17de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 1 (09:15 - 10:30)

Keuze Lesgever
SESSIE 1.01: Hoe verloopt een inspectie van TWW in de scholen? (VOLZET) Marleen Adriaensen

Toezicht Welzijn op het Werk (TWW) of de arbeidsinspectie genoemd, kan ook uw school komen inspecteren. Zij zijn de bevoegde dienst om te controleren of een bedrijf een welzijnsbeleid heeft uitgestippeld volgens de wet Welzijn en haar uitvoeringsbesluiten de Codex.

We laten hier de arbeidsinspectie aan het woord, dus ook het moment om jouw vragen aan hen te stellen.


SESSIE 1.02: Risicoanalyse op het niveau van de organisatie Jurgen Reynders

Al enkelen onder ons kregen de arbeidsinspectie (TWW) over de vloer. Eén van de eerste vragen die de arbeidsinspectie stelt: “Toon de risicoanalyse van jouw organisatie”.
Een werkgroep binnen Welzijn-op-School heeft zich hier over gebogen en we kunnen fier zijn met het resultaat. Het ontwikkelde document wordt voorgesteld door één van de bezielers en haarfijn toegelicht.


SESSIE 1.03: Werken met derden: van procedure tot vergunning (VOLZET) Koen Herregods

Zoals de titel het zegt, wordt een procedure toegelicht zodat je volgens de codex kan werken als derden op jouw school arbeid uitvoeren. De procedure verduidelijkt dat een werkvergunning verlenen op bepaalde momenten door de preventieadviseur vorm moet krijgen. Alle documenten nodig om veilig te werken met derden worden hier toegelicht en ter beschikking gesteld vanuit leden van Welzijn-op-School.


SESSIE 1.04: Groen gevaar op het speelterrein (VOLZET) Patrick De Cock

Scholen vormen een veilige omgeving. Het gebruikte materiaal zoals balpennen, potloden, stiften, lijmen, verf... is strikt gereglementeerd en veilig. Op de speelplaats gaat ook veel aandacht naar de veiligheid van de speeltuigen en naar groen.

Een groene schoolomgeving is mooi en rustgevend, zorgt voor een streepje natuur in de verharde omgeving. En dat is goed, maar je let toch maar beter op wat je aanplant. Nogal wat planten zijn giftig en die hou je best ver weg van spelende kinderen. Zij gaan nu eenmaal graag op verkenning en steken al eens een bloemetje, besje of blaadje in de mond. Daarnaast durven er ook al eens niet steeds onschuldige paddenstoelen opduiken. En wat met de kamerplanten en bloemen in de klas?

Als Antigifcentrum willen we vergiftigingen voorkomen, dus vinden we het belangrijk scholen op te roepen hun schoolomgeving veilig te vergroenen. Welke planten hou je beter weg van de speelplaats en uit de klaslokalen en waarom? Daar zullen we het met jullie over hebben.  


SESSIE 1.05: Microbiologie in secundaire scholen: risico's en bijhorende wetgeving Pascale Van Rooij
Elisabeth Heylen

Tijdens deze sessie zullen we je kort het wettelijke kader rond bioveiligheid in Vlaanderen schetsen en aanhalen wat de implicaties zijn voor het uitvoeren van experimenten microbiologie in secundaire scholen. Als preventieadviseur ben je vertrouwd met het opstellen van risico-analyses; samen met jou bekijken we wat de extra aandachtspunten zijn voor het opstellen van een risico-analyse bij labo-experimenten waarbij micro-organismen betrokken zijn. Op het einde van de sessie reiken we je een template aan waar je verder mee aan de slag kan om wetenschapsleerkrachten te ondersteunen door eventuele risico’s in kaart te brengen en mogelijke maatregelen om die risico’s te beperken.   

Doelgroep:

De beoogde deelnemers voor deze sessie zijn preventieadviseurs en wetenschapsleerkrachten in secundaire scholen met een sterke wetenschapsrichting met labo’s. 


SESSIE 1.06: Wat is de rol als preventieadviseur in het welzijnsveld psychosociale aspecten (VOLZET) Stefaan Dejonghe

Elke preventieadviseur heeft inderdaad een bepaalde rol in het welzijnsveld psychosociale aspecten. Meestal zijn we als preventieadviseur enkel opgeleid in arbeidsveiligheid en voelen we ons daar op ons gemak en geeft het welzijnsveld psychosociale aspecten ons een onbehagelijk gevoel. Na het volgen van deze sessie, ben je helemaal mee wat jouw rol juist is in deze aparte materie. Dit wordt dan ook gegeven door een specialist ter zake vanuit Welzijn-op-School.


SESSIE 1.07: Gevaarlijke stoffen op school, safety first! (VOLZET) Frank Pelgroms

Gevaarlijke stoffen kom je op scholen niet enkel tegen in de chemielabo’s. Je vindt ze overal. Denk maar aan poetsproducten, onderhoudsproducten, verven … Hoe ga je hier veilig mee om? Wat is het wettelijk kader en wat zijn je verplichtingen naar je medewerkers toe?


SESSIE 1.08: Hoe stel je een arbeidsmiddel in dienst? (VOLZET) Filip Kinoo

Arbeidsmiddelen zijn een bron van ongevallen in vele scholen. Om deze ongevallen te vermijden is er de verplichting dat de preventieadviseur een indienststellingsverslag opmaakt. We geven je info over het opstellen van een indienststellingsverslag met een aantal praktische tips en hulpmiddelen om deze verslagen efficiënt op te stellen. Er zal ook dieper ingegaan worden op welke arbeidsmiddelen we in dienst gaan stellen.


SESSIE 1.09: Workshop EHBO (VOLZET) Yannick Hens

De ideale koffer EHBO leren aanpassen aan de nood van de kinderen en de risico’s die ze op school hebben

EHBO koffers worden vaak gewoon gekocht via een website. Maar is deze koffer in orde? Deze koffer is heel vaak niet aangepast aan de noden van de omgeving. Tijdens deze workshop krijg je tips en tricks waar je moet op letten om een EHBO koffer / kast zo goed mogelijk af te stemmen op de noden van de omgeving. 


SESSIE 1.10: Zit je met een prangende vraag als lokale preventieadviseur? Stel ze aan een team van specialisten in het onderwijs Sylvian Claeskens
Paul Van Assche
Jan Goos

Zoals de titel het zegt: vragen staat vrij en een team van specialisten in het onderwijs tracht je verder op weg te helpen.


SESSIE 1.11: Een haalbare risicoanalyse op een elektrische installatie (VOLZET) Dany Vanharen

Werkgevers zijn volgens boek III, titel 2 van de Codex verplicht om een risicoanalyse van hun elektrische installaties uit te voeren. In de zoektocht naar een geschikte risicoanalyse kwam, na overleg en bijsturing en rekening houdend met de wijzigingen van AREI 2020, een haalbare risicoanalysemethodiek tot stand. Deze methodiek zal worden toegelicht en zal ter beschikking worden gesteld, zodat je er onmiddellijk mee aan de slag kan.


SESSIE 1.12 te volgen met 2.12: Rondgang in een basisschool: theorie - deel 1 (VOLZET) Alex Berghmans
Filip Gevaerts

Duid ook SESSIE 2.12 aan! Deze workshop bestaat uit 2 delen!

Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, opslagplaatsen … Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken.

We krijgen in de praktijk een fijne mix van oude gebouwen en nieuwe gebouwen.

Deze opleiding is bedoeld voor hoofden van interne diensten/gemeenschappelijke diensten en lokale preventieadviseurs in de basisscholen


Terug naar overzicht van workshops