Dag van de socio-emotionele leerlingenbegeleiding in het s.o. 2023 - Ronde 1 (09:10 - 10:30)

Keuze Lesgever
Sessie 1.1 Wie - Wat - Woke? Een inkijk in hoe jongeren vandaag naar (on)rechtvaardigheid kijken Walter Weyns

De woke beweging verovert stilaan de Vlaamse klassen en speelplaatsen. Als onderwijsprofessional kom je vast en zeker regelmatig in aanraking met dit verscherpt gevoel voor onrechtvaardigheid. Wat houdt deze woke cultuur nu juist in en waar komt ze vandaan? Deze lezing geeft je een inleiding tot de wereld van woke, zodat dit begrip de kloof tussen jou en de leerlingen kan verkleinen.

Walter Weyns is hoogleraar aan de Universiteit Antwerpen, waar hij sociologie en cultuurkritiek doceert. Daarnaast is hij auteur van meerdere boeken binnen deze expertisegebieden.


Sessie 1.2 Het digitaal leven van jongeren Mathieu Verschraege

Je krijgt in sneltreinvaart de meest recente bevindingen mee over de digitale leefwereld van jongeren. Welke platformen zijn er nu hip? Waar komt hun aantrekkingskracht vandaan en wat vertellen jongeren onszelf over deze platformen? Deze sessie zorgt voor een update van jouw kennis over de leefwereld van de jongeren. Want pas wanneer je weet wat er speelt, kan je met inzicht begeleiden.

Mathieu Verschraege is coördinator Digitaal Leren bij GO! CVO Focus. Tot 2013 was hij leerkracht wiskunde/informatica en ICT-coördinator in secundair en hoger onderwijs. Van 2013 tot 2022 werkte hij als inspecteur bij de lokale politie, de laatste jaren als cybercrimerechercheur en lid van de computer crime unit.


Sessie 1.3 Families in transitie: hedendaagse gezinsdynamieken en hun impact op leerlingen en hun school (VOLZET) Inge Pasteels

Jongeren krijgen steeds vaker te maken met veranderingen in hun families door onder andere relatiebreuken en herpartnerdynamieken. Dynamische partnerrelaties, kameleongezinnen en flexibele en dubbeldynamische jongeren: de driedeling van kerngezin, eenoudergezin en nieuw samengesteld gezin is niet meer voldoende om hedendaagse gezinnen te beschrijven. Deze sessie geeft inzicht in de verschillende samenlevingsvormen die er zijn en wat de impact kan zijn op de jongere. Daarnaast worden praktische tools aangereikt om met hedendaagse gezinsdynamieken binnen de schoolcontext om te gaan.

Inge Pasteels is redactielid bij Sociologos en coördinator van de expertisecel PXL Social Work-Research. Ze coördineert talrijke onderzoeksprojecten binnen het speerpunt 'Gezin en samenleving' en voert zelf onderzoek naar good practices in hulpverlening.


Sessie 1.4 Awel ontsluit: de kracht van luisteren Jo Tambuyzer

Awel voert jaarlijks een kleine 30.000 gesprekken met kinderen en jongeren die nood hebben aan een babbel. Problemen met ouders, moeilijkheden op school, donkere gedachten en onduidelijke emoties, het kan over allerhande onderwerpen gaan. In deze sessie kom je te weten waar jongeren regelmatig mee worstelen, maar leer je ook hoe je écht kan luisteren naar hun verhaal. Zo kan jij het verschil maken in hun welbevinden.

Jo Tambuyzer is onderzoekspsycholoog van opleiding en werkt sinds 2022 bij Awel als ‘stafmedewerker studiedienst’. Daar staat hij in voor het in kaart brengen van wat er leeft bij de jongeren die Awel contacteren en onderzoek er omtrent. Verder verzorgt Jo vormingen in de basisopleiding van Awel-beantwoorders. 


Sessie 1.5 Hoe omgaan met eetstoornissen op school? (VOLZET) An Vandeputte

Sinds de coronacrisis worstelen steeds meer tieners met een eetstoornis. Ook op jouw school zijn er misschien leerlingen die met deze problematiek kampen. Wat kan jij als onderwijsprofessional doen? Leer wat de problematiek inhoudt, wat de oorzaken en gevolgen zijn, maar vooral hoe jij aan preventie kan doen op school en leerlingen met eetstoornissen gepast kan ondersteunen.

An Vandeputte is klinisch psycholoog en gedragstherapeut. Ze is oprichter van het kenniscentrum Eetexpert en is werkzaam in de preventie en behandeling van eet- en gewichtsproblemen.


Sessie 1.6 Emotionele intelligentie bij jongeren als hefboom voor veerkracht Elke Keersmaekers

Intelligentie wordt te vaak vernauwd naar het puur cognitieve. Hoewel heel belangrijk, om gelukkig en succesvol in het leven te staan, hebben jongeren meer nodig dan dat alleen. Omgaan met emoties, empathisch communiceren, optimistisch ingesteld zijn … emotioneel intelligente jongeren beschikken over heel wat life skills die hen helpen om vlot de uitdagingen te trotseren die het leven onvermijdelijk met zich meebrengt. Leer hoe jij jouw leerlingen kan stimuleren in hun emotionele intelligentie om veerkrachtiger in het leven te staan.

Elke Keersmaekers geeft les in het Sint-Pietersinstituut te Turnhout. Ze richtte op haar school emotionele intelligentie in als vak en linkt als classica filosofische wijsheden uit de klassieke oudheid aan hedendaagse life skills. Daarnaast is ze ook spreker, coach en auteur van het boek ‘Emotionele intelligentie voor jongeren’.


Terug naar overzicht van workshops