Taaldag 2019 - Ronde 1 (09:30 - 10:40)

Keuze Lesgever
1.01 Samen sterke verhalen lezen op school Ellen Frissaer

Samen gedichten en verhalen lezen verbindt mensen en maakt hen sterker en weerbaarder.  Dat is de filosofie van Het Lezerscollectief.

Samen lezen is anders dan alleen lezen. In een Samen lezen-groep leest de begeleider hardop voor. Een voorlezer kan mensen meenemen in het verhaal, het verhaal wordt toegankelijker. Hardop lezen gaat ongeveer zes keer trager dan stillezen. Als je ziet wat een rush het schoolleven is, kan zo’n vertraging een verademing zijn. In de groep delen we de beleving van het lezen met elkaar. We zien de verschillen bij elkaar en ook daar leren we van.

In deze sessie nemen we je mee en laten we je ervaren wat Samen lezen inhoudt. 

We bespreken nadien de voordelen en kijken of leesgroepen ook op scholen kunnen.  En wat daar de voordelen van zijn.

 

Herhaling in ronde 3 sessie 3.01

 

DOELGROEP:

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒1ste graad


1.02 Een slimme schrijfdidactiek voor de 2de en 3de graad Jelle De Keersmaecker

Leerkrachten zien de vele uren verbeterwerk van schrijftaken niet altijd vertaald in voelbare vooruitgang. Leerlingen bekijken enkel het punt en de taak verdwijnt samen met al jouw moeite (en de mogelijke leerwinst) onderaan de rugzak of handtas. Het kan anders. Deze sessie focust op onmiddellijk bruikbare instructie-, feedback- en remediëringstips aan de hand van de KATERN-schrijfdidactiek.

 

Herhaling in ronde 4 sessie 4.02

 

DOELGROEP:

☒Hoger Onderwijs

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☐bso       ☒NT2 (hogere niveaus)

☒2de graad

☒3de graad


1.03 La grammaire: un point, différentes approches Yann Morard

La grammaire n’est pas compliquée ni ennuyeuse en soi. C’est la manière de l’aborder qui va la rendre accessible et même intéressante. Alors, comment faire pour « accrocher » nos élèves ? Quelles « excuses » trouver pour aborder (et réviser) un point de grammaire ? Jusqu’où aller dans les explications ? Comment faire pour que tout reste dans la tête de nos élèves ? Voilà des questions auxquelles nous tenterons de répondre, à travers un point de grammaire précis : les pronoms compléments (le, la, les, lui, leur, en, y). Nous verrons comment notre tableau, la body grammar, un quiz, des fiches A et B et même une dictée pourront nous rendre service.

Herhaling in ronde 4 sessie 4.02

DOELGROEP:

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso     ☒tso        

☒2de graad

☒3de graad

 

 


1.04 wordt niet meer aangeboden (VOLZET)

1.05 13 Reasons Why You Should Use TED in the ELT Classroom Alex Warren

Not only are TED Talks hugely popular (20+ billion views is testament to that), they’re also talked about. And if they’re talked about then they’re something worth bringing into the English language classroom. As such TED Talks make for a wonderful resource for both learning and teaching. Indeed, it could be argued that there are as many reasons to use TED in the classroom as there are TED Talks. Referencing National Geographic Learning’s Perspectives series, in this session we’ll look at the benefits of using TED in the English language classroom, including how they can be used to motivate learners and help give them the skills and knowledge they need to become 21st century global citizens.

 

DOELGROEP:

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso            

☒2de graad

☒3de graad


1.06 Scaffolding: leerders ondersteunen bij het verwerven en gebruiken van de vreemde taal Nele Kempenaers

Scaffolding stimuleert het zelfsturend/zelfregulerend leren van leerlingen. Door te bekijken/ontdekken waar de lerende zich bevindt in het leerproces, kan de leerkracht op allerlei manieren meer of minder ondersteuning bieden om de leerdoelen te bereiken. Hoe pak je dat concreet aan in de (Engelse) vreemde taalles? Is er een succesrecept? In een notendop en op een interactieve manier hoopt deze sessie je verder op weg te helpen in jouw lespraktijk. 

Herhaling in ronde 3 sessie 3.06

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso     

☒ bepaalde vakken: voorbeelden komen uit het Engels – kan ook nuttig zijn voor andere vreemde talen & CLIL


1.07 Differentiëren tot bij het evalueren? Jan Royackers

In deze sessie bekijken we de verschillende mogelijkheden die differentiatie biedt, en onderzoeken we hoe je deze principes ook kan doortrekken in je evaluatie, zonder in te boeten op onderwijskwaliteit.

Een algemeen en overzichtelijk kader wordt onmiddellijk gekoppeld aan praktijkvoorbeelden zodat je onderbouwd en geïnspireerd aan de slag. Deze sessie stoelt mede op het doctoraatsonderzoek van Fauve De Backer (UGent).

Herhaling in ronde 3 sessie 3.07

DOELGROEP:

☒Hoger Onderwijs

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso       ☒NT2

☒1ste graad

☒2de graad

☒3de graad


1.08 Taalexamens bij de Examencommissie An Schotte
Brecht Verpoort

Meer en meer jongeren proberen via de Examencommissie secundair onderwijs een diploma te behalen.

Hoe zien taalexamens bij de Examencommissie eruit, en volgens welke principes wordt er getoetst?

En in hoeverre kunnen taalleraren en vakgroepen die inzetten in hun eigen toetspraktijk?

Dit alles wordt toegelicht aan de hand van voorbeelden voor moderne vreemde talen en Nederlands.

 

DOELGROEP:

☒Secundair Onderwijs:

☒aso              ☒kso                ☒tso          ☒bso      

☒1ste graad

☒2de graad

☒3de graad

☒ bepaalde vakken: moderne vreemde talen (Engels/Frans/Duits) en Nederlands

 


1.09 Knaller für den Deutschunterricht. Tolles für DaF. Leen Bruijneel

In diesem Workshop werden Sie inspirierende Unterrichtsmaterialien für den DaF-Unterricht ausprobieren. Dabei lernen Sie Unterrichtsideen für Anfänger, Fortgeschrittene und Experten kennen. Die Materialien werden den Teilnehmern nach dem Workshop über Dropbox zur Verfügung gestellt.

 

DOELGROEP:

☒Volwassenenonderwijs

☒Secundair Onderwijs:

☒ bepaalde vakken: Duits

 


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.