Welkom!
Het schooljaar 2025-2026 brengt opnieuw een ruim aanbod aan nascholingen voor iedereen in het brede onderwijsveld, met aandacht voor de meest recente evoluties in het onderwijslandschap. Ontdek het aanbod op deze website of via de themaboekjes najaar 2025.
Wil je informatie van CNO op jouw maat ontvangen in je brievenbus of mailbox, lees dan hier hoe je jouw communicatievoorkeuren instelt!
Benieuwd waar het Centrum Nascholing Onderwijs voor staat en welke activiteiten we aanbieden voor onderwijsprofessionals? Personeelsleden, lesgevers én deelnemers geven tekst en uitleg:
Themadagen
Tijdens een themadag komen lezingen, workshops, rondes... aan bod binnen een bepaald thema of voor een specifieke doelgroep. Noteer alvast de data voor voor 2025-2026 in je agenda. Bij themadagen waarvoor je al kan inschrijven zie je de titel als aanklikbare link.
In de kijker
Van complottheorie tot radicalisering: hoe blijf je als leerkracht weerbaar? 09-12-2025
‘Waarom geloven jongeren in complotten? Wat als desinformatie en wantrouwen het klaslokaal binnen sijpelen?’ Polarisatie, complottheorieën en radicalisering zijn geen ver-van-ons-bed-shows meer, ook niet in het onderwijs. Tijdens deze nascholing verbreed je je horizon: je leert begrijpen hoe deze dynamieken ontstaan, zich verspreiden en impact hebben op leerlingen. Je krijgt concrete tools aangereikt om hiermee om te gaan in je klas en je school.
Lees meer
Reflecteren over maatschappelijke vraagstukken vanuit verschillende perspectieven: hoe pak je dit aan? (herhaling 1) 22-01-2026
In de nieuwe minimumdoelen HW en WW in de derde graad staat: ‘De leerlingen reflecteren vanuit verschillende perspectieven over maatschappelijke vraagstukken aan de hand van aangereikte bronnen met inbegrip van wetenschappelijk onderbouwde literatuur.’ Maar hoe zet je deze uitdagende doelen om in boeiende lessen? In deze nascholing krijg je een inhoudelijk kader, werkvormen, tools, bronnen en evaluatiemethodes aangereikt om je leerlingen te leren perspectivisch te reflecteren over maatschappelijke vraagstukken. Ook ga je zelf aan het werk rond een maatschappelijk vraagstuk dat past binnen je eigen lespraktijk.
Lees meer
Historisch denken in het KMSKA: hoe versterk je een museumbezoek met leerlingen? (herhaling 1) 27-11-2025
Hoe kan je ook buiten de klasmuren je leerlingen aanzetten tot historisch denken? In de unieke omgeving van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) maak je kennis met het museum en het educatief aanbod, en ontdek je hoe je excursies kan ontwikkelen die historisch en filosofisch denken in een museale context bevorderen. Laat je meenemen en inspireren tijdens een namiddag waarin historische inhoud en geschiedenisdidactiek hand in hand gaan.
Lees meer
Nascholingsaanbod najaar 2025
Het schooljaar 2025-2026 brengt opnieuw een ruim aanbod aan nascholingen voor iedereen in het brede onderwijsveld, met aandacht voor de meest recente evoluties in het onderwijslandschap. Ontdek het ruime nascholingsaanbod van CNO voor het najaar van 2025 op de manier die bij jou past!
- Gebruik de boomstructuur van onze website via de knop 'Nascholingsaanbod' links bovenaan.
- Ga gericht op zoek via de zoekfunctie van onze website rechts bovenaan.
- Blader door één of meerdere van onze themaboekjes:
Ontvang je geen boekje van ons, maar wil je er in de toekomst graag eentje krijgen?
Blijf je graag op de hoogte via een digitale nieuwsbrief op jouw maat?
Je hebt reeds een account bij CNO? Meld je aan via de knop rechtsbovenaan, klik op 'Mijn portaal' en vink het vakje naast 'Brochures op mijn postadres' en/of 'Digitale nieuwsbrieven' aan.
Je hebt nog geen account bij CNO? Klik op onderstaande knop om een account aan te maken. Vul zeker het onderwijsniveau waar je actief bent aan, je functie en indien van toepassing de vakken die je geeft. Zo ontvang je enkel informatie die voor jou relevant is.
Ik wil informatie op maat van CNO ontvangen
Postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs
Het postgraduaat Leerlingenbegeleiding in het secundair onderwijs is sinds jaren een vaste waarde binnen CNO. Ontdek in 2 minuten de troeven van dit postgradaat:
Vrij beschikbare leermiddelen
 |
Op de pagina cno.uantwerpen.be/leermiddelen vind je allerlei leermiddelen, van lespakketten over praktijk- en inspiratiegidsen tot opnames van webinars.
De materialen worden of werden gebruikt bij nascholingen van CNO en werden ontwikkeld door de Antwerp School of Education (waar CNO deel van uitmaakt), door CNO-lesgevers of in het kader van een project waar CNO betrokken partner was.
|
Projectwebsite Traject Taal+
 |
In welke school in het basisonderwijs je ook lesgeeft, iedereen heeft vroeg of laat een leerling met nood aan taalsteun in de klas. Je wil deze leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen extra leerkansen aanbieden, maar hoe doe je dit het best?
Het onderzoek naar Taaltrajecten (www.taaltrajecten.be) vertaalde wetenschappelijke inzichten naar zes bouwstenen voor het opzetten van taaltrajecten.
|
Van 2022 tot 2024 liep bij CNO, in samenwerking met Thomas More Hogeschool, het project Traject Taal+. Binnen dit project startten 18 scholen uit het basisonderwijs eind 2022 aan een tweejarig traject om het schoolteam te professionaliseren rond taaltrajecten. Met wetenschappelijk onderbouwde kaders als fundament werkten zij op maat van de school aan een groeiplan (taalbeleidsplan), waarin visie, doelstellingen en concrete acties hand in hand gingen. Via concrete handvatten en praktijkvoorbeelden ontwikkelden zij hieruit effectieve taaltrajecten voor hun school.
In mei 2024 stapten een 35-tal extra scholen in. Na een startdag bij CNO en een bezoek aan de starterscholen konden ook zij stappen zetten in het opzetten van een taalbeleidsplan en taaltrajecten op hun school.
Alle kennis en ervaring die CNO, Thomas More en de deelnemende scholen opdeden in de voorbije twee jaar, delen we via de gloednieuwe projectwebsite cno.uantwerpen.be/trajecttaalplus.