Interlevensbeschouwelijke dialoog in de praktijk: naar een open ontmoeting in de godsdienstles - Keuzeronde 1 (13:00 - 14:15)

Keuze Lesgever
1A. Hoe maak ik een ILC-project kwaliteitsvol? Luc Vinkx
Yoo Ree Elsemans

Je hebt (met je collega’s) een concreet ILC-project uitgewerkt rond een thema waarbij diverse levensbeschouwingen aan bod komen. Na afloop wil je dit ILC-project evalueren. Hoe doe je dat? Wat maakt dat je het project ‘geslaagd’ kan noemen? Welke evaluatiecriteria gebruik je hierbij en hoe hanteer je die?

In deze sessie ga je aan de slag met een kijkwijzer om je eigen concrete ILC-project(en) kwaliteitsvoller te maken.

De lesgevers zijn licentiaat/master in de godsdienstwetenschappen, ervaren godsdienstleraren en momenteel werkzaam als inspecteur-adviseur r.-k. godsdienst in het bisdom Antwerpen.


1B. Demoklap en de vertrouwensdriehoek: hoe bouwen aan een veilige leeromgeving? Sam Mampaey

Superdiverse klasgroepen leiden soms tot uitdagende uitspraken en botsende meningen. Hoe bouw je aan een cultuur van veiligheid en vertrouwen in je klas, zodat ook uitdagende thema’s bespreekbaar worden? De DemoKlap-methodiek biedt daar een model en leerlijn voor aan: de vertrouwensdriehoek. Leer het model kennen, gekoppeld aan concrete oefeningen voor in je klas.

Sam Mampaey werkt sinds 2016 aan het project DemoKlap: leerlingen en leerkrachten ondersteunen in het bespreekbaar maken van uitdagende uitspraken en thema’s in de superdiverse klas. Het project is een initiatief van atlas – integratie en inburgering voor de stad Antwerpen. DemoKlap werkt met klasgroepen, leerkrachtenteams en directies.


1C. Hoe weerbaar omgaan met weerstanden? Mourad El Meziani

Als godsdienstleraar ga je in elke klas aan de slag met het ontwikkelen van interlevensbeschouwelijke competenties, zowel in de lessen godsdienst als in een ILC-project. Leerplanterreinen als ‘samenleven’, ‘omgaan met verscheidenheid’, ‘ontmoeten’ en ‘liefde en vriendschap’ bieden hier goede kansen. Toch gebeurt het dat leerlingen weerbarstig worden en niet willen deelnemen of afhaken: bij het lezen van een Bijbeltekst, het vastnemen van een heilig boek, het betreden van een gebedsruimte, het beluisteren van een muziekstuk, het bespreken van diverse relatievormen. Soms beargumenteren ze dit – al dan niet terecht – vanuit hun geloof.  

Tijdens deze sessie verdiept Mourad zich samen met alle cursisten in een viertal casussen waarin hij jullie op weg zet om weerbaar om te gaan met weerstanden bij (islamitische) leerlingen tijdens interlevensbeschouwelijke lesprojecten.


Terug naar overzicht van workshops

CNO maakt gebruik van cookies en scripts om je surfervaring zoveel mogelijk te optimaliseren. Gelieve aan de duiden welke cookies we mogen registreren.

Lees ook de Privacyverklaring van CNO.

Duid aan welke cookies je wil toestaan.

Noodzakelijke cookies

Sommige cookies zijn nodig om de kernfunctionaliteit van onze website mogelijk te maken. De website zal niet goed werken zonder deze noodzakelijke cookies. Daardoor zijn ze standaard ingeschakeld en kunnen ze niet worden uitgeschakeld.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de goede werking van de website en kunnen niet worden uitgeschakeld. Ze worden over het algemeen enkel gedefinieerd naar aanleiding van acties die je uitvoert en die je in staat stellen om gebruik te maken van de diensten die wij aanbieden (definitie van je privacyvoorkeuren, connectie, invullen van formulieren, enz.).
Je kan je browser zo configureren dat deze cookies worden geblokkeerd of dat je over deze cookies wordt gewaarschuwd, maar daarna zullen sommige delen van de site niet meer werken.

Analytische cookies

Analytische cookies stellen ons in staat om surfpatronen te meten en te bepalen welke rubrieken van onze website werden bezocht, om gewoontes te meten en onze diensten te verbeteren. Ze laten ons zien welke pagina's het meest en het minst populair zijn en hoe bezoekers zich verplaatsen op de site.
Als je deze cookies niet toestaat, weten we niet wanneer je onze site hebt bezocht en kunnen we de gewoontes ervan niet controleren.