Dag van het volwassenenonderwijs: onderzoek en praktijk in dialoog - Keuzeronde 3 (14:15 - 15:15)

Keuze Lesgever
Sessie 3.01 Deel 2 van Blijven(d) motiveren in het volwassenenonderwijs Nele De Ranter

Dit is deel 2 van sessie 2.01, zie voor de omschrijving ronde 2.


Sessie 3.02 Open cursistenbesprekingen: voordelen en valkuilen Katrijn Mariƫn

In deze sessie kom je te weten hoe CVO Encora open cursistenbesprekingen aanpakt. In welke opleidingen zien zij dit haalbaar en in welke opleidingen niet en hoe komen ze tot die keuze?  Wat zijn de voordelen en waar zitten valkuilen? Daarnaast is er ruimte om samen ideeën uit te wisselen over het systematisch opvolgen van cursisten.

Deze sessie is bedoeld voor leerkrachten, trajectbegeleiders, zorgcoördinatoren en directies.

Sinds september 2023 werkt Katrijn Mariën als trajectbegeleider bij CVO Encora, waar ze cursisten uit beroepsgerichte opleidingen en AAV opvolgt. Voordien is zij jaren bezig geweest met de ongekwalificeerde uitstroom in de stad, waardoor ze een bijzondere interesse heeft in wat je als school kan doen om cursisten te begeleiden doorheen hun traject.


Sessie 3.03 De Open Klas: leren op maat en groeien op de werkvloer Caroline Van Den Bergh

In de Open Klas staat de cursist aan het stuur van zijn of haar leertraject. Deze innovatieve leeromgeving biedt (voornamelijk) werkende kinderbegeleiders de kans om op maat, in hun eigen tempo en op hun eigen manier, competenties te verwerven en aan te tonen. 80% van het traject vindt plaats op de werkplek. Daarnaast is er ondersteuning door coaching, peer learning en krachtige tools zoals video-coaching. De Open Klas combineert flexibiliteit, zelfsturing en praktijkgerichtheid in een duurzaam leerconcept, gebaseerd op inzichten uit onder meer andragogie en breinvriendelijk leren.

De Open Klas wordt verteld vanuit de opleiding Begeleider in de kinderopvang maar kan daarnaast zeer inspirerend zijn voor andere opleidingen.

In de afgelopen 20 jaar nam Caroline Van Den Bergh verschillende rollen op in de opleiding kinderbegeleider zoals lesgever, coördinator, trajectbegeleider en projectmedewerker. De afgelopen 2 jaar was zij centrale ontwikkelaar binnen een Edusprong-project dat zich focuste op de flexibilisering van de opleiding Kinderbegeleider over de verschillende CVO's in Vlaanderen.


Sessie 3.04 Samen groeien in 'zorg voor onderwijskwaliteit': een holistische begeleidingsaanpak Sharon Rosseel
Annelies Van Hove

Als elk individu groeit, groeit ook het team. Samen groeien we verder. Het draait erom je visie tot op de klasvloer te brengen, zodat het leerproces van elke cursist maximaal wordt gestimuleerd. In deze sessie ontdek je hoe CVO HIK kwaliteitsontwikkeling aanpakt via een holistische, planmatige en systematische benadering. Via een reflectieve en onderzoekende houding zetten we in op het creëren van een krachtige leeromgeving doordat individuele aanpassingen beschikbaar worden gemaakt voor alle cursisten. Zorgen voor kwaliteitsvol onderwijs is het bieden van kwaliteitsvolle zorg. Benieuwd hoe dit in de praktijk werkt? Sluit aan en ontdek dit praktijkverhaal. Je krijgt inzicht in de fundamentele kaders en ziet hoe dit concreet wordt toegepast binnen CVO HIK.  

Deze sessie is bedoeld voor leerkrachten, trajectbegeleiders, beleidsondersteuners, pedagogische ondersteuners.

Sharon Rosseel is een ervaren professional in het onderwijsveld met een sterke achtergrond in zowel lesgeven als beleidsontwikkeling. Met een masterdiploma in Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen en een bachelordiploma in onderwijs (biologie en lichamelijke opvoeding) van de Arteveldehogeschool, heeft Sharon een brede expertise opgebouwd in didactiek, kwaliteitszorg en professionele ontwikkeling binnen het onderwijs. Gedurende meer dan tien jaar was zij leraar aan de Spectrumschool in Borgerhout, waar zij ervaring opdeed in het begeleiden en inspireren van leerlingen. Vervolgens werd de focus verlegd naar onderwijsbeleid en kwaliteitszorg, met functies zoals beleidsondersteuner onderwijs, opleidingscoördinator en stafmedewerker kwaliteitszorg in het volwassenenonderwijs bij CVO HIK. 

Annelies Van Hove is een ervaren onderwijsprofessional met een brede expertise in lerarenopleidingen, studieloopbaanbegeleiding en onderwijsbeleid. Met een achtergrond in geschiedenis (KU Leuven) en een getuigschrift Pedagogische Bekwaamheid heeft ze een sterke academische basis, die ze combineert met jarenlange praktijkervaring binnen het hoger onderwijs en het volwassenenonderwijs. Momenteel werkt Annelies bij het CVO HIK als trajectbegeleider AAV (Aanvullende Algemene Vorming), coördinator en leerkracht binnen de opleiding toerisme en als medewerker van het team basisbegeleiding.


Sessie 3.05 Een traject met werkplekleren: van plan naar praktijk (voorbeeld vanuit de Opleiding Zorgkundige) Karen Godderis-Coene

Denk je erover na om een traject met werkplekleren op te starten? Wil je je eigen traject met werkplekleren verder verfijnen en optimaliseren? In deze sessie ga je in gesprek met de lesgeefster en neemt ze je mee in haar verhaal waarbij ze samen met haar team een traject werkplekleren uitgewerkt heeft binnen de opleiding zorgkundige in samenwerking met woonzorgcentra. Je gaat in op de samenwerking met de werkplekken, op de uitdagingen, op de valkuilen en succesfactoren. Tijdens de sessie word je uitgedaagd om met een kritische blik actief mee te denken over dit praktijkvoorbeeld en hoe je dit in jouw opleiding zou kunnen implementeren.

Deze sessie kan interessant zijn voor iedereen die geïnteresseerd is in het opstarten van een traject met werkplekleren. Daarnaast zijn de ‘lessons learned’ ook van toepassing voor wie al een traject met werkplekleren heeft opgestart en verder zoekt naar tips en tricks om het eigen traject nog verder te optimaliseren. We benaderen het werkplekleren zowel vanuit de rol coördinator als vanuit de rol leerkracht. Het praktijkvoorbeeld komt vanuit de opleiding zorgkundige en de samenwerking met woonzorgcentra.

Karen Godderis-Coene is reeds 10 jaar werkzaam binnen het volwassenenonderwijs. Binnen cvo MIRAS neemt zij de functie op van coördinator van de opleiding zorgkundige en ambulancier niet-dringend patiëntenvervoer. Daarnaast is zij sinds 2 jaar actief als pedagogisch begeleider binnen Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Sessie 3.06 Outreachend werken Sarah Zinnid

Twee jaar lang bouwde CVO Vitant met het project "Outreachend Werken" aan sterkere bruggen tussen (kwetsbare) doelgroepen en het volwassenenonderwijs. Ze smeedden nieuwe samenwerkingen en versterkten bestaande met als doel: volwassenonderwijs toegankelijker maken voor iedereen, in het bijzonder voor kwetsbare jongeren.

Tijdens deze sessie neemt Sarah Zinnid je mee in de concrete resultaten, praktijkvoorbeelden en impact van dit project. Laat je inspireren door de verkregen inzichten en ontdek hoe we samen drempels kunnen verlagen!

De sessie is bedoeld voor directeurs, coördinatoren, beleidsmedewerkers en leraren.

Sarah Zinnid heeft 15 jaar ervaring in het NT2-onderwijs. Op dit moment is zij werkzaam als taalondersteuner en leerkracht Nederlands Opstap binnen CVO Vitant. Zij functioneert daarnaast als expert taaloefenkansen NT2 in het Red Star Line museum.


Sessie 3.07 Erasmus+ met cursisten tweedekansonderwijs: zoveel meer dan een taalbad Sjoertje Verbeke

In deze sessie kom je alles te weten over de – tot nu toe – 2 taalreizen die we in CVO Encora met onze AAV-cursisten maakten in het kader van hun cursus Frans. De cursisten krijgen de kans om op taalreis te gaan en via die weg deelcertificaten of hun eindcertificaat Frans te behalen. Deze ervaring is, nog meer dan een taalreis, een empowerende en soms zelfs levensveranderende ervaring. 100% de moeite van het organiseren waard, vinden wij, ondanks de verwachte en onverwachte obstakels. Als trekker van dit project deelt Sjoertje Verbeke authentiek haar ervaringen (en die van een aantal cursisten) en toetst zij graag bij de deelnemers haar twijfels en valkuilen af. Zo inspireren we hopelijk elkaar en krijgt in de toekomst een steeds grotere groep cursisten deze kans. En route!

Deze sessie is bedoeld voor alle geïnteresseerden, of ze nu actief een internationaal project met cursisten willen organiseren (leerkrachten), of er vanuit een andere (ondersteunende of leidinggevende) functie bij betrokken zijn.

Sjoertje Verbeke startte in 2003 in het volwassenenonderwijs. Ze gaf les NT2 en PAV. Van daaruit heeft ze AAV mee vormgegeven. De laatste jaren is ze erg bezig met het ‘empoweren’ van haar cursisten, die vaak erg weinig vertrouwen hebben in hun eigen mogelijkheden, vooral wat betreft de algemene vakken. Vanuit die insteek zijn projecten ontstaan zoals deze taalreis, het talentenfestival en het podcastproject in de modules Nederlands.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.