Dag van de leerzorg in het s.o. - Ronde 1 (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
1. Het GOL(L)D-concept: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren Omgaan met Diversiteit Inge Van De Putte

Dr. Inge Van de Putte, valorisatiecoördinator van het Potential-project, maakt deel uit van de onderzoeksgroep rond Disability Studies aan de UGent. Samen met Elisabeth De Schauwer ontwikkelde ze het GOL(L)D-concept. In haar onderzoek en werk zoekt ze steeds naar mogelijkheden om de kansen van kinderen, jongeren en hun ouders te vergroten

Steeds meer klassen in Vlaamse scholen moeten leren omgaan met diversiteit in onderwijsbehoeften. Er wordt verwacht dat iedereen kan participeren binnen de klasgroep en dat de leraar de touwtjes in handen houdt. Het GOL(L)D - concept: Gericht Ondersteunen van Leraren in het Leren omgaan met Diversiteit tracht hierop een antwoord te geven. Het is een ondersteuningsconcept dat het diversiteitsdenken koppelt aan activerend ondersteunen waardoor de leraar de regie in eigen handen houdt. We gaan dieper in op de vernieuwde onderwijssituatie en wat de werkzame ingrediënten zijn van het ondersteuningsconcept. We geven een aantal handelingsgerichte strategieën mee in het denken rond diversiteit en ondersteuning


2. Tom kan veel beter: problematisch uitstelgedrag in de hogere jaren secundair onderwijs Ingrid Verhaegen

Ingrid Verhaegen is lerares Engels en werkt al 25 jaar met uitstellende leerlingen. Ondertussen heeft ze daarover het boek ‘Tom kan veel beter’ geschreven (uitgegeven bij Acco), een praktische gids voor leerkrachten en ouders.

Bij alle zorg voor onze leerlingen schiet één probleem er vaak over: hun uitstelgedrag. Wat doen we met leerlingen die hun schoolwerk maar voor zich uit blijven schuiven? Tom wordt naar een cursus ‘leren leren’ gestuurd, krijgt hulp bij planning en methode, en nog steeds is er geen verbetering. Hij voert de mooie planning simpelweg niet uit. Aan de hand van voorbeelden uit de praktijk en nieuwe inzichten uit internationaal onderzoek bekijken we hoe deze hardnekkige uitstellers geholpen kunnen worden. Mirakels zijn er niet, oplossingen wel.


3. Flexibele leer- en leeftrajecten door 'vlinderleerkrachten' Ann Switten

Ann Switten, adjunct-directeur van de Middenschool Kindsheid Jesu in Hasselt

Middenschool Kindsheid Jesu hanteert flexibele leef- en leertrajecten om het leren en groeien op ieders niveau en tempo te voorzien én om te kunnen inspelen op de individuele noden van iedere leerling. We doen dit concreet door het werken met ‘vlinderleraars’ (leraars die flexibel inspelen op de leernoden binnen of buiten de klas), het aanbieden van verbredingstrajecten voor leerlingen (bv. door Chinees, Italiaans, bloggen en moestuinieren op te nemen in het curriculum) en het voorzien van ondersteuningstrajecten voor leerlingen die een achterstand hebben voor één of meerdere vakken (bv. extra ondersteuning voor Nederlands of programma’s voor leerlingen met achterstand vanuit het basisonderwijs).


4. De mythe doorprikt: niet elke hoogbegaafde is de primus van de klas... 1 op 10 hoogbegaafde jongeren is zittenblijver! Veerle Cool

Veerle Cool, coach voor meer- en hoogbegaafde jongeren en onderpresteerders via eigen praktijk: More coaching, partner van Hoogbloeier (expertisecentrum hoogbegaafdheid) en zorgcoördinator

De oorzaak van het falen van meer- en hoogbegaafde kinderen begint al bij de start van hun schoolcarrière. Het onderpresteren start immers meestal in de lagere school en zelfs al vaak in het kleuteronderwijs. Maar daar is het niet altijd zichtbaar. De gevolgen ondervind je uiteindelijk pas in het secundair of het hoger onderwijs.

Waarom gaan hoogbegaafde jongeren onderpresteren?
Hoe wordt onderpresteren in gang gezet?
Welke types hoogbegaafden zien we in het secundair onderwijs?
Met welke tips en ideeën kunnen we in het zorgbeleid rekening houden om onderpresteren te voorkomen en aan te pakken binnen fase 0 en 1 van het zorgcontinuüm?


5. Hoe leerlingen met ADHD begeleiden bij het plannen en organiseren? (VOLZET) Katrien Boone

Katrien Boone is klinisch psycholoog en cognitieve gedragstherapeut. Zij werkt op centrum ZitStil, het kennis- en expertisecentrum rond ADHD. Zij werkt ook in de multidisciplinaire privépraktijk Brug48.

Het leertraject van leerlingen met ADHD kan danig verstoord zijn door de beperkingen en valkuilen die gelinkt zijn aan deze ontwikkelingsstoornis. Gepaste ondersteuning aanbieden kan cruciaal zijn voor een succesvolle schoolcarrière. In deze workshop overlopen we kort de specifieke problemen die leerlingen met ADHD kennen. We verkennen op welke manier je deze leerlingen kan motiveren en kan leren om strategieën te gebruiken om zo meer grip te krijgen op hun schoolleven.


6. Auti of the box, inleefsessie autisme Lies Van Mierlo
Katelijne Eeckeloo

Deze workshop wordt herhaald in Ronde 2

Lies Van Mierlo, auti-coach en gedurende vele jaren werkzaam in het onderwijs, eerst als kleuterleidster en nu als opvoeder
en Katelijne Eeckeloo, maatschappelijk werker met jarenlange ervaring in het begeleiden van mensen in kansarmoede

Zou je wel eens willen ervaren hoe het aanvoelt voor mensen met autisme om les te volgen in een omgeving waar weinig of geen rekening gehouden wordt met prikkels, duidelijke taal,…? Dan ben je welkom op onze inleefsessie ‘auti of the box’.

We laten je in één van de klaslokalen aan den lijve ondervinden welke prikkels er vaak op kinderen met autisme afkomen. Vanuit deze niet auti-vriendelijke ervaring maken we nadien in een aangepast leslokaal de​ parallel naar een auti-vriendelijke aanpak om zo de​ ervaring en het doel kracht bij te zetten.

Door het aanreiken van ervaringen, materiaal en inspiratie willen we heel wat bruikbare tips meegeven die binnen het UDL-kader​ passen.​


7. Coaching? Ja, natuurlijk! Jan Gilté

Deze workshop wordt herhaald in ronde 3

Jan Gilté
- gewezen leraar, leerlingenbegeleider en pedagogisch coördinator
- coach en bemiddelaar

Leerzorg en coaching, het lijkt een voor de hand liggende match. In de praktijk blijkt het droomkoppel toch wat weerspannig.

Kennismaking met het wezen van coaching is de kern van deze sessie.

We gaan in op de volgende vragen:

  • Waarom coaching?
  • Wat is coaching?
  • Wie gaat coachen?
  • Wat doet de coach?

Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.