1.01 Samen met laaggeschoolde of anderstalige ouders werken aan (voor)leesplezier |
Eefje Raets |
Inhoud Ken je als leerkracht het belang van leesplezier en wil je hieraan werken samen met ouders? Dat kan door het oprichten van een oudergroep waarbij je hen stimuleert en versterkt om thuis voor te lezen (interactief, in de moedertaal, …). Je deelt je ervaring met ouders die geen voorleeservaring hebben en soms ongeletterd zijn of het Nederlands nog niet machtig zijn. Er zijn verschillende modules (soorten prentenboeken, bibbezoek, voorlezen uit woordeloze prentenboeken, …) dus je kan de oudergroep samenstellen op basis van jouw doelpubliek en doelstelling. Spreker Eefje Raets coördineert al jaren ‘De Boekenkaravaan’. Dit is een project waarbij vrijwilligers gaan voorlezen bij kwetsbare gezinnen thuis of op scholen met veel kwetsbare leerlingen. Het project zet al jaren sterk in op leesplezier bij gezinnen waar een (voor)leescultuur geen evidentie is. Verder heeft Eefje zowel privé als professioneel een passie voor kinderboeken en (voor)lezen. Doelgroep (Zorg)leerkrachten, directies/beleidsondersteuners van het basisonderwijs.
|
1.02 Over astronautes en verplegers: bewust genderstereotypen doorbreken in de praktijk (sessie geschrapt) |
Ann De Cnodder |
Inhoud Op een zeer toegankelijke manier maak je kennis met de bijzondere mechanismen van gender, diversiteit en intersectionaliteit. Je krijgt inzichten in de mechanieken van hoe deze keurslijven uitmonden in stereotypen, discriminatie, vooroordelen of uitsluiting aan de ene kant of net privileges aan de andere kant. De (vaak onzichtbare) mechanismen van privilege of discriminatie versterken de ongelijkheid in de school en kunnen kinderen in moeilijkheden brengen, binnen de klas of daarbuiten. Ze ervaren druk om aan een norm te voldoen en kunnen soms onvoldoende zichzelf zijn. Dit is een bron van veel frustratie, merkbaar in hun gedrag. Dat alles heeft een rechtstreekse en zeer hardnekkige impact, niet in het minst op latere studie- en beroepskeuzes. Maar er zijn mogelijkheden om dit aan te pakken en tegen te gaan. Een schoolomgeving heeft hierbij een zeer belangrijke rol. Heldere voorbeelden brengen verduidelijking. Je krijgt concrete tools en praktische tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kan gaan. Spreker Ann De Cnodder, licentiate communicatiewetenschappen, behaalde in 2019 haar master in Gender en Diversiteit. Zij bundelt haar kennis in een handboek. Na een carrière als copywriter en politiek adviseur, onder andere op het Vlaams Kabinet voor Gelijke Kansen, kiest zij vandaag voor het geven van vormingen op zelfstandige en onafhankelijke basis. Doelgroep Leerkrachten, directies, beleidsondersteuners en zorgleerkrachten basisonderwijs.
|
1.03 Racisme verwondt |
Arne Carpentier |
Inhoud In deze sessie trachten we ons in te leven in hoe het voelt om slachtoffer te worden van stereotypen, vooroordelen, discriminatie en racisme. We kaderen mogelijke reacties op, en psycho-emotionele gevolgen van racisme. Van daaruit ontdekken we samen wat we kunnen doen om slachtoffers beter te ondersteunen en weerbaar te maken. Spreker Arne Carpentier studeerde Moraalwetenschappen en volgde na zijn studies stages in Egypte, Jordanië, en Palestina. Daarna ging hij aan de slag in het onderwijs als leerkracht Niet-Confessionele Zedenleer. Als pedagogisch ondersteuner bij School zonder Racisme is zijn belangrijkste taak het ontwikkelen, begeleiden en opvolgen van workshops, uitstappen en vormingen. Daarnaast zet hij zich in voor tijdelijke projecten, begeleidt hij scholen in trajectmatig werken, denkt hij mee na over het ontwikkelen van het beleid, en kan je hem contacteren met persgerelateerde vragen. Doelgroep (Zorg)leerkrachten, directies/beleidsondersteuners, secretariaatsmedewerkers uit het lager onderwijs.
|
1.04 Antiracisme in het kleuteronderwijs: wat kan de leerkracht doen? |
Eva Dierickx |
Inhoud In tegenstelling tot wat veel mensen denken, zien kinderen al erg jong verschillen en ontwikkelen ze zelf al vooroordelen in de kleuterperiode. Door kleine dagelijkse aanpassingen kan jij als kleuterleerkracht het verschil maken in zowel het wereldbeeld als het zelfbeeld van jonge kinderen. In deze sessie verkennen we heel concreet wat jouw rol als leerkracht hierin kan zijn, hoe je kan inzetten op beeldvorming en hoe je kan omgaan met 'moeilijke uitspraken' van kleuters over bijvoorbeeld huidskleur. Spreker Na enkele jaren met veel plezier en trots als kleuterleerkracht gewerkt te hebben, is onderwijskundige Eva Dierickx momenteel werkzaam aan de AP hogeschool te Antwerpen als lerarenopleider kleuteronderwijs en onderzoeker. In september 2021 komt haar eerste boek ‘Kleuterleerkracht’ uit omtrent kwaliteitsvol kleuteronderwijs vanuit onderzoek én praktijk. Rechtvaardig en sterk kleuteronderwijs bevorderen is de leidraad doorheen haar carrière. Doelgroep Directie, kleuterleerkrachten, pedagogisch medewerkers, zorgbegeleiders, lerarenopleiders en iedereen die geïnteresseerd is in antiracisme of sociaal rechtvaardig onderwijs.
|
1.05 Nederlands leren en ouderbetrokkenheid verhogen: maak kennis met 'Kaap' |
Leen Prims |
Inhoud In deze sessie maak je kennis met centrum Basiseducatie Antwerpen en het ‘kaapproject’. In dit project krijgen ouders van de school op een zeer functionele manier Nederlandse les op de school zelf en wordt bovendien hun ouderbetrokkenheid verhoogd. Twee vliegen in één klap dus! We nemen dit project onder de loep: Voor wie? Hoe gaat dat in zijn werk? Wat zijn de voorwaarden? Welke effecten zien we? Daarnaast verneem je ook wat Centrum Basiseducatie nog meer voor jouw school zou kunnen betekenen. Spreker Leen Prims is teamleider bij Basiseducatie Antwerpen. Zij volgt ook het aanbod rond ouders op en heeft zelf ook nog ‘kaaplessen’ gegeven. Doelgroep Deze sessie richt zich voornamelijk naar directie en beleidsondersteuners, maar anderen zijn zeker ook welkom.
|
1.06 Kip of ei? Sterk taalonderwijs op de basisschool |
Carolien Frijns |
Inhoud Heel wat kinderen scoren ondermaats voor taal. Dat is met name het geval voor kinderen in minderbedeelde situaties die thuis soms een andere taal spreken. Hoe kunnen we hen het best helpen met het leren van het Nederlands? Hoe ziet een krachtige taalleeromgeving eruit? In deze interactieve sessie kom je alles te weten over taal leren op de basisschool. We gaan aan de slag met het boek “De vliegtuigklas. Naar sterk taalonderwijs op de basisschool”. We duiken in onderzoek én warmen ons aan verhalen over minderbedeelde gezinnen in een diverse maatschappij. Na deze sessie weet je hoe een krachtige taalleeromgeving in elkaar zit en hoe je er concreet mee aan de slag kunt op jouw school. Spreker Carolien Frijns is aan de KU Leuven gepromoveerd op onderzoek naar taal leren. Ze was van 2010 tot 2017 onderzoeker aan het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven). Van 2017 tot 2021 werkte ze als lerarenopleider en onderzoeker aan Arteveldehogeschool. Momenteel is ze verbonden aan UGent. Doelgroep (Zorg)leerkrachten basisonderwijs, lerarenopleiders, directeurs/beleidsondersteuners.
|