Dag van de leerzorg in het s.o. - Ronde 3 (14:40 - 16:00)

Keuze Lesgever
1. Evalueren via doelstellingen in de B-stroom Ann Tobback

Evalueren is een belangrijk onderdeel van kwaliteitsvol onderwijs. De evaluatie gebeurt vanuit een breed perspectief. Evalueren vanuit een breed perspectief betekent de mogelijkheid tot gedifferentieerd evalueren. Dit hoeft dus niet allemaal via dezelfde toets.

De evaluatie moet afgestemd zijn op de doelen en/of de onderwijsactiviteiten.

De evaluatie moet ook transparant zijn. Daarom zijn we als school een aantal jaren geleden overgestapt op permanente evaluatie voor de 1ste graad B-stroom. Dit betekende in eerste instantie geen examens meer voor onze leerlingen. Van hieruit zijn we dit verder gaan ontwikkelen. Was er nood aan anders evalueren en registreren? Zo is er een evolutie geweest van vakrapporten naar een doelstellingenrapport. Dit is een pad geweest met veel vallen en opstaan, met struikelblokken tussen verwachtingen, mogelijkheden, beperkingen, … Wat zijn de voordelen van evalueren via doelstellingen voor leerlingen, leerkrachten, ouders en school? Wat zijn valkuilen, … ?


2. UDL tijdens wiskunde: van droom naar praktijk Misha Van Machelen

Differentiëren, leerzorg op de klasvloer, aandacht voor de verschillende leerstrategieën… het wordt allemaal van ons verwacht, maar hoe doe je dat? In het Stedelijk Lyceum Durlet wordt reeds drie jaar UDL toegepast tijdens de wiskundelessen. In deze workshop maken we een rondreis startend in het Stedelijk Lyceum en eindigend in jouw klas.

In deze workshop legt Misha Van Machelen uit vanuit welke beginsituatie men op haar school is vertrokken om de beslissing te nemen het over een andere boeg te gooien. Ze neemt je mee in hun proces van vallen en opstaan naar een wiskundeles waarin zo veel mogelijk leerlingen in hun eigen leerstrategie, op eigen niveau en tempo wiskunde kunnen verwerken. Nadien wordt er samen nagedacht aan de hand van CLS (Coöperatieve leerstrategieën) over de eigen situatie en vaardigheden en welke aspecten je kan meenemen naar je eigen situatie om ook in jouw lessen zo veel mogelijk leerlingen mee te nemen.


3. Stage kan pas slagen met een goed voorbereidingstraject Priscilla Mathijs

Leerlingen op stage laten gaan is prima!

Leerlingen van het 5de en/of 6de jaar opeens aan hun lot overlaten op verplaatsing is dat niet.

Hoe kan een duidelijke leerlijn en leerwinkel helpen ter voorbereiding op de stage?

Welk traject krijgen onze leerlingen aangeboden vanaf het 3de jaar zodat ze voorbereid zijn op hun toekomstige stage?

Priscilla Mathijs toont hoe ze haar normaalbegaafde jongeren (met autisme en/of gedrags- en/of emotionele moeilijkheden) voorbereidt op de reguliere arbeidsmarkt.


4. Differentiatie en evaluatie als communicerende vaten (VOLZET) Koen Mattheeuws

Heel wat leerkrachten doen elke dag pogingen om hun leerstof gedifferentieerd aan te bieden. Naarmate leerkrachten hierin groeien voelen zij nadrukkelijker de noodzaak om hun evaluatie-aanpak mee te laten evolueren. Daar waar leerkrachten tijdens het les geven hun didactische bewegingsvrijheid benutten voelen ze zich eerder geremd tijdens het evalueren. Leerkrachten worstelen soms met de verhouding eerlijkheid – gelijkheid - billijkheid. Terzelfder tijd willen diezelfde leerkrachten elke leerling, ongeacht hun beginsituatie, uitdagen. Als het helemaal tegen zit voelen leerkrachten de juridische kramp waar de school aan lijdt. Op die manier verkrampt de leerkracht.

Dat is bijzonder jammer want gedifferentieerd evalueren betekent o.m. dat we de lat hoger kunnen leggen,  de lessen boeiender kunnen maken en meer kansen creëren om betrokkenheid te genereren. Aan de hand van een aantal duidelijke en werkbare principes en sprekende voorbeelden wil ik u wat meer (handelings)vertrouwen geven om ook op evaluatief vlak gedifferentieerd te werken.  

In deze lezing schetst Koen Mattheeuws de ambities van breed evalueren. Hij linkt die aan een aantal praktijkvoorbeelden die we bekijken vanuit de wwhww-bril. Deze vijf-vragen sequentie stelt ons in staat om elke evaluatie effectief én sluitend te maken.

Naast de klaspraktijk richt Koen Mattheeuws zijn blik op de schoolbrede aanpak. We kijken samen naar volgende vraag: Wat is er beleidsmatig nodig om te groeien naar een gedifferentieerd evaluatiebeleid over de vakken heen?


5. Evalueren: laat je ondersteunen! Impact van de redelijke aanpassingen op evalueren. (VOLZET) Hans Schoofs
Evy Van Looy

Het verband tussen redelijke aanpassingen en correct evalueren (in het kader van de realisatie van het curriculum). Hoe ver kunnen we als school gaan binnen het wettelijk kader? We verkennen een aantal good practice-voorbeelden van de samenwerking tussen scholen en de begeleidingsdienst. 


6. Getuigenis van ouders van kinderen met leerproblemen Luc Anthonis
Lief Loots

Luc Anthonis en Godelief Loots van de vzw Sprankel brengen een getuigenis van het leven zoals het is met een kind met een leerstoornis. Hoe vlotjes verlopen de avonden als er voor school moet gewerkt worden? Hoe verloopt de samenwerking met de school?

De vzw Sprankel is een zelfhulpgroep voor ouders van normaalbegaafde kinderen met leerproblemen. Naast hulp bieden aan elkaar, stelt Sprankel zich ook als doel informatie te verstrekken over leerproblemen aan wie erom vraagt, de buitenwereld te sensibiliseren aangaande de problematiek van leerproblemen en, meer specifiek, leerstoornissen (dyslexie, dyscalculie).

Daarnaast wil Sprankel ook een drukkingsgroep zijn naar het beleid en onderwijsinstanties.

We hebben Luc en Godelief uitgenodigd omdat we het belangrijk vinden dat de stem van de ouders ook aanwezig is op een Studiedag Leerzorg. We zijn ervan overtuigd dat een geslaagde leerlingbegeleiding start vanuit een goede communicatie. Tenslotte is elke ouder dé expert van zijn/haar kind …


8. Redelijke aanpassingen, waar ligt de grens? Hilde De Smet

Redelijke aanpassingen zijn concrete maatregelen die de beperkende invloed van een onaangepaste omgeving op de participatie van een personen met een handicap kunnen neutraliseren. De antidiscriminatiewetgeving heeft de plicht ingevoerd om deze redelijke aanpassingen aan te bieden. Dit geldt dus ook voor het onderwijs. Maar waar ligt de grens? Wat is redelijk of onredelijk? Hoe houden we de lat hoog? Hoe ondersteunen we leerkrachten om tot redelijke aanpassingen te komen?

In deze sessie staan we kort stil bij het wettelijk kader betreffende redelijke aanpassingen. We zoemen in op de criteria waaraan redelijke aanpassingen moeten voldoen. Aan de hand van cases bekijken we of de redelijke aanpassingen al dan niet proportioneel zijn en  maken we tijd voor overleg. We maken ook kennis met een tool om oplossingsgericht en handelingsgericht te kijken naar leerlingen  en om zo tot redelijke aanpassingen te komen. Hierbij verliezen we ook de ondersteuningsbehoeften van de leerkrachten niet uit het oog.


Terug naar overzicht van workshops