Studiedag STEM@school goes live - Plenumlezingen (09:05 - 10:20)
Keuze |
Lesgever |
1. Halverwege het STEM Actieplan 2012-2020 |
Christel Op De Beeck |
STEM is een onverhoopt succes in het Vlaamse onderwijs. Het aantal STEM-initiatieven is niet meer te tellen en het bijzondere aan het hele verhaal is het grote eigenaarschap van de scholen. In deze presentatie wordt het concept toegelicht: de start, het beleid, het STEM-Kader, de lerende netwerken, de kennisdeling, de samenwerking tussen STEM in het onderwijs, de professionele STEM en STEM in de vrije tijd. En naast dit alles: “the proof of the pudding…”: wat leren de cijfers van de STEM-Monitor ons? Kiezen meer jongeren voor STEM-opleidingen en –beroepen, of zit daar toch nog veel variatie op? En vooral: hoe gaan we samen verder? In elk geval: terecht fier op was er op zo’n korte tijd werd gerealiseerd, maar ons zeer bewust van de aandachtspunten. STEM - vanuit zijn wezen- kan immers nooit éénduidig zijn. Maar wel bijzonder boeiend, altijd.
|
2. STEM@school: geïntegreerde STEM voor het Vlaams secundair onderwijs |
Wim Dehaene |
In deze presentatie zal in vogelvlucht een voorstelling gegeven worden van het STEM@school project. Wat zijn de doelstellingen, hoe pakken we die aan en waar staan we al, zijn de vragen die beantwoord zullen worden. De nadruk zal daarbij liggen op de ontwikkelde didactiek en het bijhorend didactisch materiaal. Er zal uitgelegd worden hoe geïntegreerde STEM in de context van tweede en derde graad geïmplementeerd kan worden en welke daarbij de aandachtspunten zijn.
|
3. Doet STEM@school er toe? |
Peter Van Petegem |
De eerste onderzoekresultaten van STEM@school worden gepresenteerd, waarin de resultaten van de leerlingen in testscholen worden vergeleken met die van leerlingen in controlescholen. Wat is de gerealiseerde cognitieve winst bij leerlingen in de testscholen van het STEM@school project? Doen de leerlingen van testscholen het beter en zo ja, blijft dit effect hetzelfde als we controleren voor instroomkenmerken van de leerlingen? Is dit verschillend voor kennis- versus toepassingsgerichte vragen? En wat met de verschillen tussen jongens en meisjes? Deze en nog meer vragen komen aan bod nadat eerst het algemene onderzoeksopzet is toegelicht.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.