Dag van het volwassenenonderwijs: onderzoek en praktijk in dialoog - Keuzeronde 2 (13:00 - 14:00)

Keuze Lesgever
Sessie 2.01 Blijven(d) motiveren in het volwassenenonderwijs? Aan de slag met het ABC-model (deel 1, loopt door in ronde 3) Nele De Ranter

Gedemotiveerde cursisten kunnen zorgen voor gedemotiveerde leraren. Hoe kan jij ingrijpen op hun gevoel van autonomie, verbondenheid en competentie met als ultieme doel om hun motivatie en uiteindelijk ook die van jezelf een boost te geven?  In deze sessie (die over rondes 2 en 3 loopt) ga je concreet aan de slag met het ABC-model van Vansteenkiste en Soenens. Na een korte toelichting volgt een intervisiemoment in kleine groep. Breng dus zeker een casus uit je eigen onderwijspraktijk mee.

Deze sessie is bedoeld voor leerkrachten, leerlingenbegeleiders, ondersteuners, directies en andere onderwijsprofessionals die praktijkervaring hebben.

Nele De Ranter is van opleiding criminologe en familiaal bemiddelaar. Ze werkte onder meer als daderhulpverlener en als slachtoffer-daderbemiddelaar. Als docente in het hoger onderwijs lag haar focus op herstelgericht en motivatiebevorderend werken (op school). Sinds 2019 werkt ze op het Sint-Agnesinstituut in Hoboken waar ze een coachingsopdracht heeft voor leerkrachten en ondersteunend personeel.  ​ 


Sessie 2.02 Klasmanagement: ook in volwassenenonderwijs gewoon doen! Carinne Podgorz
Elia Buytaert

Ook in volwassenonderwijs is het creëren van een positieve en inspirerende leeromgeving waarin alle cursisten zich gehoord voelen, van groot belang. In deze praktische sessie krijg je hands-on technieken aangereikt om direct te gebruiken. Je gaat actief aan de slag binnen realistische situaties in interactieve inleefoefeningen waarbij je lastige situaties leert aanpakken met directe feedback, en dit in een veilige context.

Deze sessie is bedoeld voor zowel ervaren als startende leerkrachten.

Carinne Podgorz en Elia Buytaert zijn beiden enthousiaste leerkrachten en beleidsmedewerkers aan het Koninklijk Atheneum te Berchem en delen een passie voor het versterken van leraren in hun klasmanagement. 


Sessie 2.03 Flexibele opleidingstrajecten gericht op werkende of meer ervaren cursisten Eddy Demeersseman

Binnen de opleidingen kinderbegeleiding van de Centra voor Volwassenenonderwijs word je uitgedaagd door een groeiende instroom van werkende en/of meer ervaren cursisten (eventueel na een assessment). Het klassieke op semesterbasis georganiseerde aanbod voldoet niet langer.

De laatste jaren ontwikkelden verschillende CVO’s een mix van alternatieve/flexibele trajecten om deze doelgroep op een goede en aangepaste manier te bedienen. Je bespreekt samen de verschillende modellen met voor- en nadelen. Kan dit inspirerend werken voor andere opleidingen? Uiteraard! We bekijken samen hoe je dit zou kunnen toepassen. 

Deze sessie is bedoeld voor iedereen die mee wil nadenken over hoe en met welke randvoorwaarden opleidingen aangepast georganiseerd kunnen worden om een doelgroep van werkenden of meer ervaren cursisten te bedienen.

Eddy Demeersseman is pedagogisch adviseur Katholiek Onderwijs Vlaanderen, trekker van het internettenoverleg kinderbegeleiding binnen het volwassenenonderwijs en voorzitter van de Raad Levenslang leren van de Vlaamse Onderwijsraad.


Sessie 2.04 Cursistenbegeleiding volgens het zorgcontinuüm, ook in het secundair volwassenenonderwijs!

Les volgen in het secundair volwassenenonderwijs (tweedekansonderwijs) bij CVO Vitant doe je niet alleen. Cursisten worden van instroom tot uitstroom op maat begeleid. Het zorgcontinuüm is het kader waarbinnen gewerkt wordt, de cursist de spil waarrond alles draait. De leraar neemt een centrale positie in, maar staat er niet alleen voor. Een betrokken team van leertrajectbegeleiders, zorgmedewerkers en studiebegeleiders maar ook coördinatoren en secretariaatsmedewerkers trekken mee aan de kar. Samen geven zij niet alleen de brede basiszorg maar ook fase 1 t.e.m. 3 van het zorgcontinuüm vorm en verzekeren ondersteuning en zorg op maat voor elke cursist vanaf het eerste contact tot aan het diploma of de warme overdracht naar een meer passend traject.

Deze sessie is bedoeld voor directeurs, trajectbegeleiders, coördinatoren en leraren.


Sessie 2.05 Taalbad op rails: intensief taaltraject i.s.m. Infrabel Laurence Vermeiren

Het pilootproject Earn & Learn van Infrabel laat kandidaat-spoorwerkers proeven van het leven op de sporen tijdens een betaalde kijkstage in combinatie met een intensief taalbad Nederlands. CVO LETHAS mocht de kandidaten mee in bad nemen. In deze sessie maakt Laurence de balans op van een fijne en uitdagende samenwerking.

Deze sessie is bedoeld voor leraren NT2, beleidsmedewerkers en directieleden van CVO’s met een focus op NT2.

Laurence Vermeiren is sinds 2018 leerkracht NT2 bij CVO LETHAS, waar zij sinds 2022 de coördinatie van de VDAB-taalbaden voor haar rekening neemt. Sinds augustus 2024 coördineert zij ook de Infrabel-taalbaden.


Sessie 2.06 Een inspirerende didactische spiegel voor jouw lespraktijk Ellen Colpaert
Sulotta De Clercq

Ligo ontwikkelde een instrument voor zelfreflectie dat leraren de kans biedt om hun eigen lespraktijk af te toetsen aan didactische principes. Zo inspireren ze leraren en stimuleren ze het leerproces van laaggeletterde cursisten. Ellen Colpaert en Sulotta Soren De Clercq nemen je in deze interactieve sessie mee in het verhaal van Ligo dat nog volop geschreven wordt. Kom je ontdekken of dit kader ook jouw lespraktijk kan versterken en een meerwaarde kan zijn voor jouw doelgroep? Welkom!

Deze sessie is bedoeld voor leraren, zorgleerkrachten en leerlingenbegeleiders in diverse contexten van het volwassenenonderwijs.

Ellen Colpaert is teamleider bij Ligo Antwerpen. Ze werkte mee aan de ontwikkeling van de ‘praktijkspiegel’ en het kwaliteitskader voor de agogische visie van Ligo en coacht leraren om de visie waar te maken.

Sulotta Soren De Clercq is stafmedewerker bij de Federatie, Centra voor Basiseducatie. Ze ontwikkelt diverse tools ter ondersteuning van leraren. In dit kader stuurde ze de samenwerking aan bij de ontwikkeling van het kwaliteitskader voor de agogische visie van Ligo en de ‘praktijkspiegel’.


Sessie 2.07 Samen sterker: co-teaching in een praktijkopleiding Lieselotte Seghers
Betty Schildermans

In deze interactieve sessie verken je de voordelen en uitdagingen van co-teaching binnen de opleiding kinderbegeleider, met een specifieke focus op de modules 'spel' en 'samenwerken'. Door middel van praktijkvoorbeelden, gezamenlijke activiteiten en groepsdiscussies proberen we jou te laten zien hoe co-teaching een verrijkende leerervaring kan bieden voor zowel cursisten als leerkrachten. Je ontdekt effectieve strategieën en voorbeelden om samen les te geven, de samenwerking te versterken en een stimulerende leeromgeving te creëren.

Deze sessie is niet alleen interessant voor leerkrachten in de opleiding kinderbegeleider maar ook voor leerkrachten van alle andere opleidingen binnen het volwassenenonderwijs die geïnteresseerd zijn in co-teaching.

Betty Schildermans en Lieselotte Seghers zijn beiden leerkrachten in de opleiding kinderbegeleider bij CVO Kisp. Zij krijgen en geven energie van het samen les geven.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.