11de Welzijnsdag voor het onderwijs - Ronde 4 (14:30 - 15:45)

Keuze Lesgever
4.01 Veiligheid machines voor metaalbewerking - deel 2 Dany Vanharen

Deel 2 - Praktijk

Controle van metaalverwerkende machines in de praktijk

Bij de indienstelling van machines worden de verschillende beveiligingen, afschermingen en de nodige documenten meestal zeer grondig gecontroleerd. Tevens wordt de functionaliteit van de aanwezige schakelaars en contacten uitvoerig getest. De machine wordt dan overgedragen aan de gebruiker, maar blijft niet altijd in de oorspronkelijke staat zoals ze werd in dienst gesteld. Om een idee te krijgen waaraan een metaalverwerkend arbeidsmiddel moet voldoen, wordt de arbeidsmiddelenrichtlijn toegelicht specifiek voor de metaalsector.

In deze vervolgsessie gaan we, aan de hand van checklists, de controles op echte machines  in de praktijk uitvoeren.

Dit is het vervolg van sessie 3.01 in ronde 3. Gelieve het ook daar te duiden.

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


4.02 Evaluatie van een schoolgebouw met betrekking tot brandveiligheid - herhaling van sessie 1.03 (VOLZET) Guy Lenaerts

In deze sessie wordt zowel het voorkomen van het ontstaan als de uitbreiding van een brand in een schoolgebouw behandeld.  En dit zowel bij het plannen van een van een nieuwbouw als voor bestaande schoolgebouwen.

Na een korte toelichting van de wettelijke bepalingen wordt het onderwerp met een praktische aanpak en concrete voorbeelden toegelicht.  Op basis van een virtuele rondgang in een schoolgebouw en een risico-analyse worden de belangrijkste en meest voorkomende risico’s voor het ontstaan van brand geïdentificeerd, geanalyseerd en maatregelen voorgesteld.

Deze sessie is een herhaling van de sessie 1.03 in ronde 1

Doelgroep: directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs


4.03 Psychosociaal welzijn op school: hoe verbeteren? Aanpak? - deel 2 (VOLZET) Marleen Raeymaekers

Deel 2

Door drukke agenda’s, stress, .. lopen we elkaar als collega’s, vrienden, partners,.. wel eens voorbij. Toch hebben we allemaal nood aan mensen rondom ons die dieper durven kijken dat wat aan de oppervlakte zichtbaar is. Bij deze interactieve opleiding leer je elkaar coachen en verwerf je inzichten die aan de basis liggen om succesvol met elkaar om te gaan. Na deze nascholing die uit 2 delen bestaat, ben je in staat om gesprekken te voeren die meer gericht zijn op resultaat en initiatief.

Dit is het vervolg van sessie 3.03 in ronde 3.  Gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: voor directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


4.04 Procedure "werken op hoogte" - tool toelichten - herhaling van sessie 2.04 Alex Berghmans

Werk jij wel eens in de hoogte? Kan jij de gevaren op hoogte inschatten? Nog steeds gebeuren vele bedrijfsongevallen door het vallen van een hoogte. In de bouw is dit veruit de grootste oorzaak van de dodelijke arbeidsongevallen. Niet aangepaste middelen, onvoldoende werkvoorbereiding, foutief gebruik, onvoldoende kennis en opleiding, … zijn vaak de oorzaken die leiden tot deze arbeidsongevallen. Dit alles maakt het werken op hoogte tot een complexe en risicovolle activiteit.

Om de keuze van het arbeidsmiddel te vergemakkelijken, zal er een tool aangereikt worden.

Deze sessie is een herhaling van de sessie 4.04 in ronde 4

Doelgroep: directeurs, technisch adviseur coördinators, technisch adviseur, preventieadviseurs, meester- vak- en dienstpersoneel van het onderwijs.


4.05 Asbest in een school, wat moet ik als preventieadviseur weten? Chris Chantrain

Het woord “asbest” zorgt heel vaak voor ongerustheid en roept onmiddellijk veel vragen op. Zeker in het kader van aanwezigheid van asbest op school  en  mogelijke asbestverwijderingswerken:

  • Wat is dat eigenlijk asbest ?
  • Wat zijn de risico’s bij blootstelling ?
  • Opstellen van asbestinventaris en beheersplan
  • Hoe en door wie worden asbestverwijderingswerken uitgevoerd ?
  • Worden deze werkzaamheden gecontroleerd en door wie ?
  • Welke verplichtingen zijn er voor schoolbestuur en preventieadviseur?

Om op deze en andere vragen te kunnen antwoorden en om veilig te kunnen omgaan met asbest is het belangrijk om over de juiste informatie te beschikken.Deze sessie is bedoeld voor directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


4.06 Een WIK - werkplekinstructiekaart opstellen voor een gevaarlijk product - tool - deel 2 Els Fias

Deel 2

Chemische agentia, producten met gevaarlijke eigenschappen, gevaarlijke stoffen... benamingen voor stoffen en producten die in elke school wel aanwezig zijn. Wie heeft er immers geen white spirit of verven, poetsproducten of chemicaliën voor de labo’s?

Elke werkgever moet zorgen dat het personeel geïnformeerd is over de gevaren van de producten waar je als werknemer mee in contact kan komen. De leveranciers verstrekken die informatie via de SDS-fiches of veiligheidsinformatiebladen. De SDS-fiches hebben een wettelijk vastgelegde vorm en inhoud. De vermelde gegevens omvatten veel meer dan de gebruiker zelf nodig heeft en zijn niet altijd even gebruiksvriendelijk.

In deze 2 sessies leer je wat er op een SDS-fiche staat en hoe je die moet lezen. Bovendien leer je hoe je vanuit al die gegevens de informatie kan halen die voor jullie onderhoudspersoneel, leerkrachten of zelfs leerkrachten wetenschappen relevant is en hoe je zelf aan de slag kan om een WIK (werkplekinstructiekaart) op te stellen zodat de gebruikers veilig met die producten aan de slag kunnen.

Nota: breng een (M)SDS-fiche mee van een product dat jullie gebruiken en dan heb je na deze dag meteen een eerste WIK zelf opgesteld.

Dit is het vervolg van sessie 3.06 in ronde 3, gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: preventieadviseurs / contactpersoon preventie, anderen zijn ook welkom


4.07 De praktische aanpak van de preventieadviseur bij bouwwerken op school Paul Van Assche

Er wordt al heel vlug gedacht dat de preventieadviseur niet zo veel te maken heeft met bouwwerkzaamheden in de school. Dit is immers het terrein van de veiligheidscoördinator, de architect of de hoofdaannemer. Deels is dit juist wanneer we het hebben over de eigenlijke bouwwerkzaamheden. En toch…
De preventieadviseur wordt hoe langer hoe meer de schakelpersoon tussen schoolbesturen (de opdrachtgever) en de uitvoerders. Samen met de architect, de veiligheidscoördinator, de aannemers, past hij perfect in het verhaal om de bouwwerkzaamheden mee te helpen afstemmen op de dagelijkse schoolactiviteiten. Meer zelfs, bij nader toezien heeft de preventieadviseur zelfs wettelijke verplichtingen!

Doelgroep: voor directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.

 


4.08 Handhygiëne : waarom en hoe? - deel 2 (VOLZET) Dimitri Verbreyt

Deel 2

Handhygiëne is in een school belangrijk omdat er verschillende groepen (leerlingen, leerkrachten, schoolmedewerkers, bezoekers, ouders, grootouders)  samengebracht worden, met elkaar contact hebben en nadien weer vertrekken naar andere groepen (thuis, sport, academie, kookclub).
Waarom is handhygiëne belangrijk? 
Wat krijg je te zien als je een paar vingers op een kweekbodem zet?
Krijg zicht op de onzichtbare bewoners op je handen. Leer over de risico’s bij verkeerd handen wassen of het verkeerd gebruik van materialen. 

Kom zelf je handen uit de mouwen steken en doe de test.

Dit is het vervolg van sessie 3.08 in ronde 3, gelieve het ook daar aan te duiden.

Doelgroep: preventieadviseurs en anderen


4.09 Welzijns- en arbeidswetgeving bij stages en duaal leren - herhaling van sessie 2.09 Anthony Kets

Stages, praktijklessen op verplaatsing, observatieactiviteiten  en duaal leren: aansprakelijkheid en veiligheid

De afstemming tussen onderwijs en arbeidsmarkt is een thema dat de laatste jaren steeds meer aandacht geniet, zowel op het vlak van het onderwijsaanbod als bij de uitwerking van de leerprogramma’s. In het kader van leerprogramma’s zien we dat leerlingen meer en meer naar de werkvloer gebracht worden om daar te gaan leren. Dit kan verschillende vormen aannemen.
Bij de organisatie van leerlingenstages, observatieactiviteiten, praktijklessen op verplaatsing en duaal leren moeten onderwijsinstellingen rekening houden met de onderwijsregelgeving, de welzijnswetgeving en de arbeidswetgeving.
In deze sessie wordt gekeken naar de aansprakelijkheid en de veiligheid

Deze sessie is een herhaling van sessie 2.09 in ronde 2

Doelgroep: directeurs en preventieadviseurs


4.10 WellBe: tool om een risicoanalyse psychosociale op te stellen - herhaling van sessie 2.10 (VOLZET) Franky Wauters

Een gebruiksvriendelijke online tool om een bevraging rond psychosociaal welzijn op het werk autonoom uit te voeren. Dat omvat een directe rapportering naar de preventie-adviseur en de personeelsleden (onder begeleiding van de preventie-adviseur) van de resultaten van de bevraging.

Deze sessie is bedoeld voor directeurs, preventieadviseurs van het onderwijs.


Terug naar overzicht van workshops