Focus op taal - Taaltrajecten opzetten voor leerlingen die daar nood aan hebben - Welkom! (09:30 - 09:45)

Keuze Lesgever
Taaltrajecten: Wat en hoe? (VOLZET) Jordi Casteleyn

Welke bouwstenen zijn nodig voor effectieve taalondersteuning? In 2020 gaf de Vlaams minister van Onderwijs de opdracht aan de Universiteit Antwerpen, in partnerschap met de hogescholen Odisee en Thomas More, om een onderzoek naar taalintegratietrajecten uit te voeren. Het onderzoek moest een wetenschappelijk onderbouwd antwoord geven op volgende vraag: wat zijn de kenmerken van een effectief taaltraject voor leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen?
We vertellen kort hoe je een taaltraject uitbouwt en welke bouwstenen hierbij essentieel zijn. Ook leggen we uit welk materiaal je op de website www.taaltrajecten.be vindt en hoe je ermee aan de slag kan gaan.
We focussen op het volledige leerplichtonderwijs, dus van kleuter- tot en met secundair onderwijs, en kijken dus niet alleen naar wie zwak zou scoren op de taalscreening voor kleuters. De zes bouwstenen zijn namelijk wezenlijk voor de preventie van taalproblemen en niet enkel voor de remediëring ervan. Taaltrajecten kunnen voor iedereen belangrijk zijn.

Jordi Casteleyn is associate professor aan de Antwerp School of Education en de Faculteit Sociale Wetenschappen (Universiteit Antwerpen). Hij is verantwoordelijk voor Vakdidactiek Nederlands, Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal en het postgraduaat Didactiek Nederlands aan anderstaligen. Zijn onderzoek richt zich op twee thema's: spreekvaardigheid en begrijpend lezen, beide binnen de leeftijdsgroep van adolescenten, meer specifiek bij laaggeletterde meertalige leerlingen. Voor het Gemeenschapsonderwijs en Katholiek Onderwijs Vlaanderen treedt hij op als expert moedertaalonderwijs binnen de leerplancommissies Nederlands. Daarnaast was hij lid van de kerngroep van het Leesoffensief van de Vlaamse regering. Tot slot was hij promotor van het project Taalintegratietrajecten en begeleidt hij nu het project “Les in Lezen. Effectief leesonderwijs voor het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen.”


Terug naar overzicht van workshops