Themadag 'Effectieve taaldidactiek' - Keuzeronde 2: Leesonderwijs en woordenschat (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
2.01 Leesonderwijs en woordenschat voor de moderne vreemde talen Maribel Montero Perez
Charlien Lampo

In deze sessie wordt ingegaan op het didactische referentiekader woordenschat voor het MVT-onderwijs, en het belang van woordenschat voor leesvaardigheid. We gaan in op vragen zoals: Hoe selecteer je welke woorden je kan koppelen aan expliciete woordenschatinstructie? Hoe woordenschat inoefenen en verankeren? Hoe kan je rekening houden met woordenschat bij de selectie van leesteksten? In deze workshop wisselen we theoretische inzichten rond woordenschatverwerving af met concrete voorbeelden van werkvormen om woordenschat te bevorderen.

Prof. dr. Maribel Montero Perez is universitair docent in het departement Taalkunde aan de Universiteit Gent. Haar onderzoek focust op tweede- en vreemdetaalverwerving en taaldidactiek met een specifieke focus op woordenschatgerelateerde onderwerpen.

Charlien Lampo is een gepassioneerde leerkracht Frans met ervaring in de 2de en 3de graad in de doorstroom- en dubbele finaliteit. Daarnaast werkt ze sinds september 2023 als gedetacheerd leerkracht voor het Vlaams Talenplatform.


2.02 Leesonderwijs en woordenschat voor het vak Nederlands (VOLZET) Ine Corteville
Iris Vansteelandt

Woordenschatkennis is een belangrijke voorwaarde om tot tekstbegrip te komen. Omgekeerd toont onderzoek aan dat vaker lezen ook leidt tot een betere woordenschatontwikkeling. In deze sessie gaan we in op principes van effectieve woordenschatinstructie en onderwijs in begrijpend lezen, en tonen we hoe beide domeinen geïntegreerd kunnen worden in het schoolvak Nederlands.

Ine Corteville werkt sinds september 2021 als beleidsmedewerker voor het Vlaams Talenplatform. Ze is nauw betrokken bij het project rond didactische referentiekaders voor het talenonderwijs en heeft ook een jarenlange ervaring als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs.

Iris Vansteelandt is lerarenopleider en onderzoeker aan AP Hogeschool, werkt als leesonderwijsexpert bij Iedereen Leest en is postdoctoraal medewerker aan de onderzoeksgroep Taal, Leren, Innoveren van Universiteit Gent. Iris is co-auteur van het handboek 'Volop Taal, Didactiek Nederlands voor de lagere school' en samen met Jona Hebbrecht auteur van het handboek voor krachtig leesonderwijs ‘Van leerlingen lezers maken’.


2.03 Leesonderwijs en woordenschat voor OKAN (VOLZET) Marit Trioen

(Laaggeletterde) anderstalige jongeren moeten op korte tijd een heleboel woorden leren. Maar welke woorden krijgen voorrang? Hoe leer je woordenschat best aan? En hoe zorg je ervoor dat de leerlingen de woorden niet alleen begrijpen, maar ook kunnen gebruiken? In deze sessie gaan we dieper in op het belang van een rijke woordenschat voor wie in een tweede taal leert lezen en schrijven. Elke richtlijn wordt rijkelijk geïllustreerd met concrete werkvormen en getuigenissen uit de klaspraktijk.

Marit Trioen is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar ze meewerkt aan verscheidene onderzoeksprojecten (o.a. literatuurstudie naar het alfabetiseringsonderwijs NT2; Taaltrajecten). Daarnaast is ze leerkracht in een Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers bij Portus Berkenboom in Sint-Niklaas.


Terug naar overzicht van workshops