Themadag 'Effectieve taaldidactiek' - Keuzeronde 3: Lezen en literatuuronderwijs (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
3.01 Lezen en literatuuronderwijs voor de moderne vreemde talen (VOLZET) Vanessa Joosen
Tine De Koninck

In deze sessie wordt ingegaan op het belang van dialogisch literatuuronderwijs voor het ontwikkelen van leesmotivatie, leesbevordering en literaire competenties in het vreemdetalenonderwijs. Vanuit haar expertise geeft Vanessa Joosen tips hoe je met jeugdliteratuur aan de slag kan gaan in je lessen. Tine De Koninck maakt de vertaalslag naar de praktijk aan de hand van de belangrijkste pijlers uit de literatuurdidactiek.

Prof. dr. Vanessa Joosen is hoogleraar Engelse literatuur en jeugdliteratuur aan de Universiteit Antwerpen. Haar onderzoek spitst zich toe op de constructie van kindertijd, volwassenheid en ouderdom in de literatuur, postmoderne herwerkingen van sprookjes, de internationale receptie van sprookjes en de literaire kritiek van kinderboeken. 

Dr. Tine De Koninck is onderwijsassistent oude Nederlandse literatuur aan de Universiteit Antwerpen en beleidsmedewerker bij het Vlaams Talenplatform. Daarnaast heeft ze ruime ervaring als leerkracht Duits en Nederlands in het secundair onderwijs.


3.02 Lezen en literatuuronderwijs voor het vak Nederlands Peter Van Damme

Leesbevordering en literatuuronderwijs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het doel van literatuuronderwijs is om jongeren aan het lezen te krijgen en hun leesvaardigheid te verdiepen tot een complexe en kritische leesvaardigheid. Om dit te bereiken, focussen we op een dialogische didactiek die de interactie tussen leerkracht en leerling centraal stelt en die betrokken en persoonlijke leeservaringen van de leerlingen actief verwerkt. We bespreken ook hoe we leerlingen aandachtiger aan het lezen krijgen door middel van een uitdagende opdracht. De voorbeelden vertrekken vooral van poëzieonderwijs.

Peter Van Damme is vakbegeleider Nederlands bij Katholiek Onderwijs Vlaanderen en praktijklector Nederlands in de educatieve master talen aan de KULeuven. Hij was ook 28 jaar lang leerkracht Nederlands aan het VTI in Lokeren.


3.03 Lezen en literatuuronderwijs voor OKAN Bert Zurings
Tinneke De Bock
Kathleen Collijs

Onderzoek leert ons dat rijke teksten lezen en dus ook aan literaire competenties werken, de leescompetentie van leerlingen kan versterken. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Hoe ziet krachtig literatuuronderwijs dat rekening houdt met principes van effectief begrijpend lezen eruit? In deze sessie tonen we aan de hand van recent onderzoek en concrete praktijkvoorbeelden hoe je literatuuronderwijs kan vormgeven in de OKAN-klas.

Bert Zurings gaf 16 jaar lang Nederlands aan een divers leerlingenpubliek in een secundaire school in Vilvoorde. Op het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven) geeft hij vormingen rond een taalkrachtige didactiek in de klas en ondersteunt hij scholen in het voeren van een efficiënt talenbeleid.

Tinneke De Bock is leerkracht Nederlands voor OKAN-leerlingen in Portus Berkenboom in Sint-Niklaas. Daarnaast werkt ze als gedetacheerd leerkracht voor het Vlaams Talenplatform.

Kathleen Collijs werkt als OKAN-leerkracht in Portus Berkenboom in Sint-Niklaas. Ze is redacteur bij LES, een tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs en werkte mee aan de publicatie Rijke teksten voor OKAN.


Terug naar overzicht van workshops