Focus op taal - Taaltrajecten opzetten voor leerlingen die daar nood aan hebben - Toepassing op je eigen praktijk (15:15 - 16:00)

Keuze Lesgever
4.1 Kleuteronderwijs

Dr. Helena Taelman is taaldocent aan Odisee in de opleiding bachelor in het onderwijs: Kleuteronderwijs. Zij schreef in 2013 een review over woordenschatinterventies in de kleuterklas, en volgt sindsdien de wetenschappelijke literatuur rond taalstimulering op de voet.

Tim Van Landeghem is beleidsondersteuner en geeft nascholingen bij CNO. Samen met Jella Di Perna ontwikkelde hij het meerdaagse nascholingstraject 'Taaltraject voor kleuters die nood hebben aan extra taalsteun'.


4.2 Lager onderwijs (VOLZET)

Dr. Astrid Geudens is verbonden aan de lerarenopleiding van Thomas More Mechelen-Antwerpen en werkzaam in de onderzoeksgroep taal- en leesdidactiek. Vanuit haar onderzoekswerk over fonologische vaardigheden bij jonge kinderen en aanvankelijk lezen aan de Universiteit Antwerpen maakte ze de brug naar praktijkgericht onderzoek. Onderzoekstopics zijn bijv. ondersteuning van risicolezers en effectieve bouwstenen voor taaltrajecten, stimuleren van beginnende geletterdheid bij kleuters, aanvankelijk lezen en taal- en leesdidactiek. Daarnaast staat ze in voor inhoudelijke begeleiding van methodieken en programma’s voor beginnende geletterdheid en aanvankelijk lezen en taalstimulering.

Dr. Kirsten Schraeyen is als docent en onderzoeker verbonden aan de opleiding Logopedie en Audiologie van Thomas More Mechelen-Antwerpen en de onderzoekseenheid Ortho- en Gezinspedagogiek, faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen van KU Leuven. Vanuit haar expertise op vlak van mondelinge en schriftelijke taalstoornissen in een meertalige context, doceert ze het topic ‘bilingualism’ aan logopedisten en leerkrachten in opleiding, zowel in binnen- als buitenland en is ze betrokken in (inter)nationaal onderzoek rond meertaligheid.


4.3 Secundair onderwijs (VOLZET)

Jordi Casteleyn is associate professor aan de Antwerp School of Education en de Faculteit Sociale Wetenschappen (Universiteit Antwerpen). Hij is verantwoordelijk voor Vakdidactiek Nederlands, Vakdidactiek Nederlands niet-thuistaal en het postgraduaat Didactiek Nederlands aan anderstaligen. Zijn onderzoek richt zich op twee thema's: spreekvaardigheid en begrijpend lezen, beide binnen de leeftijdsgroep van adolescenten, meer specifiek bij laaggeletterde meertalige leerlingen. Voor het Gemeenschapsonderwijs en Katholiek Onderwijs Vlaanderen treedt hij op als expert moedertaalonderwijs binnen de leerplancommissies Nederlands. Daarnaast was hij lid van de kerngroep van het Leesoffensief van de Vlaamse regering. Tot slot was hij promotor van het project Taalintegratietrajecten, en begeleidt hij nu het project “Les in Lezen. Effectief leesonderwijs voor het basis- en secundair onderwijs in Vlaanderen.”

Marit Trioen is als onderzoeker verbonden aan de Universiteit Antwerpen, waar ze meewerkt aan verscheidene onderzoeksprojecten (o.a. literatuurstudie naar het alfabetiseringsonderwijs NT2; Taaltrajecten) . Daarnaast is ze leerkracht in een Onthaalklas voor Anderstalige Nieuwkomers bij Portus Berkenboom in Sint-Niklaas.


Terug naar overzicht van workshops