Interlevensbeschouwelijke dialoog in de praktijk: naar een open ontmoeting in de godsdienstles - Keuzeronde 2 (14:15 - 15:30)
| Keuze |
Lesgever |
| 2A. In dialoog over gevoelige thema's tijdens de les levensbeschouwing |
Eef Cornelissen |
Hoe ga je met leerlingen in dialoog over gevoelige thema’s zoals oorlog, gender, levensbeschouwing of identiteit – op een manier die veilig, respectvol en verdiepend is? De dialoogoefeningen van WaardenBurger, ontwikkeld door onderzoekskern ExploRatio, dagen leerlingen uit om hun eigen oordelen te onderzoeken, vooronderstellingen te leren herkennen en verschillende perspectieven te leren begrijpen. Aan de hand van actuele thema’s stimuleren de werkvormen leerlingen in luisteren, beargumenteren en écht in dialoog gaan. De methode is gebaseerd op inzichten uit geweldloze communicatie, creatieve werkvormen en de socratische gespreksmethode. In deze sessie krijg je concrete tools en werkvormen om in je eigen lessen levensbeschouwing of interlevensbeschouwelijke dialoog toe te passen. Eef Cornelissen is coördinator van onderzoekskern ExploRatio van Odisee hogeschool. Als onderzoeker is ze gespecialiseerd in depolariserende dialoogtechnieken over gevoelige samenlevingsthema’s.
|
| 2B. Voorwaarden en handvaten voor een vruchtbare interlevensbeschouwelijke dialoog |
Khalid Benhaddou |
In onze samenleving en op vele scholen is er een enorme diversiteit aan culturen en levensbeschouwingen. In deze sessie verken je hoe je op een constructieve manier met deze diversiteit kan omgaan in de godsdienstles. Je onderzoekt hoe je een veilige ruimte kan creëren om gevoelige vragen te stellen en complexe levensbeschouwelijke kwesties (zoals de hoofddoek, gender, LGBTQ …) bespreekbaar te maken. Je gaat na welke ingesteldheid en welke gedeelde waarden de basis kunnen vormen voor een vruchtbare dialoog tussen leerlingen met verschillende levensbeschouwingen. Je mag praktische handvaten verwachten voor het organiseren van sterke dialogen tussen diverse groepen. Er is ruimte voor discussie en reflectie om de gedeelde inzichten toepasbaar te maken voor de godsdienstles.
|
| 2C. Demoklap: omgaan met uitdagende levensbeschouwelijke thema's in de superdiverse klas |
Sam Mampaey |
Uitdagende vragen en situaties als ‘Waar geloof jij in en wat betekent dat?’, ‘Moest je in een ander gezin zijn groot geworden, had je dan een ander geloof, denk je?’ ‘Wat denk jij over het thema holebi, en hoe rijm je dat met je levensbeschouwing?’ ‘Hoe kan je botsende meningen in de klas – tussen evolutieleer of scheppingsgeloof – vanuit compromisdenken oplossen?’ zijn ongetwijfeld ook voor jou herkenbaar. In deze sessie duik je in vier hapklare demoklap-oefeningen waar dialoog en discussie centraal staan. Daarnaast wissel je uit over de bruikbaarheid in jouw klaspraktijk. Sam Mampaey werkt sinds 2016 aan het project DemoKlap: leerlingen en leerkrachten ondersteunen in het bespreekbaar maken van uitdagende uitspraken en thema’s in de superdiverse klas. Het project is een initiatief van atlas – integratie en inburgering voor de stad Antwerpen. DemoKlap werkt met klasgroepen, leerkrachtenteams en directies.
|
Terug naar overzicht van workshops
Duid aan welke cookies je wil toestaan.
Noodzakelijke cookies
Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.
Functionele cookies
Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.
Analytische cookies
Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.