Themadag 'Effectieve taaldidactiek' - Keuzeronde 1: Lees- en schrijfonderwijs (10:45 - 12:00)

Keuze Lesgever
1.01 Lees- en schrijfonderwijs voor de moderne vreemde talen (VOLZET) Elke Van Steendam
Kirsten Kielemoes

Schrijven is een complexe vaardigheid waarbij verschillende deelprocessen aan bod komen. In het MVT-onderwijs gaat de aandacht daarbij vaak naar een correcte formulering in het schrijfproduct, terwijl het onderliggende schrijfproces nog onderbelicht blijft. In deze sessie gaan we in op de principes van effectieve schrijfinstructie in het MVT-onderwijs, met aandacht voor modellering van het schrijfproces, samenwerkend schrijven en feedback en beoordeling. We tonen ook hoe er kruisbestuiving kan plaatsvinden tussen lees- en schrijfactiviteiten.

Elke Van Steendam is professor Engelse taalbeheersing aan de Faculteit Letteren van KU Leuven, waar ze onderzoek doet naar schrijfonderwijs in de eerste en vreemde taal. Ze is daarbij vooral geïnteresseerd in schrijfbeoordeling, samenwerkend schrijven, en de relatie tussen schrijfproces en schrijfproduct.

Kirsten Kielemoes heeft ruime ervaring als leerkracht Engels in het secundair en volwassenenonderwijs. Ze werkt sinds januari 2024 als beleidsmedewerker voor het Vlaams Talenplatform, waar ze ook als leerkracht mee input geeft rond de kaders voor effectieve taaldidactiek.

Miek D’Haene heeft 24 jaar ervaring als leerkracht Duits en Nederlands in Rhizo OLV Vlaanderen (Kortrijk) en werkt sinds september 2023 als gedetacheerd leerkracht bij het Vlaams Talenplatform.


1.02 Lees- en schrijfonderwijs voor het vak Nederlands (VOLZET) Tine Mombaers
Ine Corteville

Goed kunnen schrijven is een belangrijke vaardigheid om succesvol te zijn in het hoger onderwijs en op de arbeidsmarkt. Daarnaast moeten leerlingen ook in staat zijn om teksten kritisch te lezen en te verwerken. In deze sessie combineert onderzoekster Tine Mombaers inzichten uit haar doctoraatsonderzoek naar argumentatief schrijven met pijlers uit de didactische referentiekaders voor schrijven en lezen. Ze wordt bijgestaan door een leerkracht Nederlands die haar ervaringen vanuit de praktijk en enkele good practices deelt.

Tine Mombaers is als doctoraatsonderzoeker verbonden aan de onderzoeksgroep EduBROn van de Universiteit Antwerpen, waar ze onderzoek voert naar het schrijven van argumentatieve teksten. Daarnaast heeft ze een ruime ervaring als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs.

Ine Corteville werkt sinds september 2021 als beleidsmedewerker voor het Vlaams Talenplatform. Ze is nauw betrokken bij het project rond didactische referentiekaders voor het talenonderwijs en heeft ook een jarenlange ervaring als leerkracht Nederlands en Engels in het secundair onderwijs.


1.03 Lees- en schrijfonderwijs voor OKAN Eva Faes
Kathleen Collijs

Al lezend en schrijvend leren anderstalige nieuwkomers zichzelf en de wereld om zich heen beter kennen en begrijpen. Lees- en schrijfonderwijs voor OKAN zijn dus enorm belangrijk en moeten daarom ook hand in hand gaan. Schrijven is een complexe en moeilijke vaardigheid. Mits een didactisch sterke aanpak zijn schrijfdoelen haalbaar, ook voor laaggeletterde leerlingen. Die didactische aanpak nemen we in deze workshop onder de loep. 

Eva Faes is lerarenopleider, procesbegeleider en praktijkgericht onderzoekster met uitgebreide expertise in taaldidactiek en talenbeleid: didactiek Nederlands als eerste en tweede taal, didactiek vreemde talen en didactiek CLIL. Momenteel maakt Eva deel uit van het onderzoekscentrum LEERT! aan de AP-hogeschool.

Kathleen Collijs werkt als OKAN-leerkracht in Portus Berkenboom Sint-Niklaas. Ze is redacteur bij LES, een tijdschrift voor NT2 en taal in het onderwijs en werkte mee aan de publicatie Rijke teksten voor OKAN.


Terug naar overzicht van workshops