Dag van het volwassenenonderwijs: onderzoek en praktijk in dialoog - Plenum (09:30 - 10:30)
Keuze |
Lesgever |
Onderzoek en praktijk in dialoog: samen bouwen aan een sterk volwassenenonderwijs |
Bea Mertens |
Kortgeschoolde volwassenen vormen een onderbelichte groep in onze maatschappij en dat geldt des te meer in wetenschappelijk onderzoek. Precies daarom besloot Bea Mertens enkele jaren geleden om haar doctoraat te wijden aan hun leerprocessen binnen het volwassenenonderwijs. Dit onderzoek en deze keynote zijn niet alleen een manier om iets terug te geven aan het praktijkveld waarin ze zelf tien jaar actief was, maar bieden ook inzichten in waarom deze groep vaak ondervertegenwoordigd is in levenslang leren. Factoren zoals vertrouwen in het eigen kunnen én in de leeromgeving, scherpe leerdoelen gecombineerd met langetermijnaspiraties, leervaardigheden en sociaal-cultureel kapitaal blijken essentieel om ook na het behalen van een diploma sterk te staan in de maatschappij. Wat dit onderzoek uniek maakt, is dat het vertrekt vanuit het perspectief van de cursist zelf. Dit werpt een nieuw licht op de 'black box' van de leerpsychologie bij kwetsbare volwassenen. Bovendien blijkt dat cursisten haarfijn kunnen benoemen wat zij nodig hebben in een leeromgeving om beter te leren en te groeien als persoon. Deze keynote vormt de aftrap van een studiedag waarin praktijk en onderzoek samenkomen. De thematische sessies die volgen, zijn zorgvuldig geselecteerd op hun relevantie voor het volwassenenonderwijs, met een specifieke focus op kwetsbare volwassenen. Ook de gekozen good practices uit het werkveld sluiten daarbij aan. In deze inleiding krijg je het kader mee waarom deze thema’s centraal staan en hoe ze bijdragen aan sterke leeromgevingen voor kortgeschoolde volwassenen. Bea Mertens werkte tien jaar als lesgever en opleidingscoördinator in de opleiding ‘Aanvullende Algemene Vorming’ in het secundair volwassenenonderwijs. Als doctoraatsonderzoeker en onderwijsassistent is ze op dit moment actief in het departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen aan de Universiteit Antwerpen waar ze in haar onderzoek focust op de kwaliteit van leerprocessen van kortgeschoolde volwassenen.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.