4.01 Taak van de preventieadviseur bij bouwwerken - deel 2 (VOLZET) |
Paul Van Assche |
Sessie: 3.01 13:00-14:15 uur Deel 1 theorie Sessie: 4.01 14:30-15:45 uur Deel 2 praktijk Er wordt al heel vlug gedacht dat de preventieadviseur niet zo veel te maken heeft met bouwwerkzaamheden in de school. Dit is immers het terrein van de veiligheidscoördinator, de architect of de hoofdaannemer. Deels is dit juist wanneer we het hebben over de eigenlijke bouwwerkzaamheden. En toch… De preventieadviseur wordt hoe langer hoe meer de schakelpersoon tussen schoolbesturen (de opdrachtgever) en de uitvoerders. Samen met de architect, de veiligheidscoördinator, de aannemers, past hij bijna perfect in het verhaal om de bouwwerkzaamheden mee te helpen afstemmen op de dagelijkse schoolactiviteiten. Meer zelfs, bij nader toezien heeft de preventieadviseur zelfs wettelijke verplichtingen!
|
4.02 Risicoanalyse elektriciteit - deel 2 |
Dany Vanharen |
Sessie: 3.02 13:00-14:15 uur Deel 1 theorie Sessie: 4.02 14:30-15:45 uur Deel 2 praktijk Vereiste voorkennis: noties van basiselektriciteit Eén van de onderdelen van het elektrisch dossier is een uitgewerkte risicoanalyse, zowel van de technische toestand, het gebruik, de werking, onderhoud en de bediening van de elektrische installatie. Een mogelijke haalbare risicoanalysemethode met aandacht voor risicoreductiemaatregelen zal worden voorgesteld. Deze maatregelen kunnen bestaan uit technische aanpassingen maar ook organisatorische maatregelen, vastgelegd in procedures en periodieke controles. De hiervoor noodzakelijke elektrische begrippen zullen worden toegelicht op een bevattelijke manier. Deze risicoanalysemethode werd opgesplitst naar 3 niveaus ; op niveau van de installatie, op kastniveau en per lokaal. Het hiervoor ontwikkelde exel-bestand zal met al zijn fundamentele stappen worden toegelicht en er zal een voorbeeld worden getoond en besproken. Het exel-bestand wordt na de uiteenzetting ter beschikking gesteld van de deelnemers.
|
4.03 Relatie preventieadviseur en technische dienst - deel 2 |
Pascal De Roissart |
Sessie: 3.03 13:00-14:15 uur Deel 1 De centrale dienst bouw-infrastructuur: School overstijgend bouwen en onderhouden van gebouwen en installaties Sessie: 4.03 14:30-15:45 uur Deel 2 Integratie van milieu- en welzijnsmanagement in de centrale dienst. Deel I: De oprichting van een facilitaire gemeenschappelijke centrale dienst Bouw en Infrastructuur voor 5 scholen vergt een bredere kijk op de aanpak van o.a. de technische dienst, de IDPBW, de dienst ICT, en … Dit heeft voor gevolg dat scholen hun individuele kijk op bouwen, verbouwen, onderhoud en herstelling moeten herzien naar een bredere toepasbare groepsvisie. Multifunctioneel bouwen van lokalen zoals klassen, sportaccommodaties, refters met als doel een kostenbesparing en een kwaliteitsverbetering voor de scholen. Deel II: De Interne Diest voor Preventie en Bescherming op het Werk maakt deel uit van onze centrale dienst. Hoe combineren wij de wettelijke eisen en analyseren wij milieu, veiligheids- en gezondheidsaspecten? Hoe maken wij bewust, beheersen en verbeteren wij het veiligheidsbeleid om daarna te meten en bij te sturen
|
4.04 Risicoanalyse speeltuin & -toestellen - deel 2 (VOLZET) |
Kristel Vanorbeek |
Sessie: 3.04 13:00-14:15 uur Deel 1 theorie Sessie: 4.04 14:30-15:45 uur Deel 2 praktijk De veiligheid van spelende kinderen dient maximaal gewaarborgd te worden. Daartoe is de veiligheid van speelterreinen en speeltoestellen aan een aantal reglementeringen gebonden. Sinds 28/03/2001 zijn het KB betreffende de veiligheid van speeltoestellen en het KB betreffende de uitbating van speelterreinen van toepassing. Speelterreinen en de daar geplaatste speeltoestellen moeten door de uitbater, eventueel bijgestaan door derden, gecontroleerd worden volgens de bepalingen van deze wetgeving. De kern van de reglementering is dat de uitbater van het speelterrein verantwoordelijk is voor de veiligheid van zijn speelterrein. De uitbater, eventueel bijgestaan door derden, voert de verplichte risicoanalyse, de periodieke en jaarlijkse inspectie en het nodige onderhoud uit. De opzet van deze sessie: - deel 1: theoretische benadering
- deel 2: bezoek aan een speelterrein en toepassing in de praktijk.
Nadien is er een ruimte voor een nabespreking.
|
4.05 Rondgang in een basisschool - deel 2 |
Alex Berghmans |
Sessie: 3.05 13:00-14:15 uur Deel 1 theorie Sessie: 4.05 14:30-15:45 uur Deel 2 praktijk Dagelijks ontvangen we wel honderden en soms wel duizenden leerlingen in onze scholen. Ouders vertrouwen hun kinderen aan de school toe. Ook leerkrachten kennen de school als hun dagelijkse werkterrein; hun klas, de lerarenkamer, toiletten, de speelplaats, vergaderlokalen, labo’s, werkplaatsen, … . Het lijkt allemaal dagelijkse kost. Toch is het zinvol om eens een toertje te maken door de school en alle mogelijke knelpunten op te lijsten. Heel wat zaken liggen immers wettelijk vast! Deze risicoanalyse met aanduiding van mogelijke knelpunten geeft ons een werkbaar document om van onze school een veilige en aangename school te maken. De opmaak van de risicoanalyse past echter in een groter geheel namelijk de opmaak van een “ Elektrisch dossier “ en gaat dus verder dan de inbreuken en/of opmerkingen vermeld op het keuringsverslag. Daarom werd door een aantal deskundigen ( werkgroep van preventieadviseurs, technisch adviseurs elektriciteit, pedagogische begeleider elektriciteit,…) een canvas opgesteld om dit dossier op te bouwen of er mee te starten. Bij dit dossier horen bijlagen ( voorbeeld documenten ter verduidelijking ) en een aantal bruikbare instrumenten ter bepaling van o.a. de “uitwendige invloeden, de risicoanalyse, … In deze sessies krijg je het relaas van hoe dit KB praktisch te benaderen.
|
4.06 Crisiscommunicatie oefening deel 2 (VOLZET) |
Chris Chantrain Stefaan Dejonghe |
Sessie: 3.06 13:00-14:15 uur Deel 1
Sessie: 4.06 14:30-15:45 uur Deel 2
Oefen eens een crisissituatie op een beheerste, gecontroleerde en stress-loze manier. In deze sessies komt een tool aan bod waarbij in de school een crisissituatie kan worden nagespeeld rond de tafel. Hoe, wat, waar, wanneer en door wie communiceren/ uitvoeren met een aanschouwelijke methode om de toestand/fase van de noodsituatie te kunnen volgen. Hierbij wordt de noodzaak en functie van de verschillende leden van de interne crisis-cel meer dan eens onderstreept. De tool is met weinig moeite aanpasbaar/personaliseerbaar voor elke school. Bij dit dossier horen bijlagen en een aantal bruikbare instrumenten ter bepaling van o.a. de “uitwendige invloeden, de risicoanalyse, … In deze sessies krijg je het relaas van hoe dit KB praktisch te benaderen.
|
4.07 Branddetectiesystemen voor de gebruikers in scholen - deel 2 (VOLZET) |
Bart Vanbever |
Sessie: 3.07 13:00-14:15 uur Deel 1 Sessie: 4.07 14:30-15:45 uur Deel 2 Vereiste basiskennis: interesse in brandveiligheid Waar moet ik op letten als gebruiker of beheerder van een branddetectiesysteem in een schoolomgeving? Aan de hand van de vernieuwde norm en praktische tips krijgt u een beeld van uw verantwoordelijkheid als gebruiker of beheerder van een branddetectiesysteem. Het programma verduidelijkt het belang van branddetectie in het geheel van brandveiligheid, de technologische evolutie en de taken en verantwoordelijkheden van de verschillende betrokken partijen. De vernieuwde normen NBN S 21-100-1 en 2 besteden aandacht aan al deze aspecten en worden als rode draad gebruikt.
|
4.08 Risicobeoordeling van de machines in de werkplaats van houtbewerking - deel 3 |
Luc Groenen Peter Vanden Broucke |
Gelieve het volgende te voorzien: - een laptop en een USB stick
- veiligheidsschoenen (= verplicht te dragen bij het betreden van de werkplaatsen in het Stedelijk Onderwijs).
Situering en programma: Volgens de algemene principes betreffende het welzijnsbeleid moeten er risicoanalyses worden opgemaakt van o.a. werkplaatsen. (zie Codex: Boek I. Algemene beginselen en Boek IV. Arbeidsmiddelen / Titel 2. Bepalingen van toepassing op alle arbeidsmiddelen / Bijlage IV.2-2. Algemene minimumvoorschriften bedoeld in de artikelen IV.2-2 en IV.2-12) In het eerste deel wordt de risicobeoordeling theoretisch toegelicht. Met deze risicobeoordeling gaan we de risico’s van het arbeidsmiddel opsporen en dit op basis van de algemene voorschriften voor de arbeidsmiddelen, aangevuld met het opsporen en inventariseren van de restrisico’s. Aan deze risicobeoordeling is een evaluatiemethode gekoppeld, waardoor er bepaald kan worden of aanvullende preventiemaatregelen noodzakelijk zijn. In het tweede & derde deel gaan we deze risicobeoordeling in de praktijk toepassen. We gaan hiervoor naar de werkplaatsen van houtbewerking van het Stedelijk Lyceum Meir in de Eikenstraat 8 te Antwerpen, waar de deelnemers, verdeeld in kleine groepjes, een aantal machines onder de loep gaan nemen. De interactie tussen de deelnemers in de verschillende groepjes en de lesgever, zal de basis vormen om tot volwaardige risicobeoordelingen te komen. BELANGRIJK: Iedereen is verplicht om veiligheidsschoenen te dragen! Doelstelling: Na het volgen van deze opleiding, kan elke deelnemer zelfstandig verder aan de slag in zijn of haar school met het opmaken van volwaardige risicobeoordelingen van machines, toestellen, handmachines, installaties, … . Elke deelnemer zal op het einde van de opleiding ook alle uitgewerkte risicobeoordelingen van alle machines die onder de loep werden genomen, meekrijgen op zijn persoonlijke USB stick. Sessie: 2.08 10:45-12:00 uur Deel 1 theorie Sessie: 3.08 13:00-14:15 uur Deel 2 praktijk Sessie: 4.08 14:30-15:45 uur Deel 3 praktijk
|
4.09 KB basisnormen - deel 2 |
Krista Dekoning |
Het nieuwe KB basisnormen van 7/11/2016 (BS18/01/2017), trad in werking op 1 april 2017. Dit vernieuwde KB bevat verschillende versoepelingen en aanpassingen aan de voorschriften inzake brandveiligheid. Deze aangepaste basisnormen kunnen ook voor oudere gebouwen. Er wordt getracht in deze dubbele sessies de belangrijkste wijzigingen aan te geven.
|
4.10 Valbeveiliging - wettelijke verplichtingen - deel 2 |
Jan Goos |
Wat u moet weten over de wetgeving? Het vallen van hoogte is een belangrijk risico op alle gebouwen. “De werkgever is daarom verplicht maatregelen te nemen om de risico’s op ongevallen te voorkomen en bij voorkeur te kiezen voor collectieve beveiliging boven individuele beveiliging.” (KB 31/08/05 art. 6 §4) Sessie: 3.10 13:00-14:15 uur theorie
Sessie: 4.10 14:30-15:45 uur theorie -herhaling
|
4.11 Legionellabeheersplan opstellen - deel 2 |
Sylvian Claeskens |
Sessie: 3.11 13:00-14:15 uur Deel 1 theorie Sessie: 4.11 14:30-15:45 uur Deel 2 praktijk Deze wetgeving i.v.m. Legionella heeft de vrijwaring van de veiligheid en gezondheid van werknemers tot doel. De verantwoordelijkheid voor bezoekers die gebruik maken van bepaalde faciliteiten is echter niet sluitend geregeld. Legionellapreventie is voornamelijk gebaseerd op een aantal algemene preventiemaatregelen die zich situeren op de 3 interventieniveaus: structureel, organisatorisch en ingeval van abnormale afwijkingen
|