Jongeren in de grootstedelijke context groeien op in conflicterende leefwerelden. De mismatch tussen de straatcultuur, schoolcultuur en thuiscultuur is voor vele van deze jongeren een geleefde realiteit. Dit brengt verschillende uitdagingen met zich mee in de maatschappij in het algemeen, en in het onderwijs specifiek. In het bestuderen van deze jongerentrends, is het essentieel om de sociaalgeografische en economische factoren te benadrukken.Het is daarom belangrijk om stil te staan bij de grondslag van de verschillende afwijkende gedragingen en problematische interacties met deze jongeren binnen de schoolse context. In het kader van een herstel voor een pedagogische match, wordt er een pleidooi gemaakt voor een mentale en praktische switch binnen het onderwijs.
Youcef Naimi studeerde arabistiek en islamologie. Voor Ceapire werkte hij de voorbije jaren met heel wat Mechelse jongeren en creëerde onder andere veilige dialoogruimtes. Daarnaast was hij betrokken bij het ORPHEUS-project, waarbij professionals die met jongeren werken de tools en kennis krijgen om die jongeren te helpen weerbaar te maken tegen gewelddadige extremistische narratieven.