuningsnetwerk VOKAN, kiné en psychomotorische therapeut van basisopleiding (en 15 jaar gon-coördinator geweest type 3 en 9)

In deze workshop bekijk je de prikkelverwerking van jongeren in relatie tot onderwijsgerichte vaardigheden en (bewegings-)gedrag. We vertrekken vanuit verschillende denkconcepten o.a. de 4 kwadranten  (Winnie Dunn), het model ‘Werken met aandacht’ (André Rietman) enz. Een breinvriendelijk leren zorgt voor prikkelende leermomenten die alle leerlingen uitdagen tot ontdekken, uitproberen en beleven met elkaar. Strategieën en interventies komen a.h.v. casusvoorbeelden aan bod.


3. Motivatie-identiteiten als missing link in onderwijs Geert Verreth

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3

Gunter Marissen, Geert Verreth en Hans Abbeloos richtten samen het bedrijf Y-dentity op. Vanuit good practice in het onderwijs hebben zij een nieuwe aanpak ontworpen om kinderen duurzaam te motiveren.

Y-dentity ontgint de meest duurzame energiebron van jongeren: intrinsieke motivatie. De schoolgaande jeugd lijkt elk jaar minder vatbaar voor het klassieke onderwijs. Scholen zoeken oplossingen in differentiatie (progressie en regressie in het leerstofaanbod) maar dat is zelden voldoende. Moeten we meegaan met de ‘pretpedagogie’ of moeten we teruggrijpen naar hard werken en weerbaarheid?

Y-dentity toont hoe je als school/leerkracht op een praktische manier de intrinsieke motivatie van je leerlingen kan capteren en versterken. Drop-out, bore-out en burn-out blijven ver weg. Als school/leerkracht leer je je leerlingen om zich consequent en duurzaam te gedragen binnen hun eigen leerproces.

  • Wat is intrinsieke motivatie?
  • Wat is een growth-mindset?
  • Wat zijn motivatie-identiteiten?
  • Hoe wordt intrinsieke motivatie tastbaar en werkbaar?
  • Hoe kan Y-dentity in een school de leerlingen, de leerkrachten én de ouders ondersteunen met motivatietips en concrete oefeningen?

4. Ex-OKAN-leerlingen krachtdadig ondersteunen op school en in de klas Lieve Lenaerts

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3

Lieve Lenaerts, coördinator expertisecentrum DoorElkaar van de HIVSET Campus

Ex-OKAN’ers op school, in de klas… hoe gaan we hier een succes van maken? Wat zijn de krachtlijnen van een stevig, fundamenteel beleid? Waar zetten we op in, op school, in de klas? Hoe maken we van drempels hefbomen om de slaagkansen van deze leerlingen te vergroten?

Een korte, krachtige workshop met oefeningen, inzichten, vele tips en tools. We zetten een TO-Taalplaatje neer van deze leerlingen, vormen een totaalvisie en geven inzichten mee om op school ook echt en met daadkracht aan de slag te gaan.


5. De Studio: eigentijds secundair onderwijs dat jongeren inspireert en motiveert Lodewijck Jonckheere

Lodewijck Jonckheere, medeoprichter en directeur van de Studio (Oostende), een secundaire school voor eigentijds onderwijs

In 2013 zijn we begonnen vanuit een oudergroep met een duidelijk plan: secundair onderwijs dat de uitdagingen van de 21ste eeuw omhelst. Na drie jaar voorbereiding, het doornemen van wetenschappelijk onderzoek, het bezoeken van voorbeelden in binnen- en buitenland en vele nachtelijke discussies, startte de Studio in 2016. Het resultaat: een school waar jongeren graag vertoeven, waar leren interessant is, waar eigenaarschap de norm is en bottom up werkt.

En dat met een stevige scheut rock ‘n roll. Maar hoe gaat dat nu precies in z’n werk?


6. Auti of the box, inleefsessie autisme (herhaling ronde 1) Lies Van Mierlo
Katelijne Eeckeloo

Lies Van Mierlo, auti-coach en gedurende vele jaren werkzaam in het onderwijs eerst als kleuterleidster en nu als opvoeder
en Katelijne Eeckeloo, maatschappelijk werker met jarenlange ervaring in het begeleiden van mensen in kansarmoede

Zou je wel eens willen ervaren hoe het aanvoelt voor mensen met autisme om les te volgen in een omgeving waar weinig of geen rekening gehouden wordt met prikkels, duidelijke taal,…. Dan ben je welkom op onze inleefsessie ‘auti of the box’.

We laten je in één van de klaslokalen aan den lijve ondervinden welke prikkels er vaak op kinderen met autisme afkomen. Vanuit deze niet auti-vriendelijke ervaring maken we nadien in een aangepast leslokaal de​ parallel naar een auti-vriendelijke aanpak om zo de​ ervaring en het doel kracht bij te zetten.

Door het aanreiken van ervaringen, materiaal en inspiratie willen we jullie heel wat bruikbare tips meegeven die binnen het UDL kader​ passen.​


7. Hoe leerlingen met ADHD begeleiden bij het plannen en organiseren? (herhaling ronde 1) Katrien Boone

Katrien Boone is klinisch psycholoog en cognitieve gedragstherapeut. Zij werkt op centrum ZitStil, het kennis- en expertisecentrum rond ADHD. Zij werkt ook in de multidisciplinaire privépraktijk Brug48.

Het leertraject van leerlingen met ADHD kan danig verstoord zijn door de beperkingen en valkuilen die gelinkt zijn aan deze ontwikkelingsstoornis. Gepaste ondersteuning aanbieden kan cruciaal zijn voor een succesvolle schoolcarrière. In deze workshop overlopen we kort de specifieke problemen die leerlingen met ADHD kennen. We verkennen op welke manier je deze leerlingen kan motiveren en kan leren om strategieën te gebruiken om zo meer grip te krijgen op hun schoolleven.


Terug naar overzicht van workshops