Themadag 'Leesonderwijs werkt!' - Praktijkronde 1 (10:15 - 11:15)
Keuze |
Lesgever |
1.01 Kleuteronderwijs: Met taaldenkgesprekken geef je woorden vleugels |
Helena Taelman Marlies Algoet Evelien Gheeraert |
Sprekers: Helena Taelman, Marlies Algoet en Evelien Gheeraert, Odisee Getuigenis uit de praktijk: Basisschool De Biekorf (Brussel) en Basisschool Reinpad (Genk)
Omschrijving sessie: Taaldenkgesprekken met jonge kinderen die nog niet zo heel vaardig zijn in de onderwijstaal? In deze sessie schetsen we een mooi praktijkvoorbeeld van hoe het kan. We bespreken de voorwaarden om hiertoe te komen, en de voordelen voor de mondelinge taalontwikkeling in het algemeen en de woordenschatontwikkeling in het bijzonder. Daarbij geven we praktijktips die je op het einde van de sessie naar de eigen context kan vertalen. Bio: Helena Taelman, Marlies Algoet en Evelien Gheeraert zijn alle drie docent en onderzoeker aan de opleiding kleuteronderwijs in hogeschool Odisee, Evelien ook aan de opleiding lager onderwijs. In hun onderzoek focussen ze op rijke gesprekken, woordenschat, beginnende en aanvankelijke geletterdheid.
|
1.02 Lager onderwijs: Effectief begrijpend leesonderwijs |
Jordi Casteleyn |
Spreker: Jordi Casteleyn, Universiteit Antwerpen Getuigenis uit de praktijk: Kylie Pinceel (directeur) en Jana Brouwers (leerkracht) van de Stedelijke Basisschool De Speelvogel vertellen hun verhaal over leesprotocollen. Ze beschrijven het traject dat ze als school doorlopen hebben.
Bio: Jordi Casteleyn is verantwoordelijk voor Vakdidactiek Nederlands, Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal en Postgraduaat Nederlands aan anderstaligen aan Universiteit Antwerpen. Daarnaast is hij lid van de Taalraad van de Nederlandse Taalunie en voorzitter van het Leesoffensief 2.0 met focus op onderwijs van de Vlaamse overheid. Ook was hij deel van het promotorenteam van de projecten Taaltrajecten en Les in lezen.
|
1.03 Secundair onderwijs: Doordacht digitaal of toch maar op papier? |
Claudio Vanhees |
Spreker: Claudio Vanhees, Thomas More Hogeschool Getuigenis uit de praktijk: (wordt nog aangekondigd)
Omschrijving sessie: Lezen leerlingen liever en beter digitaal dan op papier? Spelen de tekstkenmerken daarbij een rol? En is er een verschil tussen beginnende en ervaren of tussen sterke en minder sterke lezers? In deze sessie belichten we praktijk en theorie vanuit de vraag: “Hoe ga je doordacht om met de digitalisering in de klas met het oog op effectief leesonderwijs?” Bio: Claudio Vanhees is taalleerkracht en onderwijsonderzoeker, verbonden aan het Expertisecentrum Onderwijs en Leren van de Thomas More Hogeschool. In 2021 behaalde zijn doctoraat aan de Universiteit Antwerpen, waarin hij onderzoek deed naar de absorptie in fictie bij het lezen op papier en digitale tools.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.