Dag van het economieonderwijs 2018 - Financiële educatie: vanaf nu deel van het curriculum! - Tweede ronde workshops (14:55 - 16:15)

Herhaling van de workshops uit ronde 1.

Keuze uit 4 workshops die telkens bestaan uit 2 thema’s. Mogelijkheid om 2 van de 4 workshops te kiezen.

Keuze Lesgever
Workshop 1: Financial Literacy@School (VOLZET)

Thema 1: Voorstelling van ontwikkeld materiaal

Johan Mestdagh en Lieve Lammens, KU Leuven en Universiteit Antwerpen

 Binnen het project ‘Financial Literacy@School’ wordt didactisch materiaal ontwikkeld voor het secundair onderwijs. Bij dit materiaal is er extra aandacht voor een motiverende, activerende en differentiërende aanpak, waardoor verschillende leerlingen op hun eigen niveau kunnen worden aangesproken. Daarnaast is er aandacht voor het betrekken van ouders, dit om het leerproces verder te verankeren en versterken. Het materiaal wordt toegelicht en er wordt uitgelegd hoe de leraar hier concreet mee aan de slag kan.

Thema 2: Wikifin@School

Els Lagrou en Filip Desmedt,  FSMA, Wikifin

Op een interactieve manier laten we je kennis maken met divers materiaal vanop Wikifin@School en hoe je hiermee als leerkracht het verschil kan maken. Courante en nieuwe betaalmiddelen en mogelijke gevaren? Een kredietkaart gebruiken op je 18e? Reclame, koopjes, speciale acties op internet, en … budget? We laten je proeven van deze en andere thema’s, duiken hiervoor in enkele lessuggesties beschikbaar op het platform en gebruiken ook educatieve spellen (o.a. Budget Aan-Zet), tools en tips van de website.


Workshop 2: Financiële geletterdheid in de brede context

Thema 1: Schulden: hoe vermijd je ze, hoe ga je er mee om?

Robin Van Trigt, Isolde Vandevelde, Miet Remans, Steunpunt Mens en Samenleving (SAM)

In deze workshop gaan we dieper in op de thema’s die raakvlakken hebben met ‘op eigen benen staan’. Aan de hand van stellingen, getuigenissen en concrete vragen werken we met www.allesovercenten.be . De context van schuldenproblemen wordt geschetst, er wordt een wegwijs in de schuldhulpverlening voorgesteld en handvaten die schuldenproblemen zoveel mogelijk kunnen voorkomen. Verschillende tools zoals de budgetplanner, educatieve filmpjes en brochures worden aangereikt aan de leerkrachten om zelf met het thema aan de slag te gaan.

Thema 2: Ouders: een belangrijke rol bij financiële educatie?

Yves Coemans, Gezinsbond

In de visie van de Gezinsbond heeft werken aan financiële geletterdheid een duidelijke plaats. Ouders zijn voor ons het eerste aanspreekpunt om hun kinderen financieel op te voeden. We vinden het daarom belangrijk om de ouders via een actieve wisselwerking te betrekken bij de financiële geletterdheid op school. In deze sessie brengen we aan wat hierrond gekend is vanuit onderzoek in Vlaanderen en andere landen. Samen met de deelnemers zoeken we naar concrete vormen van aanpak en brainstormen we met hen over de rol van de leerkracht, de schoolleider, de ouders én de leerlingen zelf.


Workshop 3: De rol van de bankwereld bij financiële geletterdheid

Thema 1: Is (zelf)kennis ook het begin van alle (financiële) wijsheid?

Dieter Haerens, Harmoney

Nieuwe Europese wetgeving (MiFID II) maakt dat de financiële geletterdheid van consumenten ook sterk(er) getoetst dient te worden door de financiële dienstverleners vooraleer die de consument een spaar- of beleggingsproduct mogen aanbieden. Wat is het doel? En wat is het juiste middel? En wat heeft de consument daar finaal zelf vooral aan? Wat zijn de mogelijkheden om daar een goed en zelfs educatief verrijkend proces van te maken? Laat ons samen de proef op de som nemen.

Thema 2: Get a teacher’, from a bank and/or online…?

Wannes Vermost, Kris Wijnants, KBC en Sebastiaan Jans, Skillville

Met Get-a-Teacher willen we jongeren op een interactieve wijze inzicht geven in de financiële wereld en daardoor in hun persoonlijke financiële situatie. We moedigen jongeren aan om kritische vragen te stellen als het gaat over lenen, sparen, betalen en verzekeren. Zo willen we bijdragen tot een gezonde financiële attitude. We hopen hiermee de leerlingen alerter te maken, hen te stimuleren zich bij verschillende partijen voldoende te informeren om de juiste financiële keuzes te maken, en op die manier bij te dragen aan hun financiële educatie.

Skillville is een online multimediatool om onder andere de financiële geletterdheid van jouw leerlingen te verhogen. Het platform en didactische werkvormen hierop worden kort voorgesteld.


Workshop 4: Ondernemen, beleggen en financiële geletterdheid

Thema 1: Wat is ondernemerschap zonder een goed financieel inzicht?

Peter Coenen en Ben Peeters, Vlaamse Jonge Ondernemingen (Vlajo)

Vlajo programma’s geven jongeren een goede financiële basis door ze op een actieve, levensechte wijze vaardigheden bij te brengen. Denk onder andere aan budgetteren, inkomsten en uitgaven monitoren, investeren en op verantwoorde wijze gebruik maken van kapitaal. Onderbouwde businessplannen helpen de jongeren om hun financieel plan bij te sturen en hun onderneming gezond te houden. Tijdens deze sessie overlopen we op welke wijze financiële geletterdheid binnen de verschillende programma’s in het secundair onderwijs geconcretiseerd wordt en welke mogelijkheden Vlajo aan jongeren aanbiedt gedurende het traject.

Thema 2: Financieren en beleggen: nood aan financiële geletterdheid?

Prof. Eddy Laveren, Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen, Universiteit Antwerpen

Bij het opstarten of het overnemen van een zaak zal men veelal op zoek moeten gaan naar externe financiering. Hierbij kan men beroep doen op verschillende vormen van bankfinanciering, doch ook op alternatieve financieringsmogelijkheden zoals leasing, factoring, private equity, business angels, crowd funding en ICO’s, financieringssteun vanwege de overheid. Welke zijn de risico’s voor particulieren en ondernemingen, verbonden aan het intekenen op alternatieve financieringsvormen? Welke basis aan financiële geletterdheid is nodig om op gepaste wijze gebruik te maken van deze financieringen én beleggingen?


Terug naar overzicht van workshops