Dag van het filosofieonderwijs: filosofie in de wereld - Keuzeronde 2 (15:00 - 16:15)

Keuze Lesgever
Sessie 4 - Feministische filosofie: een rommelig overzicht

Deze workshop geeft een introductie in de klassieke basis van de feministische filosofie. We bespreken grote lijnen en bekende namen in de ontwikkeling van de feministische filosofie, maar ook welke kritiek daarop kwam. De workshop geeft geen volledig overzicht, maar wil vooral een alternatief bieden op de rechtlijnige manier van denken over feminisme in golven en hokjes.

Dr. Lotte Spreeuwenberg is docent filosofie aan Tilburg University en maakt daarnaast als schrijver en spreker filosofie en ethiek toegankelijk voor een breed publiek.


Sessie 5 - Niet-westerse wijsbegeerte in de klas

Hoe ga je in de klas aan de slag met niet-westerse wijsbegeerte? In deze workshop ontdek je filosofische tradities die tot de niet-westerse canon behoren. Aan de hand van primaire teksten verken je concrete lesstrategieën om ook deze tradities te integreren in je filosofieles. Je ontdekt welke tradities of teksten je kan gebruiken in je lespraktijk en welke didactische werkvormen er geschikt zijn om met deze teksten aan de slag te gaan.  

Broos Delanote geeft filosofie, geschiedenis en niet-confessionele zedenleer in het secundair onderwijs. Daarnaast is hij ook praktijkassistent bij zowel de Educatieve Master (UAntwerpen) als voor het vak Filosofie in de Samenleving (UGent). Door de jaren heen heeft hij veel ervaring opgedaan met zowel het filosoferen met kinderen en jongeren als met het filosofieonderwijs in het algemeen.


Sessie 6 - Hoe kan je met naïef relativisme van leerlingen omgaan?

“Er is niets goed of slecht, alles is relatief”, “dat is waar voor jou, maar niet voor mij”, “iedereen heeft zijn eigen waarden” of “we kunnen niet weten wat waar is”. Dergelijke uitspraken doen leerlingen soms tijdens klasdiscussies of gesprekken over filosofische, morele, religieuze of politieke onderwerpen. Filosofiedidactici beschrijven dat fenomeen als ‘naïef relativisme’ of ‘naïef scepticisme’ en beschouwen het als een uitdaging voor de leerkracht. In deze workshop bekijken we waarom jongeren vaak een relativistische of sceptische positie verdedigen, waarom deze positie problematisch kan zijn en hoe je ermee kan omgaan.

Prof. Griet Galle is hoofddocent aan het Hoger Instituut voor Wijsbegeerte (KU Leuven) en covoorzitter van VEFO. Ze onderwijst filosofische vaardigheden, vakdidactiek wijsbegeerte en filosofisch gesprek met kinderen en jongeren. Ze doet onderzoek in de vakdidactiek wijsbegeerte en is promotor van het project “Stof tot nadenken: Filosofie en filosofieonderwijs in schoolboeken voor het secundair onderwijs”. Ze was lid van de ontwikkelcommissie voor de eindtermen filosofie en voor de leerplannen van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.